Ga naar inhoud

Easeus programma gebruiken


Liha

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Liha zei:

Dus als ik het goed begrijp een format doen dan Windows 10 erop zetten.

euh.. zo eenvoudig ligt het in jouw geval niet vrees ik - en voor dat ik je wil verdere 'wegwijzertjes' wil geven, ga ik achter de schermen voor alle zekerheid nog eens te rade bij anderen.

Misschien ligt het idd heel eenvoudig: gewoon een clean install op die D, maar ik wil zeker spelen en je systeem niet helemaal om zeep gaan helpen door foute richtlijnen.

Geef me dus even de tijd hé, goed?  (tenzij anderen die dit lezen er ook nuttige dingen over kunnen zeggen)

 

ps: over die code hoef jij je geen zorgen te maken, die zit al veilig opgeborgen in je systeem en kan gewoon vanzelf aangesproken worden. Er stond tenslotte al Windows 10 op je systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

euh.. nu vertel je me precies iets nieuws:  " dan ontdekte ik dat ik daarvoor 8Gb nodig had en zo ben ik dan beginnen zoeken naar een oplossing "

 

kan je dat eens toelichten (hoe ontdekte je dat, wat deed je op dat ogenblik, welke (fout)melding kreeg je, ... ???)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop had Windows 8.1. Ik heb een digitale Wi downs 10 Pro gekocht. Ik was gestart met Windows 10 erop te zetten. Dan kreeg ik de melding dat dit 8Gb nodig had aan ruimte en dat die er niet was. Dus ben ik gestopt en ben gaan kijken naar mij C en zag dus dat het inderdaad zo was. Dus ben ik gaan lezen wat ik kon doen en zo ben ik dan hier terecht gekomen. Ik heb zoveel mogelijk opgeruimd, CC cleaner, schijfopruiming en oude bestanden enz. Nu staat er bijna alleen Windows op . Dus een een format doen en dan Windows 10 op de D schijf doen is ok voor mij. Aangezien ik alles op externe harde schijf en op mijn ipad heb staan. Als het lukt zou ik zien wat ik er allemaal terug zou opzetten. Gr Liha

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah zo... 'k zat al te denken aan 8 Gig Ram-geheugen, maar het gaat blijkbaar over je C gezien je daar maar een goede 3 gig vrij hebt.

 

Maar je hoeft dus maar een goede 5/6 Gig vrij te krijgen?

Mogelijk helpen de tips van schoonepc je hierbij om terug de nodige ruimte vrij te krijgen (of probeerde je die al?) - want als je de nodige ruimte hebt, hoeft een clean install niet meer natuurlijk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg benieuwd naar het merk en de volledige typeaanduiding van deze laptop. Dat zou veel helderheid kunnen verschaffen over waarom er zo'n kleine SSD in zit. Misschien staan merk en typeaanduiding op een sticker onder op de laptop. En anders heb je misschien de factuur nog waarop deze gegevens staan.

 

Het volgende zag ik in Schijfbeheer van jouw laptop:

Schijf 1 is een SSD van 32 GB. Dat Windows de grootte ziet als 29,69 GB is normaal, omdat Windows op een andere manier rekent dan de fabrikanten van harde schijven.

Momenteel is Windows 8.1 geïnstalleerd op die kleine SSD.

 

Schijf 0 is een gewone harde schijf van 1 TB, die door Windows wordt gezien als een harde schijf van 931 GB, en dat is ook weer normaal.

Ik vermoed dat Windows in het verleden geïnstalleerd was op de gewone harde schijf. Dat kun je nog zien aan de 4(!) herstelpartities op schijf 0.

Hoe Windows later terecht is gekomen op de kleine SSD, is mij een raadsel.

 

Passer stelt voor om de kleine SSD toch te blijven gebruiken voor Windows. Daar ben ik geen voorstander van. Je krijgt in de toekomst geheid weer problemen omdat die kleine SSD vol gaat lopen. Niet alle programma's laten toe dat je ze op een andere schijf dan de C partitie installeert. En als dat wel lukt, dan zullen sommige data van die programma's toch worden opgeslagen op de kleine SSD: in de mappen AppData, WinSxS, enz.

 

Mijn mening: vergeet die kleine SSD.

Ga een schone installatie uitvoeren van Windows 10 Pro op de gewone harde schijf van 931 GB..

Daarvoor ga je naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op Hulpprogramma nu downloaden.

Klik daarna op het plusteken voor "Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia (...) gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren."

Ja, je kiest voor op een andere pc, want dan krijg je de gelegenheid om de SSD én de gewone harde schijf helemaal leeg te maken.

Lees de volledige tekst op die website.

Als er in jouw laptop een cd/dvd-station zit, dan kun je een onbeschreven dvd gebruiken om daarvan een installatiemedium te maken.

Zit er geen cd-station in de laptop, dan gebruik je een lege USB stick, met een opslagcapaciteit van minstens 8 GB. Liever niet groter dan 32 GB. Denk eraan dat die stick leeg moet zijn, want de stick zal helemaal leeg gemaakt worden, voordat de installatiebestanden van Windows 10 erop gezet worden.

 

Als het maken van het installatiemedium klaar is, dan klik je (nog steeds op dezelfde website van Microsoft) op het plusteken voor "Het gemaakte installatiemedium gebruiken". Lees door wat daar staat.

Je zult de laptop dus op moeten laten starten vanaf de USB stick. Je kiest voor installeren van Windows 10 zonder behoud van programma's en bestanden.

Wanneer je de vraag krijgt waar Windows geïnstalleerd moet worden, dan zul je een lijst te zien krijgen met alle partities. Je gaat alle partities (ja, ook de allerkleinste) verwijderen, zowel van de SSD als van de gewone harde schijf.

Dat doe je door in dat venster de bovenste partitie aan te klikken met de muis. Die partitie is dan geselecteerd. Klik dan onderaan in dat venster op Verwijderen. Wacht even totdat het verwijderen klaar is. Herhaal dat voor alle partities.

Op zowel de SSD als de gewone harde schijf zul je dan een aaneengesloten Niet-toegewezen ruimte zien.

Klik dan op de grootste schijf: de gewone harde schijf die daar als 931 GB vermeld zal staan. Die grote harde schijf wordt daardoor geselecteerd. En klik dan op Volgende of Installeren.

Windows 10 zal dan geïnstalleerd worden op de gewone harde schijf. De kleine SSD zal ongebruikt blijven.

 

Wanneer je graag gebruik maakt van een zelf gekozen gebruikersnaam en zelf gekozen wachtwoord, dan moet je ervoor zorgen dat er tijdens de installatie van Windows 10 geen verbinding met internet is. Microsoft heeft namelijk graag dat je op je laptop inlogt met je Microsoft account. Je kunt alleen voor een lokaal account kiezen, wanneer er geen verbinding met internet is.

 

Let wel: dit is wat ik zou doen. Wacht gerust op reacties van Passer en andere forumleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt porrelaar voor je uitgebreide uitleg. Het is een Medion

Akoya. Ik moet nog kijken voor de volledig beschrijving. Ik ga er eens over nadenken wat ik zal doen. Misschien als het me lukt eens goed lezen wat jij voorstelt. Zal wel wat tijd vragen maar als het lukt des te beter.

bedankt voor je reactie. Gr Liha

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.