Ga naar inhoud

Gegevens uit rij één tabblad doorvoeren in kolom op ander tabblad


Kadoim

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik zou in een document de gegevens uit een rij in één tabblad (bv. B7-P7) willen overnemen in een kolom in een ander tabblad.

De eerste cel overnemen in cel A4 van een ander tabblad, doe ik met ='Naam_tabblad'!B7.

Als ik dan echter wil doorvoeren naar beneden, zodat C7 in A5 wordt overgenomen, lukt het me niet. Excel neemt automatisch B8, B9, B10 enz.

Ik heb al geprobeerd met ='Naam_tabblad'!B$7 (aangezien de rij dezelfde moet blijven, maar de volgende kolom genomen moet worden), maar dan neemt Excel gewoon de volledige formule identiek over (dus overal B7).

Wie kan mij helpen? Ik moet op die manier heel wat gegevens overnemen, en één voor één de formules aanpassen is onbegonnen werk...

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet net niet overal B7 zijn, maar B7, C7, D7 ... 

De kolom moet dus doorgevoerd worden, maar de rij niet.

(Maar op het nieuwe tabblad moeten ze dus onder elkaar komen, terwijl ze in het oorspronkelijke tabblad naast elkaar staan.)

Ik maak morgen eens een voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oplossing 1:
Typ in A1 van Blad2 en sluit af met Ctrl-Shift-Enter (d.w.z. de Ctrl-en Shifttoets ingedrukt houden terwijl je op Enter drukt):

=transponeren(Blad1!$A$1:$D$1)

In Blad2 wordt A1:A4 dan automatisch ingevuld (Gebeurt dat niet, selecteer dan alle 4 de cellen van A1:A4 tegelijkertijd, typ in de formulebalk dezelfde formule als hierboven en sluit af met Ctrl-Shift-Enter).

 

Als je niet alleen de eerste rij, maar meerdere rijen (bv. het bereik A1:D5) wil transponeren naar Blad2, selecteer dan in blad2 het bereik A1:E4 en typ in de formulebalk:

=transponeren(Blad1!$A$1:$D$5)

Vergeet ook nu niet de invoer af te sluiten met Ctrl-Shift-Enter.
Hierna voor de cellen (met name de cellen waarin geen datum staat) de juiste opmaak instellen.

 

Oplossing 2:
Het kan ook met een formule zonder Ctrl-Shift-Enter. Als je dat wil, typ dan in A1 van Blad2 en kopieer naar beneden:

=index(Blad1!$A$1:$D$1;rijen($A$1:A1))

Voor meerdere rijen (bv. A1:D5 van Blad1), typ in A1 van Blad2:

=index(Blad1!$A$1:D5;kolommen($A$1:A1);rijen($A$1:A1))

Kopieer deze formule naar beneden en naar rechts. Ook nu, waar nodig, de opmaak van cellen aanpassen.

Voor het geval je de formules te ver zou kopiëren en in die niet van toepassing zijnde cellen een lege cel zou willen zien in plaats van de foutmelding #VERW! , kun je de formules eventueel vooraf laten gaan door ALS.FOUT(   en beëindigen met  ;"")  .

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.