Ga naar inhoud

Schijf uit andere laptop gedaan maar......


Cil

Aanbevolen berichten

Ik ben er eindelijk achter waarom de laptop van onze zoon alleen een lenovo scherm gaf. Veel filmpjes gekeken, en ben erachter gekomen dat de Harde schijf Kaduuk is. uit een oudere laptop (met W10) de schijf in zijn laptop gezet, maar hoe kan ik nu zorgen dat deze hem herkend? ik krijg steeds de melding  "checking meda". als ik vervolgens de laptop uitzet en op de NOVO knop naar de Bios ga weet ik dus niet wat ik wel of juist niet moet aanzetten.
Iemand een top voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gevonden en op een USB geezet, Maar als ik hem nu op de laptop zou installeren, kan ik dan kiezen voor een overschrijving van de huidige of voor een nieuwe installatie? Ik heb die schijf nl uit de oude ( zeer trage laptop) van onze dochter. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een installatiemedium voor Windows 10 maken.

 

Klik op deze link: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Als die website geopend is, dan klik je op Hulpprogramma nu downloaden:

6283c2ad9b695-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Je downloadt dat Hulpprogramma naar de harde schijf van je computer, dus niet naar een USB stick!

Als je zelf niets  gewijzigd hebt, dan komt het hulpprogramma (met de naam MediaCreationTool21H2.exe, met een grootte van 18,6 MB) terecht in je map Downloads. Ga daarna naar de map Downloads en dubbelklik op MediaCreationTool21H2.exe om het uit te voeren.

Je zult daarna het volgende zien: "We bereiden een paar dingen voor...""

Daarna wordt je gevraagd om Akkoord te gaan met de licentievoorwaarden. Doe dat!

Dan wordt gevraagd wat je wilt doen:

6283c68a412b9-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Stop op dit moment alvast een lege USB stick in je pc...

 

Kies Installatiemedia [...] voor een andere pc maken. Klik daarna op Volgende.

In het volgende scherm kies je de juiste taal, architectuur en versie:

6283c6e09b48f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Meestal staat dan al goed. Klopt het wat er staat, klik dan op Volgende om door te gaan.

 

Controleer daarna of je juiste USB stick wordt getoond. Als je er maar 1 hebt aangesloten, dan is er geen vergissing mogelijk.

 

Daarna worden de installatiebestanden van Windows 10 gedownload. De voortgang wordt in een percentage weergegeven. Hoe lang het downloaden duurt is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. In totaal wordt er ruim 4 GB gedownload, dus dat kan even duren:

6283c7466d523-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Nadat het downloaden van de installatiebestanden voltooid is, wordt het installatiemedium aangemaakt. Je ziet dan bovenaan: "Media voor Windows 10 maken". Dat vraagt ook weer wat tijd:

6283c7ed28d0f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Je hoeft er niet steeds bij te blijven zitten. Ik ben nu bijvoorbeeld tussendoor gewoon de warme maaltijd aan het bereiden. En af en toe kijk ik even hoe ver een en ander gevorderd is.

Je krijgt vanzelf te zien wanneer het installatiemedium klaar is:

6283cc651932f-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Klik op Voltooien. Misschien krijg je dan nog de melding dat er een en ander opgeruimd moet worden. Wacht dat even af.

Daarna kun je de inhoud van de USB stick bekijken via de Verkenner. Als je de stick opent in de Verkenner moet de inhoud er zo uitzien:

6283ccf870474-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Sluit de Verkenner en verwijder de stick uit je eigen pc of laptop laptop. Voor alle zekerheid kun je dan eerst klikken op het pictogram Hardware veilig verwijderen en dan je stick aanklikken:

6283cd4ae5728-Ashampoo_Snap_2022.05.17_1

Hierna kun je de stick in de Lenovo laptop van je zoon doen en dan zorg je ervoor dat de Lenovo op kan starten van die USB stick.

 

Start de Lenovo op van de door jou gemaakte USB stick (= het installatiemedium).

Als dat gelukt is, dan kies je Installeren. Pas tijdens de installatie wordt de vraag gesteld waar je Windows wilt installeren. Op dat moment klik je op Stationsopties (geavanceerd) en dan krijg je de gelegenheid om alle partities te verwijderen. Ja, verwijder ze allemaal.

Het is niet verplicht om voor de persoonlijke bestanden een aparte partitie aan te maken.

Maak het je deze keer gemakkelijk en ga niet zelf partitioneren. Laat het gewoon bij die ene C partitie die Windows automatisch aan zal maken.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.