Ga naar inhoud

Externe HD


lomar43

Aanbevolen berichten

OK, Hier zijn we terug. Alles uitgevoerd zoals u beschreven hebt. Mijn externe heeft nog altijd de letter Z.

Afwachten dus.

 

Dat idee van HP om mijn externe aan te sluiten op die speciale usb poort laat ik vallen.

Als de laptop uitgeschakeld is en het snoer is uit het stopcontact getrokken dan blijft mijn externe onder stroom staan.

De batterij van de laptop werkt dan als een powerbank. Ik weet niet of dit wenselijk is.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, lomar43 zei:

Als de laptop uitgeschakeld is en het snoer is uit het stopcontact getrokken dan blijft mijn externe onder stroom staan.

De batterij van de laptop werkt dan als een powerbank. Ik weet niet of dit wenselijk is.

 

Ik zie daar het nut niet van in, u wel?

Jij heb blijkbaar ook een NAS (Synology?). Wellicht als back-up medium.

Waarvoor gebruik je eigenlijk die externe schijf en heb je die bewust GPT geformatteerd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, droske zei:

Ik zie daar het nut niet van in, u wel?

Nee, ik ook niet. Ik heb de Z terug op de andere usb aangesloten.

En ja ik heb een NAS Synology met 2 HD's van 6 TB (raid 1) die ik in verkenner heb toegevoegd. Verbonden met de laptop via wifi.

Al mijn bestanden staan op de NAS.

Ik gebruik de interne en externe schijven om foto"s en video's te bewerken.

Gaat vlugger dan over de wifi. Daarna zet ik de resultaten op de NAS

Wat bedoel je met GPT ? Al mijn schijven zijn NTFS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, lomar43 zei:

Wat bedoel je met GPT ? Al mijn schijven zijn NTFS.

Ik had me laten leiden door de Farbar (FRST) log. Daar las ik dit

Quote


==================== MBR & Partitietabel ====================

==========================================================
Disk: 0 (Size: 238.5 GB) (Disk ID: A50E1C7D)

Partition: GPT.

==========================================================
Disk: 1 (Size: 931.5 GB) (Disk ID: BD7E2341)

Partition: GPT.

==========================================================
Disk: 3 (Size: 1863 GB) (Disk ID: 16F2A91F)

Partition: GPT.

 

Volgens Speccy is het echter NFTS. Wat zegt Windows schijfbeheer?

 

Ga ook eens in het register kijken welke schijfletters er in gebruik zijn op je pc.

 

Type regedit in ZOEKEN en klik op Register-editor.

De drives staan in deze map:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

Scroll naar beneden tot daar waar een reeks waarden zoals \DosDevices\C getoond worden. Maak daar een screenshot van en toon het hier eens.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat bedoel ik. Maar mijn excuus, want ik heb voor verwarring gezorgd door me fout uit te drukken. GPT is geen  bestandssysteem maar de partitie-tabel. Het is de opvolger van MBR.

Ter info: https://pcmweb.nl/artikelen/nieuws/mbr-of-gpt-alles-over-efficient-partitioneren/

NTFS is net zoals het oudere FAT32 (enz.) WEL een bestandssysteem.

 

Ik zie dat in het register ook de schijfletters E, G en H zijn opgenomen. Mogelijk gaat het hier om USB-sticks. Zo ja, verwijder deze waarden dan maar eens via het rechtermuisknop menu. Opgelet: maak eerst een backup van het register.

De schijfletter Y is wellicht aan je Synology NAS toegewezen.

 

Ik stel vast dat je nog bijzonder veel vrije ruimte hebt op Schijf 1 (D partitie). Naar verhouding maak je veel meer gebruik van je externe hdd en dat begrijp ik niet zo goed. De overdrachtsnelheid naar de externe hdd is kleiner dan die naar de interne schijf 1 (D partitie).

Dat alles neemt niet weg dat het probleem van het verdwijnen van de schijfletter (Z) van je externe hdd niet moet opgelost worden.

 

Ik zou je het volgende willen voorstellen:

  • Plaats een exacte kopie van de inhoud van je externe hdd in een nieuwe map op je NAS.
  • Start EaseUS Partition master.
  • Klik met de rechter muisknop op Schijf 2 (Externe) en kies Alles verwijderen en vergeet deze taak niet uit te voeren (Zie knop bovenaan - links).
  • Sluit de computer af en koppel de externe hdd af.
  • Start de laptop opnieuw op en verwijder de waarde \DosDevices\Z
  • Koppel de externe hdd aan de computer en formatteer ze.
  • Herstart de computer en wijs de externe hdd de letter Z toe als je dat bij het formatteren nog niet gedaan hebt.
  • Plaats de eerder naar de NAS gekopieerde data terug.

 

Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost. Zo niet, dan zullen we in je Windows aan de slag moeten gaan.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 9/9/2021 om 20:44, droske zei:

De schijfletter Y is wellicht aan je Synology NAS toegewezen.

Inderdaad Y is mijn NAS

 

Op 9/9/2021 om 20:44, droske zei:

Ik stel vast dat je nog bijzonder veel vrije ruimte hebt op Schijf 1 (D partitie). Naar verhouding maak je veel meer gebruik van je externe hdd en dat begrijp ik niet zo goed. De overdrachtsnelheid naar de externe hdd is kleiner dan die naar de interne schijf 1 (D partitie).

 

 

Nu dat alle data van 2 laptops en1 desktop veilig op mijn NAS staan en daardoor er meer plaats is op de interne kan mijn werkwijze aanpassen en meer werken met de interne. De externe heb ik dan niet echt meer nodig.

Als ik de externe nog ergens gebruik laat ik deze automatisch door Windows een stationsletter toekennen.

Op deze manier is mijn probleem dan ook opgelost.

 

Maar nu heb ik, door mijn geknoei,  een ander probleem.

Bij het overzetten, van de map video's, naar een andere locatie is het deftig mislopen.

 

vi2.JPG.fb86462989267ae0c2f91c43fe3509e6.JPG

 

 

In welk onderdeel plaats ik dit probleem ?

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.