Ga naar inhoud

Schijf uit andere laptop gedaan maar......


Cil

Aanbevolen berichten

Ik had geschreven dat je alle partities moest verwijderen. Ook de allerkleinste.

Dus klik op de bovenste partitie om die te selecteren. Daarna klik je onderaan op de knop Verwijderen.

Herhaal dat voor alle partities die je daar ziet.

Het eindresultaat is dan een aaneengesloten Niet-toegewezen ruimte.

Dan pas klik je op Volgende. (Windows zal zelf de benodigde partities aanmaken. Dat hoef jij dus niet te doen.)

De installatie gaat van start waarbij de volgende stappen gevolgd worden:

  • Windows-bestanden kopiëren
  • Bestanden voorbereiden voor de installatie
  • Onderdelen installeren
  • Updates installeren
  • Installatie van Windows voltooien.

 

Nadat de installatie van Windows geheel voltooid is en er verbinding is met internet, zal automatisch contact worden gezocht met de server van Microsoft. Omdat er al eerder Windows 10 op deze laptop heeft gestaan, zijn de gegevens van de laptop bekend bij Microsoft en zal de activering van Windows 10 automatisch gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, volgens mij is er iets helemaal misgegaan...

Heb jij misschien geen USB stick gebruikt, maar een externe harde schijf om daar een installatiemedium van te maken?

Ik had jouw afbeelding slechts vluchtig bekeken. Zojuist heb ik hem beter bekeken. Ik zet de bewuste afbeelding nog eens hieronder neer:

62a8fb0aaef10-Ashampoo_Snap_2022.06.14_2

We zien twee stations: station 0 en station 1.

Station 0 is de harde schijf die in de laptop zit. Station 0 bevat 4 partities. De eerste partitie van station 0 is niet zichtbaar op je afbeelding. Daarvoor moet je naar boven scrollen.

 

Station 1 is vermoedelijk een externe harde schijf. Of had jij een USB stick van 1 TB (= 1.000 GB) gebruikt. Nooit doen. De USB stick moet een opslagcapaciteit van minstens 8 GB groot zijn, maar liefst niet meer dan 32 GB.

Als je een USB stick gebruikt die groter is dan 32 GB voor het aanmaken van een installatiemedium, dan zullen alle aanwezige partities (als die er zijn) verwijderd worden. De gehele stick (of externe harde schijf) is dan niet-toegewezen ruimte. Daarna wordt er een FAT32 partitie aangemaakt met een maximale grootte van 32 GB. De rest van de USB stick (of externe harde schijf) blijft dan niet-toegewezen ruimte. Ik hoop voor jou dat er geen belangrijke bestanden op die stick stonden...

Later kun je  van die stick (of externe harde schijf) overigens wel weer een grote partitie maken, zodat de gehele stick (of externe harde schijf) weer gebruikt kan worden.

 

De installatie van Windows 10 moet natuurlijk plaatsvinden op Station 0.

 

Nou, ik ben benieuwd wat morgen je bevindingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

De W10 staat nu op een 32gb usb,

Ik ben dus wel erg dom geweest met die externe hé, Vermoed dat ik daarvan nu alles kwijt ben?
En hoe kan ik nu deze externe weer toewijzen aan mijn eigen laptop?

Ga nu weer met de andere laptop aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(even tussendoor, om de draad van je topic niet te doorbreken: "ik vermoed dat ik daarvan nu alles kwijt ben" - ik denk (ja?) dat je het dus over die externe hebt? In dat geval: a. doe NIETS meer met die externe, koppel die af (*) en je maakt onder Windows een tweede topic aan i.v.m. die externe waarin je even de voorgeschiedenis van het gebeuren vertelt. Controleer trouwens eerst maar eens of die idd leeg zou zijn)

GRAAG hierover géén vragen of bedenkingen: die kunnen eventueel in je/een ander topic.

 

(*)als je de 10 of 11 gaat installeren is dat trouwens altijd aanbevolen: alle usb's vrij maken (aangesloten dingen uittrekken) - behalve natuurlijk je stick die je gebruikt om te installeren EN (als je dit zou hebben) ook je  draadloos tobo en muis laten insteken :) )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande ga ik een niwue topic voor maken, 
Bij het installeren via de USB wederom een foutmelding,  Ik heb nu 2e niet toegewezen ruimtes, een 2,0 gb en een met 230,9 gb.
 

Melding: "de geselecteerde schijf bevat een MBR partitielabel, Op EFI systemen kunt u Windows alleen op GPT schijven installeren.
Kan het zijn dat de harde schijf welke ik erin heb gedaan botst met het systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima gedaan. Ik heb zelf dit probleem nog niet meegemaakt, dus ik moest even googelen.

Die niet-toegewezen ruimte van 2 GB is een uitgebreide partitie (Extended Data Partition). In de afbeelding zie je dat er onder Type Uitgebreid staat.

2 GB + 230,9 GB = 232,9 GB

Een schijf die volgens Windows 232,9 GB groot is, is volgens de fabrikant van die harde schijf 250 GB groot. Zie hier voor de omrekening: https://www.unitjuggler.com/convert-memory-from-GiB-to-GB.html?val=232,9

Dat komt doordat Windows anders rekent dan de fabrikanten van harde schijven. Het gaat dus om een harde schijf van 250 GB.

 

Hoe krijgen we nu een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte van 232,9 GB op die harde schijf?

Die uitgebreide partitie van 2.0 GB zou verwijderd moeten worden, zodat die ruimte van 2 GB wordt toegevoegd aan de 230,9 GB die daaronder staat vermeld.

Maar hoe doe je dat? Ik zie geen mogelijkheid om dat te doen in het venster dat jij laat zien in je afbeelding.

Hoe je een uitgebreide partitie verwijdert wordt uitgelegd in dit artikel: https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000139981/reclaimen-a-hard-disk-station-partition-samenvoeging-a-primair-en-extended-partition-in-microsoft-windows-7

Maar daarvoor zou je die harde schijf in een behuizing moeten doen, of rechtstreeks in een desktop pc erbij plaatsen, zodat je daarna met schijfbeheer die uitgebreide partitie kunt verwijderen.

Lastig! Dat vraagt weer extra werk. Misschien even wachten totdat iemand reageert die hier echt verstand van heeft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.