Ga naar inhoud

Herinstaleren Windows 10 op SSD schijf


Theo2602

Aanbevolen berichten

Staat er een lokaal account (met zelf gekozen gebruikersnaam en zelf gekozen wachtwoord) op de laptop van je vrouw of logt zij in met een Microsoft account?

Microsoft heeft graag dat je een Microsoft account gebruikt. Dat zou voordeel kunnen bieden wanneer je Windows 10 opnieuw installeert, nadat je een deel van de hardware hebt vervangen.

Door uw Microsoft-account te koppelen aan uw digitale licentie kunt u Windows opnieuw activeren met de Probleemoplosser voor activeringen na elke belangrijke hardwarewijziging.

En dat laatste ben jij van plan: jij gaat immers de HDD vervangen door een SSD, waarna je Windows 10 opnieuw gaat installeren.

Lees daarvoor de informatie op deze website van Microsoft: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12440/windows-10-activate#linking

 

Of dat echt nodig is weet ik niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Je zou, nu de gewone harde schijf nog in de laptop van je vrouw zit, het Microsoft account van je vrouw kunnen koppelen aan de digitale licentie van haar laptop.

Als je dat doet, dan moet je haar eigen Microsoft account gebruiken, dus niet dat van jou. Als je vrouw nog geen Microsoft account heeft, dan kan ze er een aanmaken. Als je vrouw een e-mailadres heeft dat eindigt op @live.com, @live.nl, @hotmail.com, @outlook.com, dan heeft ze al een Microsoft account en kan ze dat gebruiken.

 

Zelf heb ik dat nooit gedaan. Op de meeste pc’s waarop ik Windows 10 opnieuw installeerde, stond enkel een lokaal account. En Windows 10 werd na opnieuw installeren automatisch geactiveerd.

 

Hum, nu ik het bovenstaande overlees, besef ik dat het zo voor jou misschien alleen maar ingewikkelder wordt. Of valt dat mee, Theo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

haar mail eindigt op skynet.be en het wachtwoord van haar laptop zijn vier cijfers, zoals microsoft dat vroeg. voor de rest zal ik wel zien. werkt het niet, steek ik er terug de vorige schijf in. het idee van een SSD komt van mij, maar zij vindt snelheid niet zo belangrijk. al knort ze wel als ze lang moet wachten. zoals ik al schreef kan het wel enkele dagen duren voor ik er aan begin, want ik moet nogal wat filmen monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem je tijd ervoor. Er is geen haast bij. Je vrouw kan immers nog werken met de gewone HDD in haar laptop.

Je hebt nu ook de tijd om je wat beter in te lezen. Menno Schoone levert bijvoorbeeld een stappenplan voor het opnieuw installeren van Windows 10: https://www.schoonepc.nl/stappenplan.html

Daarin staan punten waar je aan moet denken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen kreeg ik melding dat mijn desktop naar 1903 kon worden geüpdatet, dat duurde enkele uren, maar liep goed.

Zo kon ik mijn vrouw overtuigen om een nieuwe Windows op een SSD te zetten.

Om één uur begon ik er aan met de USB stick, en om twintig over één was Windows geïnstalleerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat is al opgelost. gewoon Proximus bellen (hoewel gewoon, ze vragen wel alle mogelijke dingen. Daar ben je wel even mee bezig. Dit maakt ook duidelijk dat het probleem met het klonen niet bij mij lag, maar, wat ik denk, met de instellingen van de computer. Dit mag dus dicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je het wachtwoord terug hebt, Theo.

Ik was al bezig met het schrijven van een handleiding voor het gebruik van het programmaatje Mail PassView van NirSoft. Daarmee kun je wachtwoorden van e-mailaccounts achterhalen. Maar daarvoor had je wel de oude harde schijf tijdelijk terug moeten plaatsen. Dat is dus niet meer nodig.

 

Nu nog alle favoriete programma's van je vrouw installeren, of was je daar al mee klaar?

Ik hoop dat de laptop van je vrouw ook wat sneller is geworden door de SSD.

Veel plezier ermee!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is het veeeeel sneller. zij heeft nu ook een leeg bureelblad, omdat ze weinig programma's gebruikt. deze die ze wel gebruikt staan in de balk. ik ga nog wel Ccleaner en MBytes er op zetten. al de rommel van Toshiba is er (voorlopig?) af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Theo2602 zei:

Die USB stift waarmee ik geinstalleerd heb, hoelang kan ik die gebruiken? Tot er een nieuwe Windows komt?

Ja. Ik ga er van uit dat je hem zelfs nog langer zou kunnen gebruiken. Dus ook over 2 jaar, wanneer er allang nieuwere versies van Windows 10 zijn. Met de nu gemaakte USB stick kun je dan versie 1903 installeren. Wel loop je kans dat tegen die tijd al tijdens de installatie gemeld zal worden dat er een nieuwere versie van Windows 10 is.

Stel dat je -om wat voor reden dan ook- over 5 maanden Windows opnieuw zou willen installeren op een van je computers, dan zou ik je aanraden om een nieuwe USB stick aan te maken. Daarvoor kun je natuurlijk dezelfde stick gebruiken. Die wordt dan door Windows automatisch eerst leeggemaakt, voordat de nieuwe installatiebestanden erop worden gezet. Waarom zou ik dat doen? Omdat je dan meteen de nieuwste updates erbij krijgt.

 

2 uren geleden, Theo2602 zei:

Want op mijn desktop waarop nog 1809 stond, kon ik geen USB stick maken, omdat dit niet de laatste Window versie was.

Dat klopt niet. Ook met een pc die nog draait op versie 1809 of 1803 (of nog ouder) kun je een USB stick maken (of DVD) met daarop de installatiebestanden voor Windows 10 versie 1903. Sterker nog, je mag daarvoor ook een pc gebruiken die nog draait op Windows 7 of Windows 8.1.

 

Dit is de website die je bezoekt wanneer je zo'n installatiemedium (een USB stick of een opstartbare DVD) wilt gaan maken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

Alleen wanneer je die website bezoekt met een iMac, MacBook, iPad, Linux computer of een computer die nog draait op Windows Vista of XP enz., dan zul je daar wat anders lezen, namelijk het volgende:

"U bent op deze pagina gekomen omdat het besturingssysteem dat u gebruikt geen ondersteuning biedt voor het Windows 10-hulpprogramma voor het maken van media en we graag willen dat u Windows 10 kunt downloaden. Ga vanaf een apparaat met Windows 7, Windows 8.1 of Windows 10 naar de pagina Microsoft-softwaredownload voor Windows 10 om het hulpprogramma voor het maken van media te gebruiken.”

 

Waarom het op je desktop pc niet lukte om daarmee een installatiemedium te maken weet ik niet, maar de reden is niet dat daar nog een oudere versie van Windows 10 op zou staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.