Ga naar inhoud

Lenovo pc i5 6300U van vxvk kan niet meer updaten van Windows 10 versie 20H2 naar de recentste versie.


vxvk

Aanbevolen berichten

De update versie is 20H2 en daarachter 19042.1165.

Het is duidelijk dat de update naar 21H2 niet is gelukt. Ik heb net een laptop binnengekregen van iemand die ook bezig is geweest met een update en bij wie de update is blijven hangen, gedurende een paar uur!, op 86%. Daarna werkte de laptop helemaal niet meer.

Met die update is kennelijk iets mis en misschien niet geschikt voor wat oudere systemen. Maar zolang alles werkt, laat ik het zo. Gerda

windows_versie.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heet dan wel niet vxvk, maar ik geef jou hierbij door dat Gerda (vxvk) op zondag 8 mei 2022 om 13:01 uur het volgende schreef:

 

Quote

 

Dit is een schermprint van een deel van de meldingen van de updates die ik krijg als ik de geschiedenis van de updates opvraag. Er zijn er dus nog meer. Maar dan heb je een idee hoe het is gegaan.

updates.jpg

 

 

=============================================

De afbeelding toont dat de update/upgrade naar versie 21H2 zeven keer is mislukt. In werkelijkheid is die upgrade nog vaker mislukt, want slechts een deel van de mislukte installaties wordt in deze afbeelding getoond.

De volgende foutcodes zijn zichtbaar in deze afbeelding:

0x8007007e

0xc1900101

0x80070020

 

Het is niet onmogelijk dat er nog andere foutcodes zijn gegeven bij eerdere pogingen tot installeren van deze onderdelenupdate.

 

 

Ik weet niet of Gerda nog zin heeft om verder te gaan, maar jou wil ik het volgende nog meegeven. In haar laatste reactie toonde Gerda de Windowsversie van haar laptop:

 

627d6f2b0bc44-windows_versie_vxvk.jpg

 We zien hier dat deze laptop twee versies achterloopt. De onderdelenupdate naar versie 21H1 heeft ze blijkbaar gemist en de onderdelenupdate naar versie 21H2 mislukt steeds. Gerda gebruikt nu nog versie 20H2. Deze versie krijgt geen ondersteuning meer. Die ondersteuning is gestopt op 10 mei 2022. Een paar dagen geleden dus.

Bovendien -en dat is belangrijk- is haar versie 20H2 niet helemaal bijgewerkt. De build is 19042.1165.

Jij weet dit wel, maar ik zet het er even bij voor de mensen die meelezen: 19042 betekent niets anders dan versie 20H2 van Windows 10. Het gedeelte achter de punt wordt gewijzigd na iedere update; dan wordt dat getal hoger.

Het getal 1165 betekent dat de updates zijn bijgewerkt tot en met de maandelijkse updates van augustus 2021: https://support.microsoft.com/en-au/topic/august-10-2021-kb5005033-os-builds-19041-1165-19042-1165-and-19043-1165-b4c77d08-435a-4833-b9f7-e092372079a4

 

Zo te zien heeft Gerda op deze laptop geen updates meer binnen gekregen of kunnen installeren na augustus 2021.

Gerda merkte in haar laatste reactie het volgende op over de onderdelenupdate naar versie 21H2: "Met die update is kennelijk iets mis en misschien niet geschikt voor wat oudere systemen."

Het probleem zit bij Gerda echter niet zozeer bij versie 21H2, maar bij Windows Update zelf. En dat laatste probleem speelt dus al zo'n 9 maanden.

De onderdelenupdate naar versie 21H2 is bovendien de lichtste onderdelenupdate die Microsoft ooit heeft uitgebracht voor Windows 10. Als je trouw iedere maand de maandelijkse updates zou hebben geïnstalleerd, en ook steeds de nieuwe onderdelenupdates wanneer die ter beschikking werden gesteld, dan neemt de upgrade van versie 21H1 naar 21H2 hooguit 5 minuten in beslag.

Voor de aardigheid heb ik dat destijds (in november 2021) geklokt. Ik heb hier 2 desktop pc's staan. Op de ene pc duurde de upgrade 1½ minuut; op de andere 3 minuten, maar op die laatste kwam toen ook een .NET update binnen. En binnen die 3 minuten werden de updates gedownload, geïnstalleerd én werd de pc opnieuw opgestart. En nee, het zijn geen superdeluxe en supersnelle pc's. De ene is 9½ jaar oud en de andere 10 jaar. Allebei dus ouder dan de laptop van Gerda.

 

Wanneer je echter al maanden geen updates binnen hebt gekregen, dan duurt de onderdelenupdate naar versie 21H2 veel langer, want dan moeten ook alle updates die je gemist hebt, mee worden genomen bij de installatie.

 

aangepast door kape
berichten samengevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een totaal 'dode' laptop van iemand teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dat kon omdat er volgens die persoon niets op stond dat bewaard moest worden en op een aparte partitie stonden de foto's en bestanden. Het opnieuw installeren verliep foutloos. Gelukkig had ik ook de windows product code. Daarna heb ik handmatig de updates gestart. Het duurde even maar alle updates staan er nu op tot en met de laatste 21H2.

Trouwens ik heb zelf regelmatig de updates op mijn laptop gedownload maar kennelijk is daar toch iets mis mee. Ik ga nu mijn eigen laptop toch maar weer terugzetten naar de fabrieksinstellingen en kijken wat er gebeurt. Uiteindelijk heb ik toch nog een back-up gemaakt met Uamei. Ik heb een groot deel van mijn gebruikte software geïnstalleerd op een aparte partitie. Op de C schijf staan alleen programma's die mij geen keuze lieten bij de installatie. Jullie horen weer van me. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de oorzaak van het falen van die versie-update. Er draaien services op je huidige pc die dat verhinderen (gezien in eerdere Farbar logjes). Ik ben haast zeker dat desbetreffend de situatie nog niet veranderd is. Een nieuwe installatie van Windows gaat dat uiteraard oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de laptop net weer naar de fabrieksinstellingen teruggezet. Als eerste heb ik mijn Thunderbird eropgezet. Daar had ik een back-up van. Dus dit is het resultaat na het downloaden en installeren van de updates. Nu zijn er dus geen andere zaken die meespelen, alleen de laptop. Gerda

updategeschiedenis.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na terugzetten naar de fabrieksinstellingen heb je nu weer versie 20H2 van Windows 10.

Op dit moment krijg je blijkbaar de onderdelenupdate 21H1 (van voorjaar 2021) aangeboden. En de installatie van die versie is nu twee keer mislukt. Dat kun je zien aan het cijfer 2 dat tussen haakjes achter die onderdelenupdate staat.

De bijbehorende foutcode is 0x8007000d. Die foutcode betekent meestal dat er bestanden die benodigd zijn voor Windows Update, beschadigd zijn of ontbreken.

Wel heb je KB4023057 met succes kunnen installeren. Dat is een update die de betrouwbaarheid van de Windows Update Service zou moeten verbeteren. De upgrade naar een nieuwere onderdelenupdate zou daardoor soepeler moeten verlopen. Helaas merk je daar nog niets van.

 

Het repareren van Windows Update kan soms erg lastig zijn. Ik ga iemand die hier veel meer verstand van heeft dan ik, vragen om jou hiermee te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Zou je de volgende map met logfiles even willen uploaden, dan kunnen we even kijken wat de oorzaak is van de foutcode 0x8007000d.

  • Open de Windows Verkenner en blader naar de map C:\Windows\Logs.
  • Klik met de rechtermuisknop op de map CBS en kies Kopiëren naar.... > - Gecomprimeerde (gezipte) map.
  • Nu verschijnt de melding: "Kan de gecomprimeerde (gezipte) map niet hier maken. Wilt u de map in plaats hiervan op het bureaublad maken?"
  • Klik hier op Ja.
    Afbeelding
  • Upload het bestand CBS.ZIP naar GoFile en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://gofile.io/d/XWgbgS   Ik heb dit nog niet eerder gedaan dus ik hoop dat dit goed is.

Ik heb ook op mijn hele oude Toshiba laptop van ruim 12 jaar oud de updates gedownload en daar staan gewoon alle updates bij. Tot en met 21H2. Dus het kan eigenlijk niet aan de leeftijd van deze Lenovo liggen.

Een andere vraag: ik ben intussen bezig met die Toshiba van een vriend van ons. Die heb ik geïnstalleerd met een installatie usb maar zodra alles erop staat en ik hem opstart doet hij niets meer. Daarvoor moet ik naar een ander topic? Het is maar dat je niet vreemd opkijkt als mijn naam ook weer ergens anders verschijnt. Het houdt me van de straat. Ik ben 83 jaar. 😀Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.