Ga naar inhoud

Er ontbreken een paar bestanden. Deze bestanden zijn beschikbaar via het installatie- of herstelmedium van windows


Bammens

Aanbevolen berichten

Er zijn intussen door diverse leden nuttige reacties geplaatst.

Wat stegisoft schreef: Schoonmaken of schoon laten maken van het inwendige van de laptop is zeker aanbevolen, want de temperaturen zijn aan de hoge kant.

Passer had het over de harde schijf die draait op slechts 5400 toeren per minuut. Dat is normaal voor harde schijven in laptops van die leeftijd. Stegisoft beveelt een SSD aan. Daar kom ik later op terug.

 

6 GB RAM is voldoende voor Windows 8.1 en ook voldoende voor Windows 10.

32 GB RAM is alleen nuttig wanneer je intensief aan fotobewerking (bijvoorbeeld 20 RAW foto's van elk 30 MB tegelijk bewerken) of videobewerking doet.

Wanneer je de computer alleen voor huis-, tuin- en keukenwerkzaamheden gebruikt (denk aan e-mailen, surfen op internet, een video bekijken of naar muziek luisteren, werken met Word of Excel), dan heb je voldoende aan 6 GB RAM. Met 8 GB RAM zit je dan al behoorlijk ruim. Nog meer RAM zal je computer geen seconde sneller laten werken. Die overmaat aan RAM zal dan ongebruikt blijven.

 

Calvus heeft gelijk dat AutoUpdate van Windows Update is uitgeschakeld (Disabled). Daar hoort Not configured (Niet geconfigureerd) te staan.

De laatste keer dat een update voor Windows met succes werd geïnstalleerd, was op 1 mei 2018. Dat is dus al 2 jaar geleden.

 

Passer vroeg zich af waarom op deze laptop de gratis upgrade naar Windows 10 niet was uitgevoerd. Dat is volgens het Speccy rapport al 5 keer geprobeerd in maart en april 2016:

image.png.918097d10ad342ed3091917b846935bf.png

Het lukte niet, maar Speccy vermeldt niet waarom die upgrade steeds mislukte.

 

Tot nu toe herhaalde ik alleen wat andere leden schreven. Dat lijkt niet erg zinvol. Daarom meld ik nu wat mij daarnaast nog was opgevallen:

De oorzaak voor het traag werken van de laptop zou ook gezocht kunnen worden bij de harde schijf. Niet omdat het een relatief trage harde schijf is, maar omdat de Hitachi harde schijf van 500 GB gebreken vertoont. Deze harde schijf heeft volgens Speccy 32 slechte sectoren. De gegevens die op die slechte sectoren staan, kunnen niet of niet goed meer gelezen worden:

Ik zie dat aan attribuut C5: de current pending sector count

image.png.9a2648d77f76194be10aec85ed825418.png

De real value (echte waarde) hoort 0 te zijn bij een gezonde harde schijf.

Hier vind je meer informatie over wat de current pending sector count betekent (wel in het Engels): https://harddrivegeek.com/current-pending-sector-count/

 

De echte waarde van de Current Pending Sector Count of de Reallocated Sectors Count kan soms lang hetzelfde blijven, maar die waarde kan net zo goed plotseling snel toenemen. Steeds meer sectoren van de harde schijf worden dan onbruikbaar. Je zult steeds meer problemen krijgen, en wanneer sectoren waarop belangrijke Windows bestanden staan, ook beschadigd raken, dan zal de computer helemaal niet meer op kunnen starten.

================

Wat kan Bammens nu doen?

Hij wil graag terug naar de fabrieksinstellingen, maar als hij dat probeert dan krijgt hij de melding:

23 uren geleden, Bammens zei:

Er ontbreken een paar bestanden. Deze bestanden zijn beschikbaar via het installatie- of herstelmedium van Windows

In mijn eerste reactie in dit topic gaf ik informatie hoe hij zelf een installatiemedium kan maken. Hij moet dat installatiemedium dus gaan maken. Daarna kan hij opnieuw proberen om terug te keren naar de fabrieksinstellingen. En wanneer hij dan weer diezelfde melding krijgt dat er bestanden ontbreken, dan moet hij het gemaakte installatiemedium plaatsen en daarnaar verwijzen.

 

Stel dat het Bammens op die manier lukt om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen, dan is hij er nog niet. Hij zit nog steeds met een harde schijf die niet betrouwbaar meer is.

Wat hij daarna zou kunnen proberen is het volgende:

Nadat de laptop succesvol teruggezet is naar de fabrieksinstellingen, moet hij zo snel mogelijk de gratis upgrade naar Windows 10 uitvoeren.

Als die gelukt is, dan moet hij nog even controleren of Windows 10 geactiveerd is.
Is dat in orde, dan moet hij opnieuw een installatiemedium aan gaan maken, maar dan voor Windows 10.

Tevens moet hij een nieuwe harde schijf kopen. Maar liever een nieuwe SSD van 500 GB, zoals stegisoft al aanraadde.

Hij moet dan de oude harde schijf uit de laptop halen en vervangen door de nieuwe SSD.

Daarna de laptop opstarten van het nieuwe installatiemedium en daarmee Windows 10 installeren op de SSD.

 

Als iemand denkt dat het sneller kan, dan moet hij dat zeggen. Op de manier die ik beschreef moet het gaan lukken, wanneer de oude harde schijf het lang genoeg uithoudt.

Misschien kan het sneller, maar ik weet niet hoe je de productcode van Windows 8.1 kan achterhalen. Als dat zou lukken dan kun je veel stappen overslaan. Je noteert dan de productcode van Windows 8.1. Je maakt een installatiemedium voor Windows 10 (64 bit). Je vervangt direct de harde schijf door een SSD, waarbij je ook meteen de laptop van binnen goed stofvrij maakt (stof hoopt zich op rond de ventilator, waardoor de laptop minder goed gekoeld wordt), en daarna kun je opstarten van het installatiemedium voor Windows 10. Je installeert Windows 10. Als gevraagd wordt om de productcode, dan geef je de productcode van Windows 8.1 in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Op de eerste plaats hartelijk dank dat jullie zoveel moeite hebben genomen. De laptop is, zoals gezegd van mijn dochter. Het is haar oude laptop, zelf heeft ze een nieuwe. Ze vroeg aan mij of ik er eens naar wilde kijken, misschien was het wat voor haar dochter van 15, zeker nu ze niet naar school kunnen en online les krijgen. 

Alle reacties heb ik met aandacht gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat het mij niet zinvol lijkt dit 'oude beestje' op te laten knappen, er moet sowieso een nieuwe harddisk in. Dat ga ik allemaal niet meer doen. Mijn kleindochter krijgt van mij een nieuwe laptop.

Nogmaals hartelijk dank, ik weet door jullie deskundige mening, waar ik aan toe ben. Hier kan een slotje op.

Vriendelijke groet,

Bammens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.