Ga naar inhoud

Herinstaleren Windows 10 op SSD schijf


Theo2602

Aanbevolen berichten

Ik heb die USB stick met dit programma: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10  gemaakt, zoals was gevraagd.

Op mijn laptop bleef het hangen omdat hij media niet vond. Op mijn desktop omdat het geen Windows 1903 was (dacht ik)! Spijtig genoeg heb ik daar geen screenshot van. Tenslotte op de laptop van mijn vrouw waar 1903 op stond is het maken van de USB stick zonder problemen gelukt.

Op diezelfde laptop heb ik dan de nieuwe Windows geinstalleerd.

Ik dacht al dat ik best die USB opnieuw moest maken als ik ooit (hopelijk nooit) nog een Windows herstel moet doen.

Het liep vanzelf en, nog belangrijker, als het verkeerd liep, kon het geen kwaad, want de oude schijf bleef hetzelfde.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is jammer dat het maken van een installatiemedium (in jouw geval een opstartbare USB stick) bij jou twee keer mislukte. Ik kan helaas niet zeggen wat bij jou toen de oorzaak daarvan was.

Ik heb zelf al een paar keer een installatie dvd voor Windows 10 gemaakt op verschillende computers en dat ging bij mij altijd goed. Soms maakte ik die dvd op een Windows 7 pc, soms op een Windows 10 pc. Altijd zonder problemen. Zou ik daarbij geluk hebben gehad?

(Ik kies voor dvd's omdat ik daar nog een stapel van heb liggen, en zo'n blanco dvd heeft mij maar 32 cent gekost. En als ik voor iemand anders Windows 10 installeer, dan krijgt hij de installatie-dvd van mij er gratis bij)

 

Het belangrijkste is dat jij er uiteindelijk wél in geslaagd bent om al je computers naar Windows 10 versie 1903 te upgraden. Bovendien heb je nu 2 laptops (jouw Dell laptop en de Toshiba van je vrouw) voorzien van een SSD, met daarop Windows 10 versie 1903. Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen.

 

By the way, heb je op de laptop van je vrouw ook gecontroleerd of Windows nu geactiveerd is? Ter herinnering: open de Verkenner, klik in de linker kolom met de rechter muisknop op Deze pc en kies dan Eigenschappen.

Onderaan (onder Windows-activering) moet dan staan: "Windows is geactiveerd". Soms duurt het een paar seconden voordat je dat te zien krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dat (bijna) alles werkt is het voornaamste.

Windows is geactiveerd staat er.

Ik heb nog één klein probleem. Van bij aankoop viel bij de laptop regelmatig het geluid weg. Ik heb hier toen neen topic gezet, maar dat bracht geen uitsluitsel.

We hadden overigens terug naar de winkel moeten gaan binnen de garantie, maar ja...

Dit gebeurt bijna bij elke Windows update (toen W8) en nu nog.

Dus zette ik de driver op het bureaublad, zodat ze telkens terug kon installeren.

Die driver ben ik vergeten te kopiëren, en nu weet ik niet meer welke ik moet downloaden.

In bijgaande een screendump van Hardware en de mogelijke drivers die Realtec aanbied. Welke moet ik downloaden?

 

 

1-beeld.jpg

2-beeld.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Theo2602 zei:

Dus zette ik de driver op het bureaublad, zodat ze telkens terug kon installeren.

Die driver ben ik vergeten te kopiëren,

Voorheen had je de juiste driver op het bureaublad staan. Als je helemaal op zeker wilt gaan, dan zet je de oude harde schijf tijdelijk terug in de laptop. Daarna zie je de juiste driver weer op het bureaublad staan. Kopieer die naar een USB stick; zet de SSD weer terug en kopieer de driver vanaf de USB stick naar zijn vaste plek op het bureaublad.

 

Het kan zijn dat jij daar tegenop ziet. Als je zeker weet dan een van de drivers uit je tweede afbeelding de juiste is, dan zou ik gaan voor de tweede driver in dat lijstje: 64bits Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10 Driver only (Executable file) van 258 MB.

De laptop van je vrouw draait toch op een 64 bits  versie van Windows 10?

 

Misschien biedt Toshiba de driver ook aan. Dan moet je gaan naar de support website van Toshiba: http://www.toshiba.nl/support/consumerlaptops/#

Daar moet je dan je product selecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zie er niet tegen op, want het is uiterst simpel. Slechts één vijsje losdraaien en je hebt de HD.

Ik ga dus even wachten op het juiste moment, en dan ga ik dat doen.

Voor mij mag dit dicht. Porrelaar, Stegisoft ea, hartelijk bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijven even verwisseld en OK. Maar bij het opnieuw opstarten van de SSD had ik er de USB al ingestoken en hij begon daar te zoeken, dus het Bios staat nog op USB als opstart. Al drie keer opgestart, met F2, F8, Del en esc, maar ik geraak niet in Bios.

Is toch tokkelen hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat in Windows 10 de functie 'Snel opstarten' standaard is ingeschakeld, kom je bij sommige computers moeilijk in het BIOS.

Je kunt de functie Snel opstarten omzeilen door de computer eerst normaal op te starten van de harde schijf/SSD. Wanneer de computer geheel is opgestart, klik je achtereenvolgens op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten:

 

5d206438e4b39-Opnieuw_opstarten.png

Dan start de computer echt helemaal opnieuw op en kun je wel het BIOS in. Bij een Toshiba laptop meestal door herhaaldelijk op F2 te drukken, direct zodra je het logo van Toshiba ziet.

 

Op mijn Asus pc heb ik in het UEFI BIOS vast ingesteld dat eerst moet worden gekeken of er een opstartbare dvd in het DVD-station zit. Het DVD-station staat bij mij dus permanent bovenaan in de opstartvolgorde:

 

5d206560a4d92-Boot_order_Asus.jpg

Overigens moet ik wanneer er een opstartbare dvd in zit ook nog op een willekeurige toets drukken om op te starten van dvd, zodra die melding ("Druk op een toets om op te starten van cd/dvd") verschijnt.

Wanneer er geen opstartbare cd of dvd in het dvd-station zit, dan zal mijn pc opstarten van de SSD. Ik heb zelf niet de indruk dat dit voor een noemenswaardige vertraging zorgt.

Ik heb hiervoor gekozen zodat ik bij problemen waarbij ik op moet starten van een cd of dvd niet eerst nog de opstartvolgorde moet gaan wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is OK nu, doordat die laptop nu zo snel start of heropstart, enkele malen geprobeerd en uiteindelijk lukte het met F2.

Dat Bios, zoals bij jou, op CD staat is niet erg, want er zit normaal geen CD in je computer, dus springt hij er zo over. Zolang er geen USB in die laptop zat, startte die ook zonder problemen op. Maar nu had ik de USB er ingestoken voor ik opstartte, en hij zocht daar naar een startsysteem, dat er niet opstond. Maar vermits men nogal eens een USB stift in de laptop of computer heeft zitten, was het beter dat die niet eerst in het Bios stond.

Iets totaal anders krijgen jullie ook zoveel updates sinds 1903 draait?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het nu toch gelukt is om de opstartvolgorde te wijzigen. :top:

 

13 minuten geleden, Theo2602 zei:

Iets totaal anders krijgen jullie ook zoveel updates sinds 1903 draait?

Tja, wat is veel? Bij mij werd versie 1903 aangeboden op 12 juni, en toen ook door mij geïnstalleerd.

Ik heb net even geklikt op 'Geschiedenis van updates weergeven' en kreeg toen dit venster te zien:

 

5d2083d1cb3ef-Geschiedenis_van_updates_w

 

Dat zijn drie updates.

 

Wanneer ik nu klik op Naar updates zoeken, dan lees ik even later "Uw pc is bijgewerkt", maar ook "Aanvullende updates beschikbaar":

 

5d208694df3b1-Aanvullende_updates_beschi

 

Hoe zit dat nou? Is die pc bijgewerkt, of moet ik toch die aanvullende update (KB4501375) downloaden en installeren?

Het antwoord is: KB4501375 hoef ik nu niet te installeren. Het is een optionele update. Volgende week is het Patch Tuesday (de tweede dinsdag van de maand). Vanaf 19:00 uur komen dan de maandelijkse updates voor Windows 10 beschikbaar en daarin zal dan ook die KB4501375 opgenomen zijn, maar dan beter getest en mogelijk aangepast. Vanaf dat tijdstip pas zal die update automatisch aangeboden en geïnstalleerd worden.

 

Lees hier meer over die optionele updates: https://www.gratissoftwaresite.nl/comment/54300

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.