Ga naar inhoud

Geen verbinding met beeldscherm door probleem met cd-dvd writer?


supernikje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Vandaag startte ik mijn PC en kreeg ik geen beeld op mijn monitor.

Na uitgesloten te hebben dat de oorzaak aan de monitor lag vroeg ik me af of ik per ongeluk iets geraakt had toen ik een 3 à 4 weken geleden mijn PC opende.

Ik checkte of mijn grafische kaart er goed in stak (wat zo bleek) en vroeg me af of de defecte cd-dvd driver het probleem kon zijn.

Daarom koppelde ik de kabels die verbonden zijn aan de cd-dvd driver los, startte de PC opnieuw en nu verloopt de verbinding tussen PC en monitor terug vlekkeloos (waar ik blij om ben).

Ondanks ik voordien meerdere keren de PC opstartte en geen beeld kreeg ben ik toch bang dat dit toeval zou zijn, daarom wil ik uitsluiten dat er geen andere oorzaak kan zijn of me er toch kan van vergewissen dat die defecte cd-dvd lezer de oorzaak was daarvan.

De speler zelf was al maanden stuk, desondanks gaf deze maandenlang geen probleem betreffende de verbinding tussen de PC en de monitor en kon ik de PC normaal gebruiken.

Een 3 à 4-tal weken geleden  haalde ik mijn oude cd-dvd driver uit mijn oude PC (deze werkte nog en dacht hem in mijn huidige PC te plaatsen), maar merkte pas wanneer ik mijn huidige PC opende dat die oudere cd-dvd driver niet past op mijn  huidige PC.

Ik maakte gebruik van die kans om het meeste stof weg te halen uit mijn PC, deed de kast weer toe, verbond alle kabels en toen heb ik de eerste keer (en enkel de eerste keer) hetzelfde probleem ervaren : namelijk dat na het opstarten van mijn PC ik geen beeld kreeg op de monitor.

Ik zette de PC uit, startte deze opnieuw op en nadien heb ik wel beeld gekregen op de monitor.

Ook heb ik in tussentijd geen problemen meer gehad met de monitor en was het pas vandaag (dus na 3 à 4 weken) dat ik geen beeld meer kreeg op de monitor.

Voordat ik de PC opende en de kabels los maakte van de cd-dvd speler heb ik wel minstens een tiental keer geprobeerd om de PC terug op te starten zonder beeld te krijgen.

 

Kan die cd-dvd speler dé oorzaak geweest zijn? Wat logisch lijkt nu alles goed functioneert sinds ik de kabels heb ontkoppeld.

Welke stappen kan ik eventueel ondernemen om na te checken of iets anders het probleem veroorzaakte?

 

Alvast bedankt!

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, stegisoft zei:

Het lijkt mij om een statisch elektriciteit te gaan.

Dat kan door stofzuigen.

Maar dat kan ook door een magneet; denk maar aan luidsprekers.

Te veel wrijving in de kast.

 

Is het misschien mogelijk om uw scherm met HDMI aan te sluiten?

 

Bedankt om mee te denken ;)

Het stofzuigen deed ik een paar weken geleden dus voor de eerste keer en inderdaad na die eerste opstart had ik het zitten. Nadien heeft de PC 3 à 4 weken perfect gefunctioneerd.

Vandaag heb ik opnieuw het vuil er uit gestofzuigd en (na ook het verwijderen van de kabels naar mijn cd-dvd driver) startte hij opnieuw correct.

Daarom zou ik het wat vreemd vinden dat het daar aan lag. Voordat ik hem vandaag opende (en stofzuigde) probeerde ik een tiental keer op te starten zonder beeld...

 

Er staat een luidspreker op een 20-tal centimeter van mijn PC, die staat er al een jaar. Nu sinds de opstart terug lukt staat hij er weer.

Daarom twijfel ik er ook aan dat dit de oorzaak zou zijn.

 

Mijn scherm kan ik niet aansluiten via HDMI maar ik heb mijn PC vandaag verbonden met mijn TV via HDMI (de PC stond niet dicht bij TV, ongeveer op een meter afstand) en via HDMI kreeg ik op TV ook geen beeld.

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik kom op dit topic terug omdat ik na het wisselen van scherm opnieuw hetzelfde probleem meemaak :

 

PC startte opnieuw niet op.

Dit al een paar dagen.

Na een aantal pogingen (soms +10) lukt het dan wel.

De vorige dagen startte hij 's morgens niet, maar éénmaal het wel lukte kon ik hem uitzetten en startte hij bijvoorbeeld 's avonds van de eerste keer.

De dag nadien telkens weer prijs (niet opstarten), met uitzondering van gisteren voormiddag dan startte hij van de eerste keer op.

 

Ik wil hier vooral mee aangeven dat er een duidelijk patroon in zit :

Het probleem met opstarten komt tot hiertoe steeds voor nadat ik de computer heb aangeraakt (of opende/of achteraan kabels losmaakte en verbond)

Het opstarten lukt enkel na een aantal pogingen + dit duurt een paar dagen en nadien kan de PC weken/maanden normaal werken (telkens van de eerste keer opstarten).

 

Zou het kunnen dat er toch statische elektriciteit in vast zit bij het wisselen van kabels e.d. maar dit niets beschadigde en éénmaal deze elektriciteit er uit geraakte het probleem opgelost was?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, stegisoft zei:

Het kan zijn dat je zelf statische mens bent.

Je kan met uw vinger de aarding van stopcontact raken zodat je minder statisch bent.

Eventueel een zo'n een bandje (klik) aandoen.

 

 

Ja dat is wel zo...periodes met schokjes als ik de deur van de auto aanraak, een winkelkar aanraak, soms bij het aanraken van onze katten, enz...

Ik ga me zo'n armbandje bestellen en gebruiken als ik nog eens iets moet veranderen aan de PC.

Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, falstring zei:

ik twijfel of het nu gaat om niet opstarten of om (enkel) een zwart scherm.

heb vermoedens dat -wat het ook zij-  een nieuwe voeding hier de oplossing zal brengen.

Ik zou al blij zijn als dit de oplossing zou zijn en hij dan nog een aantal jaar zou meegaan.

Zou ik deze sowieso vervangen (dus ook als hij de komende dagen wel opstart) of enkel wanneer het probleem zich opnieuw voordoet. Loop ik dan het risico dat mijn pc verder beschadigd wordt in dat laatste geval?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het aansluiten van een nieuwe/andere  voeding kan maar op één manier gebeuren, en dus loop je daar op zich geen risico mee, zolang je een beetje secuur handelt.

kan je (via/via) beschikken over een andere voeding dan kan je het uitproberen.

als ie dan met hoofdstekker en processorstekkertje aangesloten meteen opstart, kan je je er vrijwel zeker vanuit gaan dat de voeding het probleem was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/1/2020 om 11:05, falstring zei:

het aansluiten van een nieuwe/andere  voeding kan maar op één manier gebeuren, en dus loop je daar op zich geen risico mee, zolang je een beetje secuur handelt.

kan je (via/via) beschikken over een andere voeding dan kan je het uitproberen.

als ie dan met hoofdstekker en processorstekkertje aangesloten meteen opstart, kan je je er vrijwel zeker vanuit gaan dat de voeding het probleem was.

 

Spijtig genoeg beschik ik niet over een andere voeding die ik even kan gebruiken om dit te testen. Ik zou wel eens kunnen kijken welke ik hiervoor kan kopen, dat zal wellicht minder duur zijn dan een nieuwe pc aan te kopen ;)

Ik ga er nog even mee wachten om de volgende redenen :

Mijn broer is gisteren eens komen kijken naar mijn PC en we hebben hem open gemaakt. Hij denkt ook dat de voeding de oorzaak kan zijn. Maar om uit te sluiten dat er andere hardware een kortsluiting geeft of teveel van de voeding vraagt heeft hij verschillende stukken er eens uit gehaald en nadien de PC terug proberen te laten opstarten.

Dit lukte metéén nadat we de grafische kaart eruit gehaald hadden.

Dit kan natuurlijk ook toeval zijn want de dagen voordien (ongeveer een drietal dagen), is de PC zonder problemen opgestart met de grafische schijf (tot gisteren dus waarna we hem open maakten).

Dus nu is het afwachten of hij blijft opstarten zonder de grafische kaart.

 

Op mijn moederbord staat ook een grafische kaart, dus behalve om één game vlot te spelen kan ik verder zonder grafische kaart --> later kan ik eventueel nog altijd een nieuwe/andere  extra grafische kaart installeren

 

De grafische kaart die erin zat maakte een piepend geluid sinds het begin dat ze geïnstalleerd was.

Niet oorverdovend hoor, wel heb ik me steeds afgevraagd of dit normaal was.

Deze werd achteraf geïnstalleerd door de persoon die mijn PC in mekaar stak omdat die game niet vlot draaide en ik dit uitdrukkelijk gevraagd had voor de aankoop van mijn PC dat ik die game vlot zou kunnen laten draaien.

Ik vermoed dus (aangezien die persoon ze gratis toevoegde) dat deze kaart misschien al een tweedehandse grafische kaart was met misschien een mankementje?

Of misschien was het een grafische kaart die teveel energie vroeg van de voeding?

Geen idee...en kan dus toeval zijn ; ik hou jullie op de hoogte.

 

Bedankt in ieder geval voor alle hulp tot hiertoe 🥰

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.