Ga naar inhoud

Hulp clonen loopt fout


Theo2602

Aanbevolen berichten

  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Theo als je gaat bumpen (meerdere posts na elkaar zonder me de kans te geven om te reageren) dan stop ik ermee!

Je ben al lang genoeg actief op dit forum om te weten dat dit voor de helpers niet werkbaar is!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Theo2602 zei:

Ook op mijn vrouw haar laptop, met HOME versie, krijg ik enkel de keus voor Windows10, geen home of pro 

Dat is normaal. De installatie dvd die je maakt is altijd geschikt voor zowel Home als Pro. Je moet wel voor de juiste bits versie kiezen: 32 bit of 64 bit.

Pas tijdens de installatie van Windows 10 kies je voor Home of Pro.

Je krijgt dan waarschijnlijk de volgende opties:

  • Windows 10 Home

  • Windows 10 Home N

  • Windows 10 Education

  • Windows 10 Education N

  • Windows 10 Pro

  • Windows 10 Pro N

Kies dan dezelfde versie als eerder op die laptop stond. Voor de Toshiba laptop van je vrouw is dat de Home versie (zonder N erachter, dus de bovenste optie).

Je kunt dus gewoon de installatie-dvd gebruiken die je al eerder gemaakt had voor je Dell laptop: https://www.pc-helpforum.be/topic/72626-beste-gratis-kloonprogramma/?do=findComment&comment=568247

 

Je stelde ook een vraag over de afbeelding van schijfbeheer. Die is totaal onbelangrijk. Dat is een afbeelding van schijfbeheer waarop de oude harde schijf staat. Als ik me niet vergis, dan wilde je toch een schone installatie van Windows 10 Home gaat uitvoeren op de SSD die je hebt aangeschaft voor die laptop van je vrouw? Je schreef immers: "Ik overweeg nu om een Zuivere installatie te doen". Als dat inderdaad zo is, dan kun je de volgende stappen volgen:

 

Zorg ervoor dat je van tevoren alle persoonlijke bestanden hebt gekopieerd naar een externe harde schijf. Dat kan gewoon met de Verkenner.

Als dat gebeurd is, moet je die externe harde schijf losmaken van de laptop.


Doe de gemaakte installatie-dvd in het dvd-station, zet de laptop uit, haal de accu eruit, vervang de gewone harde schijf door de SSD, doe de accu er weer in, sluit de adapter aan. Zet de computer dan aan en zorg ervoor dat de computer niet opstart van de harde schijf, maar van de dvd. Hoe regel je dat? Nadat je de laptop hebt aangezet, moet je zodra het Toshiba logo verschijnt, direct op de juiste toets drukken om in het BIOS te komen. Welke toets dat is zie je op dat moment onderaan het scherm. (Het is meestal de F2 toets bij Toshiba laptops.)

Verander in het BIOS de bootorder (opstartvolgorde). Zorg ervoor dat het cd station bovenaan staat. En je SSD als tweede.

Wanneer je de vraag krijgt waar Windows 10 geïnstalleerd moet worden, dan ga je een voor een alle aanwezige partities verwijderen. Ja, ook de allerkleinste partities. Het resultaat zal één grote aaneengesloten niet-toegewezen ruimte zijn. En daarop installeer je Windows 10. Windows 10 zal dan zelf de nodige partities aanmaken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan zal ik dat zo moeten doen. Veel liever had ik een kloon gemaakt, maar dat wil duidelijk niet lukken, terwijl het de vorige keren vanzelf liep. Ik zal dit open laten, want ik ben zeker dat er nog veel fout zal lopen, zoals jij al weet.

Overigens wordt dit iets voor vrijdag.

 

aangepast door Theo2602
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je liever wilt klonen, dan moet je wachten op een reactie van droske. Dan doe je dus helemaal niets, totdat je een reactie van droske krijgt. Ik trek me dan terug uit dit topic om misverstanden te voorkomen.

 

Maak eerst duidelijk wat je wilt: klonen of een schone installatie.

 

Wil je toch gaan voor een nieuwe / schone installatie van Windows 10 Home, dan zet ik hieronder nog wat aantekeningen die ik maakte toen ik op een pc een schone installatie van Windows 10 uitvoerde (op die pc had ook al eerder Windows 10 Home gestaan):

 

Ik zette het cd-rom station bovenaan in de opstartvolgorde.
Ja, toen startte de pc op van de dvd.
Klik op Nu installeren… Klikken op ‘Ik heb geen productcode’. Je voert dus geen productcode in!
Ik kan kiezen tussen:
Windows 10 Home
Windows 10 Home N
Windows 10 Education
Windows 10 Education N
Windows 10 Pro
Windows 10 Pro N
Wel steeds alleen de 64 bit versie. Als ik de 32 bit versie had willen hebben, dan had ik een andere installatie-dvd moeten maken.

Ik kies Home, want die versie stond er op.
Ik ga akkoord met de licentievoorwaarden.
Upgrade of Aangepast? Ik kies Aangepast: alleen Windows installeren. Zo raak je alle persoonlijke bestanden kwijt.
Waar wilt u Windows installeren? Ik verwijder alle partities, ook de Recovery van 6,3 GB. Ik houd 1 niet-toegewezen ruimte van 465,8 GB over.
 

Windows installeren. Dat verloopt in een aantal stappen. De eerste 2 stappen zijn:
Windows-bestanden kopiëren
Bestanden voorbereiden voor de installatie.

 

Aanmelden met Microsoft: Nee, ik klik op Offline account. Dat staat links onderaan.
In plaats daarvan aanmelden met Microsoft? Nee
Gebruikersnaam: ***xx
Wachtwoord: ***x
Je moet 3 beveiligingsvragen kiezen en beantwoorden: 1.Fikkie; 2.Maastricht; 3.Gerrit. (De antwoorden zijn verzonnen)

Dan komen de 7 vragen over de privacy-instellingen.

  • Geen spraakherkenning
  • Laat Microsoft uw locatie gebruiken. Nee
  • Mijn apparaat zoeken. Nee
  • Diagnostische gegevens. Alleen Basis
  • Herkenning handschrift. Nee
  • Op maat gemaakte ervaringen. Nee
  • Reclame-id. Nee

Je kiest dus steeds niet de eerste optie (= de keuze van Microsoft), maar de tweede optie.

 

Het is mogelijk dat je bij de installatie van versie 1903 die vragen over de privacy-instellingen niet krijgt. Dan kun je dat altijd later zelf nog instellen via Start > Instellingen > Privacy.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.