Ga naar inhoud

Bij opstarten PC vraagt ie met welk programma te openen.


STYLUS3530

Aanbevolen berichten

Poeh, dat was nog lastig. Het zijn Chinese karakters, maar Google Translate kon er niets mee. Ook met andere vertaaltooltjes kwam ik nergens.

Ik heb daarom steeds 1 karakter gekopieerd en naar de betekenis van dat karakter gezocht.

Dit was de volledige tekst in kladblok: 䘭ⴲ䑅㔭ⴲ䘵

Hieronder de vertaling van de karakters, van links naar rechts:
䘭 = de plooien op de revers van een kledingstuk van dunne zijde
ⴲ = (helaas, daar kwam ik niet achter wat dit karakter betekent; het is mogelijk geen echt Chinees karakter)
䑅 = duizelig en slaperig, sluimerend
㔭 = lepel
䘵 = [ Under Shen Ji ] [ Kledingafdeling ] Kangxi-slagen: 14 slagen buiten de afdeling. Dit karakter kan ook 'gezond hert' betekenen.

 

Zijn we hier wijzer van geworden? Nee. Ik kan er geen chocola van maken.

Ik zou, als ik jou was, het extensieloze bestand Admin gaan verwijderen.

Laat maar weten of dat gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is  zeker geen stomme vraag. Het is een heel goede vraag, maar ik moest even nadenken over het antwoord.

 

Je weet intussen dat zowel Programma's en onderdelen als Instellingen > Apps een installatiedatum laat zien. En je weet ook dat dat meestal niet de originele installatiedatum van een programma is, maar de datum waarop de laatste wijziging / update / nieuwe versie van dat programma is geïnstalleerd.

 

Ook bij het bestandje Admin is dat het geval. Het werd gemaakt op dinsdag 24 januari 2017, en het is voor het laatst gewijzigd op zondag 1 maart 2020.

Als we ervan uitgaan dat dit bestand bij een programma hoort (helemaal zeker is dat niet...), dan moeten we er achter zien te komen welk programma voor het eerst geïnstalleerd werd op 24 januari 2017.

Via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen kunnen we daar niet achter komen, want daar kunnen we niet filteren op originele aanmaakdatum van programma's.

 

Misschien kom je erachter via de Verkenner. Je moet dan 2 mappen controleren: zowel de map Program Files als de map Program Files (x86).

Open de map Program Files (x86).

De Verkenner toont een aantal kolommen: Naam, Gewijzigd op, Type. Wat we graag willen zien is de aanmaakdatum van die map. Dat is de datum waarop een programma voor het eerst geïnstalleerd is. En dat kunnen we zien. We kunnen er namelijk een kolom bijmaken. Dat doe je zo:

Klik met de rechter muisknop op een van de kolomnamen, bijvoorbeeld op de kolomnaam Type.

Dan zie je het volgende:

image.png.7c605d466a1d89ecdebf79f90efd5867.png

Klik op Aanmaakdatum en dan komt die kolom erbij te staan:

image.png.ac39bcc18c63d28dcd7c45ca0f0ec1e9.png

Klik dan op de kolomtitel Aanmaakdatum. Daardoor worden alle mappen gesorteerd op aanmaakdatum. (Ik heb dat in de afbeelding hierboven al gedaan)

Je kunt dan makkelijk controleren of er programma's tussen staan waarvan de aanmaakdatum 24 januari 2017 is.

Herhaal dit voor de map Program Files.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Porrelaar

 

Eerst en vooral wil ik je echt bedanken voor de goede uitleg die je hier geeft om iets te vinden, je hebt zelfs opgezocht dat de 24 januari 2017 een dinsdag was, echt CHAPEAU.

 

Ik ben dus eens gaan kijken naar de aanmaakdatum van de mappen en files.
In de map "Program Files (x86)" heb ik een map van IOBIT gevonden met een aanmaakdatum 24 januari 2017 om 19u15

1403411698_IOBitAanmaakdatum.JPG.3d0e2e44fc535bb0987fc1d364a038a0.JPG

In deze map staan twee andere mappen en 1 map ervan("IObit Uninstaller") is van 24 januari om 19u17

910565797_IObitUninstalleraanmaakdatum.JPG.1a779ee374c527f13c39b694a760ac0f.JPG

In deze map staat een file("BigUpgrade_UI.exe"), dewelke is aangemaakt op 1 maart 2020 om 12u07

BigUpgrade_IU.JPG.279a22ac93deec94f95d2df14be28603.JPG

Eveneens staat er een map "database" in, dewelke is aangepast geweest op 1 maart 2020 om 14u53

1382299745_Knipseldatabasemap.JPG.1710bc13450bab55f11bc8f3acdfe574.JPG

In de map database staan dan verschillende fiels dewelke ook omstraaks dezelfde tijd zijn aangemaakt.

98678220_inhouddatabasemap.JPG.79453129263b2512930f8e8e9b5af037.JPG

Ik vermoed nu dat IOBit uninstaller een update heeft geinstalleerd en hierbij de file "admin" heeft aangemaakt, maar zeker ben ik er niet van.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit de énigste map die toen aangemaakt is?

(plaats toch eens een screenshotje van àlle mappen met die datum als aanmaakdatum? Dus een plaatje zoals het laatste dat Nokiaprox plaatste in zijn vorige post? - dus gesorteerd op datum en een plaatje van alles van en rond 24 januari 2017?)

mmm.. nu ik die datum zelf plaats verwondert het me dat het om iets zou gaan dat al 2 jaar op je systeem staat en dat nù pas problemen zou geven???

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, STYLUS3530 zei:

Ik vermoed nu dat IOBit uninstaller een update heeft geïnstalleerd en hierbij de file "admin" heeft aangemaakt, maar zeker ben ik er niet van.

Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt en dat je de 'dader' hebt gevonden:

  • Het bestand Admin in de map Gebruikers werd gewijzigd op zondag 1 maart 2020 om 14:53 uur.
  • Het bestand ui.dat (onderdeel van IObit Uninstaller) werd gewijzigd op zondag 1 maart 2020 om 14:53 uur. Hé, zelfde datum en zelfde tijdstip!

Je hebt goed zoekwerk verricht! :top:

 

De tekst in het kladblokbestand is Chinees. Ik vroeg me al af of jij Chinese software op je pc had staan. Ja dus, want IObit is een Chinese firma.

Geen enkel onderdeel van IObit Uninstaller hoeft automatisch op te starten met Windows. Ik denk daarom dat je nu met een gerust hart het bestandje Admin kunt gaan verwijderen uit de map Gebruikers. Het hoort daar gewoon niet thuis.

 

34 minuten geleden, Passer zei:

Dus een plaatje zoals het laatste dat Nokiaprox plaatste in zijn vorige post

My name is not nokiaprox... :xd:

36 minuten geleden, Passer zei:

verwondert het me dat het om iets zou gaan dat al 2 jaar op je systeem staat en dat nù pas problemen zou geven???

De verklaring daarvoor gaf STYLUS3530 al: Het probleem is pas ontstaan na een update van IObit Uninstaller op 1 maart 2020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, porrelaar zei:

My name is not nokiaprox...

oeps... die praat nooit meer tegen me ! !  :Crysmiley:  - deze mus buigt diep ter aarde om zijn excuses in het meervoud aan te bieden !

maareuh: goed gevonden Nok... euh Porrelaar ! Al blijft het raar dat TS het probleem pas na twee jaar heeft - maar mogelijk is het dus door die update veroorzaakt.

 

maareuh (2) : zou TS al niet even goed / beter Iobit uninstaller vervangen door Revo Uninstaller? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Passer zei:

zou TS al niet even goed / beter Iobit uninstaller vervangen door Revo Uninstaller? ?

De firma IObit heeft in het verleden (best lang geleden al; dat was in 2009, meen ik) software gestolen van Malwarebytes en onder eigen naam uitgebracht en staat daardoor bij sommigen nog steeds in de verdomhoek.

Tussen IObit en Malwarebytes is het nooit meer helemaal goed gekomen. Wanneer STYLUS3530 nu een scan door het programma Malwarebytes zou laten draaien, dan zou het zomaar kunnen dat Malwarebytes de programma's van IObit als verdacht aanmerkt. Is dat terecht of is dat een teken van animositeit? Dat laat ik in het midden...

 

Ik heb even wat zoekwerk verricht naar reviews over IObit Uninstaller. Ik lees toch vooral berichten van tevreden gebruikers van IObit Uninstaller.

Of STYLUS3530 IObit Uninstaller in moet gaan ruilen voor Revo Uninstaller laat ik aan hemzelf over.

Ik weet dat er veel mensen enthousiast zijn over Revo Uninstaller. Ik behoor zelf niet tot die groep. Maar ik wil hier geen discussie ontketenen tussen voor- en tegenstanders van welke uninstaller dan ook. Als ik software wil verwijderen, dan doe ik dat altijd via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen. Ik grijp niet direct naar een uninstaller van derden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.