Ga naar inhoud

Dbase 3+ printer


area52

Aanbevolen berichten

Ik heb vroeger programma's gemaakt met DBASE3+

Omdat ik een leuk project wil maken in deze taal, (deze ken ik) loop ik tegen het probleem aan dat ik niet kan printen, de commando's werken niet

via internet heb ik gezocht naar een oplossing maar die kan ik niet vinden

a) Zijn er mssn nog mensen op dit forum die werken met DBASE3+ en gebruik maken van een USB printer ?

b) is er een leuk database programma waarmee ik kan leren programmeren om zo een ledenadministratie op te zetten met uitprint van lijsten, etiketten, ....

 

dank u 

erik 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum. :welkom:

 

Ikzelf heb helaas geen kennis van deze materie. Om dit onderwerp op gang te schieten heb ik toch Google even ingezet en meen opgevangen te hebben dat dbase zijn tijd een beetje gehad heeft en versie 3 sowieso verouderd is. Blijkbaar ben je zelf al tot deze conclusie gekomen, vandaar je vraag in opsomming 'b)'

 

Quote

 

Het lijkt me wel een boeien onderwerp om te blijven volgen en hoop dat hier weldra iemand passeert die je bruikbare info kan bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste moderator droske,

idd, dbase 3+ is verouderd, maar in mijn geheugen nog aanwezig

Ik wil zoals gezegd een administratief ledenbestand opzetten, maar de tijd ontbreekt me om vanaf nul aan nieuwe software te beginnen, maar het is een optie die gepaard gaat met veel tijd spenderen, vallen en opstaan, uitproberen...

Ik kan zo in actie schieten met dbase, maar het is nutteloos als ik niet kan printen.

Dank aan Theo2602, ik ga dat bekijken, ik heb wel op internet gelezen iets van 'dosprint', maar dat was een betalende versie, EN ik kreeg het niet aan de gang.

mijn hoop is nu dosprn...

dank u hiervoor

erik

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, droske zei:

Welkom op ons forum. :welkom:

 

Ikzelf heb helaas geen kennis van deze materie. Om dit onderwerp op gang te schieten heb ik toch Google even ingezet en meen opgevangen te hebben dat dbase zijn tijd een beetje gehad heeft en versie 3 sowieso verouderd is. Blijkbaar ben je zelf al tot deze conclusie gekomen, vandaar je vraag in opsomming 'b)'

 

 

Het lijkt me wel een boeien onderwerp om te blijven volgen en hoop dat hier weldra iemand passeert die je bruikbare info kan bezorgen.

dank u

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Theo2602 zei:

Ik werk ook nog steeds met Dbase III EN met GWBasic. Om uit DOS te printen bestaat er verschillende programma's.

Ik gebruik al jaren https://dosprn.com/     normaal is het gratis.

 

Beste Theo,

dank voor uw antwoord

ik ga dosprn uittesten

hoe print u met dbase ? gebruikt u het comando 'set device to print' of set print on of gewoon met een vraagteken ?

u weet niet hoe gelukkig ik ben als ik zou kunnen printen in dbase

 

dank u

erik

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, stegisoft zei:

Ik denk dat je rekening moet houden dat DBase3 geen usb poorten ken maar wel rs-232 zoals dat toen het geval was.

Bovendien moet je waarschijnlijk ook rekening welke lettertype je kan afdrukken.

Eventueel nieuwe lettertype toevoegen maar dan moet de printer dat ook kennen.

 

beste,

dat klopt ,vroeger idd rs232, hopelijk is er software die dit probleem kan omzeilen

dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik set print on. Het is voor mij wel een beetje ingewikkelder, want ik werk niet met gewoon XP, maar met een XP in een Virtuele Machine. maar die dosprint werkt heel goed. ik kreeg op zeker ogenblik wel een vraag om een licentie te betalen, en omdat ik geen tijd had heb ik dat ook gedaan, maar ik denk dat dit wel te omzeilen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Theo2602 zei:

ik gebruik set print on. Het is voor mij wel een beetje ingewikkelder, want ik werk niet met gewoon XP, maar met een XP in een Virtuele Machine. maar die dosprint werkt heel goed. ik kreeg op zeker ogenblik wel een vraag om een licentie te betalen, en omdat ik geen tijd had heb ik dat ook gedaan, maar ik denk dat dit wel te omzeilen was.

hoi theo

ik heb dosprn geinstalleerd, heb icoontjes, en ik kan het opstarten

nu ben ik zoekende naar de link tssn dbase en dosprn

hoe krijg ik vb een klantenlijst geprint vanuit dbase

moet ik een (asci) file aanmaken en daar gegevens inzetten ?

dan bij spoolfile name staat % userprofile%\prnspl.... moet ik daar iets wijzigen ?

dus mijn probleem is hoe kan ik data die ik wil printen op de printer krijgen

ik ken het commando 'set print on', dit gaat 'output' naar printer sturen ipv naar het beeldscherm (set screen on )

hoe pikt dosprn de te printen data op ?

mssn een voorbeeldje sturen (indien mogelijk), mijn email : verwijderd

dank u dank u dank u voor de hulp

erik

aangepast door kweezie wabbit
email adres verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.