Ga naar inhoud

verbinding maken tussen oude 5 din male aansluiting naar eigen versterker


bastet

Aanbevolen berichten

gaat dat werken en voldoende geluid geven? Ik dacht dat er steeds een versterker moest tussen staan, volgens jou niet dus? en hoe zet ik de muziek dan zachter en/of stiller? daty kan wle gedeeltelijk met de laptop maar is of dat voldoende zal zijn?

en dan moet ik toch nog een aansluiting kunnen versieren naar die 5 din male , toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo,

 

gaat dat werken en voldoende geluid geven? Ik dacht dat er steeds een versterker moest tussen staan, volgens jou niet dus?



Ik geef een idee en of het de 100% oplossing is kan ik niet beloven.
Ik probeer mee te denken voor er iets verkeert gaat.


 en hoe zet ik de muziek dan zachter en/of stiller? daty kan wle gedeeltelijk met de laptop maar is of dat voldoende zal zijn?


Dat zou je moeten testen.


en dan moet ik toch nog een aansluiting kunnen versieren naar die 5 din male , toch?


Deze kabel/adaptor zou het moeten zijn en voor die prijs zou je kunnen overwegen om het te proberen eerst voor je de presentatie gaat houden.
https://www.allekabels.nl/din-kabel/130/6468/din-jack-kabel-5-polig.html

Ik ben geen pro in dit soort dingen maar een liefhebber van audio die hier en daar helpt met aansluitingen.
En deze aansluiting ken ik nog uit mijn jeugd maar heb het verder nooit meer mee gemaakt dus geen 100% ervaring in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n 5-polige DIN-aansluiting is in elk geval een erg niet-conventionele manier om luidsprekers aan te sluiten. Zoals je in de links van abbs kunt zien, wordt zo'n stekker gebruikt om (stereo)signalen op lage spanning te versturen (PU, tuner, bandopnemer,...). Voor luidsprekers zijn er andere DIN-stekkers: met een platte en een ronde pin (zie eerste link van abbs - onderaan).


Dit kan volgens mij 2 zaken betekenen:

 

a. het gaat over 'actieve luidsprekers', dat zijn luidsprekers met een ingebouwde versterker. De voedingsspanning zou dan uit de versterker van de kerk (die 'roestbak') meegestuurd kunnen worden naar de boxen.

b. men heeft destijds een custom-installatie gemaakt in de kerk en de 4 boxen verdeeld over die 5 pinnen in de stekker.

 

In het eerste geval ben je gebonden aan de combinatie versterker-boxen, en ben je dus verplicht om die roestbak te gebruiken.

 

In het 2de geval zou je moeten zien uit te vissen welke box terechtkomt op welke pin in de stekker.

 

Een overgang naar tulp-stekkers kan in beide gevallen niet helpen : de boxen dienen aangesloten te worden aan de rood/zwarte schroefaansluitingen rechts.

Zoals abbs schreef, horen die boxen zeker niet aangesloten te worden op de tulpstekkers links van je versterker, dat zijn ingangen.

 

Is het mogelijk een duidelijke foto te plaatsen van de aansluitingen aan die kerk-versterker ?

 

Uiteindelijk lijkt de beste oplossing toch wat men je al voorgesteld heeft: tracht een gepaste kabel° te vinden/maken en gebruik de oude versterker uit de kerk.

 

° als je schrik het om je laptop om zeep te helpen (zeer begrijpelijk), zou je die kabel kunnen aansluiten aan de versterker in de kerk en de andere kant (een mini-jack waarschijnlijk) aan een oude radio of GSM, en zo uittesten. Mocht er iets fout lopen is de schade niet zó groot.

 

{ Tussen haakjes:

Zoals ik op je derde foto zie (versterker achterkant links) gebruik je die versterker op een héél onorthodoxe (zeg maar foute) manier! Ik vermoed dat die oranje/witte kabel van je laptop komt, waarvan je het geluid beluistert via je versterker. Als dat zo is, dan hoort die niet in de OUT van je versterker. (Maar goed, als het werkt, kan je het zo laten om nog meer problemen te vermijden). }


Ter info @abbs  :
Die +/- aanduidingen bij luidsprekeraansluitingen hebben enkel te maken met de fase (vooral van belang bij stereo luidsprekeropstelling). Mocht je die omwisselen zal je daar niets mee kapot maken. (Een woordje uitleg : https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/150257/speakers-verkeerdom-aansluiten-kwaad-gebeurd/ )

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

amai, amai, dank je wel tot zover hoor; de foto's volgen.

 

kerkversterker heeft aansluiting met de boxen in de kerk

in de 1ste winkel waar ik raad vroeg zegde men om de oude versterker te verbinden met mijn versterker; de aansluiting zou dan "foto mijn versterker achterkant lideel" moeten zijn en dan zou ik die gebogen dingetjes moeten verwijderen, maar dat durfde ik niet omdat ik er echt niets van ken en dat zou dan een tulp moeten zijn?

 

enfin, heel erg bedankt hoor voor je eindeloos geduld :) ; ik ken er echt niets van wat maakt dat ik niet iedereen zomaar vertrouw, want ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord dat ik echt niet meer wist wat nu wel of niet "juist" was en vooral, geen schade zou berokkenen.

bij alle kabels zegde de man aan de telefoon dat hij me zeker kon helpen en dat de mensen in de winkels enkel maar willen verkopen....dat maakt allemaal wat wantrouwig dus.

 

en waar moet ik dan mijn tulpjes in steken om te verbinden met de computer? een vriend van vroeger heeft dat allemaal in elkaar geflanst maar die doet dat nu niet meer; ik vermoed dat hij er zelf niet echt goed aan uit on uiteindelijk :) , want ik moet inderdaad steeds op de knopjes vooraan zoeken wat het beste effect heeft

kerkversterker1.jpg

kerkversterker2.jpg

kerkversterker3.jpg

mijn versterker achterkant lideel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedoel je dan om de kerkversterker te verbinden met mijn laptop op de foto manier? enne..... waar steek ik dan die din 5 juist in? dat ik de kerkversterker niet naar de knoppen help :) ,want dat zou pas een ramp zijn vrees ik.

connectie tussen kerkversterker en laptop.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verbindingen zijn niet echt duidelijk.

Begrijp ik het zo goed :

kerkversterker3.thumb.png.7fb59f5928a86c14b31818f01cadf4e1.png

 

kerkversterker1.thumb.png.f1c7075d29353eb6bc719c5f0949cfa8.png

De tulpstekkers (1) zijn verbonden met het blauwe kastje (2) en de uitgang daarvan (3) gaat naar de kerkversterker (4) ?

 

Als dat zo is, lijkt de eenvoudigste oplossing om die tulpstekkers (1) lost te maken en via zo'n kabel :  https://www.allekabels.be/tulp-kabel/9/1513/tulp-jack-kabel.html te verbinden met je laptop. Let op : dit is slechts een overgangskabeltje van 25 cm, afhankelijk van de situatie heb je misschien nog een verlengkabel tulp-tulp nodig (zoiets : https://www.allekabels.be/tulp-kabel/9/1558/tulp-verlengkabels.html#  ), die is wel verkrijgbaar in verschillende lengtes. Je hoeft hierbij dus niet te gaan morrelen aan de kerk-installatie.

 

Om zeker te zijn dat je de versterker niet gaat overbelasten (acht ik niet waarschijnlijk), sluit je eerst de laptop aan en je zet het volume met de Windows volumeregelaar laag. Als het goed werkt kan je in Windows het volume verhogen.

 

Benieuwd naar het resultaat.

 

Over de aansluiting van je thuisversterker :

versterkerachterkantli.thumb.png.ba0112d18d637c0b855090c43701da98.png

 

Sluit de tulpstekkers aan op de bussen CD/AUX. Normaal is de witte stekker het linkerkanaal en de rode (oranje) het rechter (dus net andersom dan dat ze nu zitten).

 

versterkervoorkant.jpg..thumb.png.ed6c2afc26c8040b6ba23104a8b13a23.png

 

Aan de voorkant laat de je toets Aux/CD ingedrukt (dat is nu ook zo, meen ik te zien)

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben niet zeker van de aansluitingen van het kastje naar de kerkversterker, sorry; we gaan nog eens een keertje alles bekijken en fotokes maken of misschien kan er iemand naar d ekerk komen kijken en daar alles oplossen... tegen betaling uiteraard. de kerk is in Leuven en misschien is er wel iemand dichtbij die alles zou kunnen fixen op een veilige en goede manier; enfin, dat hoop ik van ganser harte; Wie weet is dat de beste oplossing. Moest je iemand kennen of het zelf willen avonturen.... heel graag; dan spreken we wel een keertje af. Of.... de kerk is alle dagen , behalve maandag, open van 10.00u tot 16.30u en dan kan men alles bekijken; behalve mijn versterker want die staat veilig opgeborgen. Mochten we kunnen afspreken, dat zou ik echt heerlijk vinden. Ik verneem het dan nog wel. Het is de sint Michiels-vredeskerk in de naamsestraat in Leuven.

we gaan er verscheidene workshops organiseren en dan is het toch belangrijk dat er mooie en degelijke klank is.

ik ben benieuw en alvast heel , heel hartelijk bedankt voor alle moeite

 

bedankt.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij nader inzien maakt het in feite niet zoveel uit hoe die verbindingen lopen. Het voornaamste is dat het signaal van die tulpstekkers (1) ergens op de kerkversterker toekomt. Je hoeft geen moeite te doen om nog eens te gaan kijken.

 

Je zou de laptop dus kunnen aansluiten op die tulpstekkers via dat overgangsstukje van 25 cm en eventueel een verlengkabel tot de plaats van je laptop. Dit zal volgens mij werken. En dan hoef je ook niet te beginnen om je eigen versterker met de kerkversterker te verbinden - dat lijkt mij teveel moeite en nodeloos ingewikkeld (en niet zeker dat het werkt).

 

Jammer genoeg is Leuven een beetje ver voor mij. Maar ik ben ervan overtuigd dat je het op de beschreven manier werkend zal krijgen. Probeer het eens uit, die paar Euro voor die kabeltjes zijn nu ook niet zo erg :)


Alvast veel succes met je workshops :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bastet,

 

Gezien het feit dat de kerkversterker nog 5-polige din's gebruikt, praten we hier over een versterker op behoorlijke leeftijd. Dit systeem werd zo'n 35 jaar geleden voor het laatst toegepast op systemen. Ik begrijp ook dat de boxen ook via dezelfde din zijn aangesloten. Dat doet mij vermoeden dat het hier gaat om een, voor de kerk op maat gemaakte, opstelling. Ook begrijp ik dat je vooral muziek wilt versterken? De versterker van de kerk is een versterker vooral bedoeld voor het versterken van spraak. Geluid kan wel maar je moet je afvragen hoe goed dit gaat klinken.

De laptop rechtstreeks op de boxen gaat overigens niet werken. De boxen zullen het geluid uit je laptop "opzuigen".

Voordat je nu allerlei moeilijke constructies gaat proberen of zelf gaat solderen: waarom niet gewoon je versterker met eigen boxen gebruiken? Ik zag dat je versterker een redelijk vermogen kan leveren. (Alhoewel ik niet denk dat de versterker krachtig genoeg is bij een volle kerk).

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.