Ga naar inhoud

Easeus programma gebruiken


Liha

Aanbevolen berichten

Ik bedoelde eigenlijk een plaatje van: met re muisknop klikken op de windowsknop (links onderaan de taakbalk) en daar dan kiezen voor Schijfbeheer.

 

Plaatje maken: https://www.pc-helpforum.be/topic/59368-het-knipprogramma-gebruiken-om-een-printscreen-te-maken-in-windows-10/

 

PLaatje plaatsen: https://www.pc-helpforum.be/topic/63811-hoe-voeg-ik-een-bijlage-toe-aan-mijn-bericht/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, goed, 'k krijg er duidelijk zicht op.

 

Terug naar je beginvraag: 

19 uren geleden, Liha zei:

Mijn c schijf is te klein. Ik wou met EaseUS mijn D schijf die voldoende GB heeft verkleinen en c groter maken . Dit lukt me niet. Iemand een tip?

Feiten:

je hebt twee verschillende schijven in je systeem: een kleine (ong 30 Gig) waar je Windows op staat en een grote (1000 Gig) waar o.a. je eigen dingen op staan.

   Je kan echter van een schijf géén ruimte toevoegen aan een andere schijf, dus die kleine C-schijf kan je niet vergroten.

 

Je zit dus met een probleem dat je een te kleine schijf hebt. BTW: spreken we hier over een dekstop ? (of laptop?)

 

Die 30 Gig is tegenwoordig dus echt wel klein om een systeem op te zetten (trouwens: je herstelpartities staan ook niet op de C - wat eigenlijk wel 'normaal' is - maar ook op die D.

 

De oplossing zou zijn van een volledig nieuwe installatie te doen op die D en dan heb je voortaan plaats genoeg - die kan je dan nog eventueel in partities gaan opdelen.

Alleen: mogelijk is je 30Gig-schijf een SSD en je 1 TB-schijf is wellicht een HDD - àls dat zou kloppen ga je wel belangrijk in snelheid verliezen door je systeem op je D te gaan zetten.

 

Een alternatief: je koopt je een grotere SSD aan (Je hebt tegenwoordig 500 Gig SSD's voor een 60€ - en die zijn ruim genoeg voor je systeem (Windows + progs).

(en dan zit je weer een tijd goed: je hebt een ruime C-schijf en je hele D kan je terug gaan gebruiken, want die herstelpartities komen dan eigenlijk vrij)

 

Je hebt dus dingen om eens over na te gaan denken... :)

 

ps: op je D staat nog wel een 173 Gig die voorlopig onbruikbaar is (niet toegewezen) - die ruimte kan je echter (achteraf) makkelijk aan je huidige D-partitie voegen: image.png.edb86d7aa06006d10817d7629a891328.png

 

Ik ken je computerkennis ook niet, dus mogelijk praat ik Latijn als ik over ssd's en hdd's praat of over partities en schijven ?

(dus: heb je vragen: stel ze dan maar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer dikke Merci voor deze uitleg. Ik ben voor het grootste gedeelte mee. Dat was dus de reden dat ik niet kon vergroten. Waar kan ik vinden wat de D schijf is een HDD of SSD? Het is een laptop, maar werkt nog enkel met kabel. Dus vraag ik me af of ik nog kosten zou doen voor een nieuwe C schijf. De laptop is verder ok en ik werk toch altijd van thuis uit. Ik heb een andere die Windows 10 P heeft en voldoende ruimte maar die is zo zwaar en toch wel trager. Als ik je antwoord heb zoek ik nog welke mijn D is en dan kan ik het bekijken. Gr Linda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ola, niet te vlug, want in dit geval is het niet zo simpel..

 

Want euh...  ik had het wel over een 'clean install', een volledig nieuwe installatie van Windows 10!

 

dat wil zeggen dat je een volledig 'blanco' nieuwe Windows gaat hebben, ZONDER je eigen programma's er op.

Dat houdt dus in dat je àl je programma's opnieuw moet gaan installeren (heb je elk de serienummers, installatiecodes?), dat je backups moet gaan maken van je mailprogramma( of je bent al je mails, mailadressen,.. kwijt), dat je bv ook je favorieten en bladwijzers van je browser moet gaan veilig stellen (of je bent die ook kwijt), dat je alles van je D moet gaan veilig stellen (dat kan op die externe die je hebt - als die tenminste plaats genoeg vrij heeft), dat je van je nu geïnstalleerde programma's al je eigen instellingen kwijt bent (en die terug moet gaan aanbrengen), ...

Want al je programma's die je nadien terug gaat installeren zijn er ook zonder jouw aanpassingen. (misschien heb je er niet veel gedaan, dan is het nogal eenvoudig).

 

En dus nu de vraag: zie je dat allemaal nog wel zitten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als ik ineens de Windows 10P erop kan zetten is dat ok voor mij. Ik heb daar amper iets opstaan. Ik gebruik nog steeds mijn ipad met alles erop wat ik nodig heb. De laptop wil ik vooral gaan gebruiken voor foto’s en mijn gesloten groepen waar ik moderator van ben. Dus als ik het goed begrijp een format doen dan Windows 10 erop zetten. Maar op de D zetten heb ik nog nooit gedaan. Veronderstel dat dit iets anders is? 

62ABA5BD-22D3-44EE-89AF-07813EFC206F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.