Ga naar inhoud

Foto kopieeren


bernard

Aanbevolen berichten

Ik heb irfanvieuw gedownload .

Verder ontdekte ik dat ik ook paint 3d heb .

Is die van julle gemakkelijker ?

Ik heb met irfanvieuw een foto groter gemaakt met het + tekentje 

Daarna heb ik het opgeslagen .

Maar als ik het terug kijk is het weer de oude grootte Hoe krijg ik een foto die ik op mijn gewenste grootte heb in de map ,, mijn afbeeldingen ,, ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bernard zei:

Ik heb met irfanvieuw een foto groter gemaakt met het + tekentje 

Daarna heb ik het opgeslagen .

Maar als ik het terug kijk is het weer de oude grootte Hoe krijg ik een foto die ik op mijn gewenste grootte

Hoogstwaarschijnlijk hebt je IrfanView handleiding (geplaatst in mijn vorig bericht) niet doorgenomen :banghead:

 

1141034048_Schermafbeelding2019-08-17om20_02_56.jpg.75e58767db4eba40428b5f95250c9096.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bernard zei:

Ik heb met irfanvieuw een foto groter gemaakt met het + tekentje 

Ik laat dat + tekentje in IrfanView hieronder zien:

 

5d583f865b68c-Ashampoo_Snap_2019.08.17_1

 

Zoals je ziet staat dat + teken in een loepje (vergrootglas). Als je op dat + teken klikt, dan wordt de afbeelding groter getoond, maar de werkelijke grootte van de foto/afbeelding verandert daar niet door.

Vergelijk het maar met een mier die op jouw bureau loopt. Als je die mier gaat bekijken met een vergrootglas, dan lijkt de mier opeens een stuk groter, maar de werkelijke grootte van de mier verandert daar natuurlijk niet door. De mier blijft in werkelijkheid even klein. En zo is het ook wanneer je in IrfanView op het loepje met het + teken klikt.

 

Als je een foto inscant en de bedoeling hebt om het daardoor verkregen digitale bestand later nog eens af te drukken, maar dan een stuk groter dan het origineel, dan moet je de papieren foto op een hogere resolutie inscannen. Niet op 200 of 300 dpi, maar op 800 dpi of nog hoger.

 

Ik heb veel foto,s  van 10 x 15 

En als ik ze scan , dan zie ik  een foto van 8 x11 

Hoe heb jij 8 x 11 cm gemeten? Pakte jij een liniaal en ging jij toen die liniaal op je monitor leggen en zo de afbeelding in cm meten?

Dat moet je niet doen. Een afbeelding die in werkelijkheid 16 x 10,61 cm is, kan op je monitor een kleinere afmeting hebben, bijvoorbeeld 15 x 9,4 cm.

Dat is o.a. afhankelijk van de resolutie van je monitor.

 

Edit: terwijl ik aan het typen was, reageerde iEscape ook al. Je hebt weer wat te lezen, Bernard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lach me maar uit , totdat ik zo kundig wordt dat ik jullie team kan versterken 🤣

 

Marareven weer bij de les . 

Het lukt mij om de foto te vergroten naar 100 %

Maar als ik het dan opsla , dan zie ik een klein fotootje in de rechter bovenhoek .( zie bijlage 

Ik zou het leuk vinden als ik de foto zoals voorbeeld in mijn afbeeldingen krijg ( zie bijlage )

Ik kan ook het bewerkingsscherm uit de handleiding om hier veranderingen aan te brengen niet vinden , ja in de handleiding maar daar kan ik niets mee .

Afbeelding (5).jpg6.jpg

hy3.PNG

hy3.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we ons concentreren op de bovenste afbeelding van de camper.

De foto van de camper staat in de rechter bovenhoek. De rest is wit. Nou ja, niet helemaal wit. Je had van tevoren de glasplaat van de scanner goed schoon moeten maken. Nu zie je allerlei stofjes en een grote vetvlek midden onder.

 

Wat is er fout gegaan? Als je een afbeelding scant, dan weet je scanner niet precies hoe groot die foto is. Jij hebt de foto in een hoek van de glasplaat gelegd. Dat hoort ook zo; bij die hoek staat vaak een pijl.

Wanneer de scanner aan het werk gaat, dan scant hij het gehele oppervlak van de glasplaat. Dus ook het oppervlak buiten de foto.

Wanneer de scanner klaar is (het lawaai stopt dan), moet je nog zelf de foto gaan selecteren. Dat doe je nog in het scanprogramma. Klik op het pictogram Uitknippen in je scanprogramma. Met ingedrukte linker muisknop begin je bij de linker bovenhoek van de foto en dan beweeg je de muis (nog steeds met ingedrukte linker muisknop) naar de rechter benedenhoek. De foto wordt dan omkaderd met selectielijnen. Als je de foto goed geselecteerd hebt, dan klik je op het OK pictogram. Dat kan er bij scanners van verschillende merken verschillend uitzien. Misschien staat er bij jou een grote V in plaats van een OK knop. Daarna is alleen de foto zelf overgebleven; niet al dat wit eromheen.

Daarna ga je de foto opslaan. Kies zelf een duidelijke naam en de map waar je de foto wilt gaan opslaan.

 

De afbeelding die jij laat zien, heeft nog veel wit. Dat komt doordat je de foto zelf na het scannen niet hebt geselecteerd.

Dat wit kun je ook later weghalen in een fotobewerkingsprogramma.

Je bent nu al bezig met IrfanView.

Open de Verkenner en rechtsklik op die foto met de camper en kies dan Openen met > IrfanView

Als de foto geopend is, dan zet je de muis exact op de rechter bovenhoek van de camperfoto, dus waar de echte foto begint. Je houdt de linker muisknop ingedrukt en je beweegt de muis maar de linker benedenhoek van de camper. Je ziet dan de selectielijnen.

 

In de foto hieronder heb ik het selecteren expres gestopt vlak voordat ik bij de rechter benedenhoek was:

 

5d5957895256f-selecteren_en_uitsnijden.p

 

Op die manier kun je de selectielijnen namelijk nog goed zien. Jij gaat natuurlijk verder met selecteren totdat je exact bij de rechter benedenhoek van de camper bent.

Heb je de juiste selectie gemaakt, dan klik je in de menubalk van IrfanView op Bewerken, en dan op Selectie uitsnijden.

 

Het wit is dan op wonderbare wijze verdwenen en je houdt alleen de foto van de camper over:

 

5d595878df835-camper_bernard.jpg

-------------------------------------------------

Overigens lijkt mij de app Photomyne nu net wat voor jou. Bij die app hoef je de foto's niet zelf exact te selecteren, bij te snijden en te draaien (als ze iets scheef in het fotoalbum zitten geplakt), want dat doet die app allemaal automatisch voor jou.

Je zou bijvoorbeeld een abonnement voor een maand kunnen afsluiten (denk er wel aan dat je dan op tijd het abonnement opzegt). Scan al je foto's in met die app. En breng de foto's dan over van je smartphone naar je pc. Hoe je dat laatste doet, zullen anderen je moeten vertellen, want ik heb geen smartphone.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal goed .

in de eerste plaats dank voor de duidelijke uitleg .

Het klopt allemaal , geweldig .

Ik hou me maar bij deze methode , want ik schat dat ik zo,n 100 foto,s  moet scannen , dus dat is te doen .

En je collega iEscape zei toch al dat dit goed voor Bernard was 😀

 

Dus beste mensen nogmaals dank voor jullie hulp .

, en hij mag wat mij betreft op slot .

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, bernard zei:

En je collega iEscape zei toch al dat dit goed voor Bernard was

iEscape is als moderator lid van het PCH team. Ik ben gewoon lid, net als jij. Dus jij en ik zijn eigenlijk collega's... 😉

 

Maak eerst de glasplaat van je scanner goed schoon en droog, voordat je aan de slag gaat.

Hoe vaker je foto's gescand hebt, des te meer handigheid je erin zult krijgen. Door al die bezigheidstherapie zul je inderdaad kundig worden en kun je straks zo lid worden van het PCH team.

Kijk naar alle knoppen die in het scanprogramma staan. Vaak krijg je meer info over het doel van een knop, wanneer je de muisaanwijzer erboven laat zweven.

 

Mocht je vragen krijgen over het scannen, dan kun je daar altijd een nieuw topic voor openen. Vertel dan wel welke scanner of all-in-one jij gebruikt. En dan niet alleen Canon of HP zeggen, maar ook het type noemen, bijvoorbeeld Canon Pixma MP610 of HP Photosmart C5180.

 

Succes met scannen, Bernard! :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bernard zei:

Ik hou me maar bij deze methode , want ik schat dat ik zo,n 100 foto,s  moet scannen , dus dat is te doen .

En je collega iEscape zei toch al dat dit goed voor Bernard was 😀

Dat is verstandig . . ., waarom? Een smartphone is niet echt een goede/juiste opslagplaats voor foto’s. Het kan gebeuren dat de smartphone in water valt . . . , dan ben je al jouw werk ‘kwijt’.

Nu je jouw jeugd foto’s hebt ingescand, bewerkt en vervolgens opgslagen op jouw pc, lijkt me dat veel veiliger.

Je kunt ook nog voor de zekerheid een back-up maken op een externe harde schijf (bijvoorbeeld) als je dat wilt & wenst.

 

Ja dat vind ik nog steeds dat het goed voor jou is, oefening baart kunst en ben ook helemaal mee eens met porrelaar:

34 minuten geleden, porrelaar zei:

Hoe vaker je foto's gescand hebt, des te meer handigheid je erin zult krijgen. Door al die bezigheidstherapie zul je inderdaad kundig worden en kun je straks zo lid worden van het PCH team.

Knap dat je toch maar weer voor elkaar krijgt  :top: Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi :P

35 minuten geleden, porrelaar zei:

iEscape is als moderator lid van het PCH team. Ik ben gewoon lid,

Nou je bent wel ‘collega’ helper, je helpt veel en geeft altijd super goede uitleg & last but not least jouw geduld mag ook ingelijst worden met een gouden lijst :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.