Ga naar inhoud

slechts 300 GB van de 5 TB beschikbaar


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe externe schijf gekocht van 5 TB een Seagate Expension  en als ik deze aansluit wordt er maar 319 GB  als schijfgrootte aangegeven.  Daarnaast heb ik een SSD schijf (Samsung 860 EVO  500 GB )  gecloned van de bestaande 250 GB SSD naar de nieuwe 500 GB. Ook hier kom ik niet verder dan ca. 250 GB als schijfgrootte.

Wat moet ik doen? Groet, Geertjan

 

Mijn PC  is een AS Rock X 99 Extreme 4/3.1


Processor    Intel(R) Core(TM) i7-5820K CPU @ 3.30GHz   3.30 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen    32,0 GB
Type systeem    64-bits besturingssysteem, x64-processor

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hem om je schijf 4 :

image.png.3abec7c23722ee9cd9dec05e74bd83da.png  het is dus een schijf van 5 TB  (er staat wel 4657 GB, maar dat is normaal, het heeft met het 'berekenen' van de schijf te maken, maar het is dus normaal)

 

image.png.177c67328edaec8979a7541148f4ac38.png dit is de eerste partitie ervan, die is nodig voor de goede werking van je schijf - afblijven . (ze is trouwens toch maar 200MB groot, een peulschilletje)

 

maar nu komt het:  image.png.d4bb22462264957542d7c9fc0f612290.png -  een deel van je schijf die je niet kan gebruiken omdat er geen echte partitie van gemaakt is.

 

dan heb je deze partitie (dit gedeelte): image.png.a4bf89dde57bf673971f87efe468a773.png die is OK, Windows herkent die en je kan die gewoon gebruiken

(dit is het waarvan je in je beginpost zei: "als ik deze aansluit wordt er maar 319 GB  als schijfgrootte aangegeven"

 

dan de image.png.e778abe6946653ce6516f4073e0bc4e1.png : 'slechts' 40 Gig groot, maar ook in orde.

 

en dan deze image.png.1cde2de98dee2995fcf4566ddb100930.png  4000 Gig die (zoals die van 105 hierboven)  ook niet toegewezen is, die dus door Windows niet als partitie gebruikt kan worden.

 

Samenvattend: je hebt dus 105 Gig + 4191 Gig op die schijf die niet 'toegewezen' zijn en die je (voorlopig) niet kan gebruiken.

Ik vermoed dat het de bedoeling is dat je die wèl gaat kunnen gebruiken.

Dat gaat en zal geen probleem zijn èn het kan in Windows-zelf gebeuren.

 

Geef je me even tijd tot morgen, dan zal ik het voor je uit de doeken doen (tenzij iemand me voor is :) ) ?

 

 

ps: op je andere  schijven heb je ook nog van die 'niet-toegewezen' gedeeltjes die je ook niet kan gebruiken en die je best ook bij een 'gewone' partitie kan toevoegen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maak even een keuze:

 

- dit kan dus gebeuren vanuit Windows-zelf, zonder extern programma

 

- dit kan ook gebeuren met een extern programma - er zijn er verschillende freeware voor, maar zelf gebruik ik al jaren Minitool Partition Wizard (de freeversie ervan)

   Deze dus: image.png.9ff4b320439172aecbd5273e66f1360c.png (zie op die blz van de link hiervoor)

Deze heeft - tgo Windows - meer mogelijkheden, is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker.

Hier schreef ik er ooit een handleiding voor - weliswaar in verband met een systeempartitie (niet van belang voor jou) - maar voor andere partities is

de werkwijze praktisch hetzelfde)

 

Dus: wat denk je?

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is niet bezwaarlijk maar er staan dingen in die ook voor jou situatie gelden, maar goed:

 

open MPC (Minitool Partition wizard) en je krijgt je schijven te zien.

(print misschien even het onderstaande uit, dan is het makkelijker om volgen - of open het met je smartphone of zo)

 

  1. klik je E-partitie aan (extension coolblue) en klik er dan rèchts op
  2. Je krijgt dan een boel opties en daarvan klik je Move/resize aan
  3. (voor ik verder ga: de namen en gegevens van de voorbeelden hieronder zijn natuurlijk ànders dan die van jou omdat ze van een ander systeem komen, maar dat weet je wel vermoed ik.
  4. Je krijgt dus dergelijk scherm: image.png.29c9bb29406214a354e4d5be7ef4ebb4.png
  5. Rechts is de oranje'toegewezen' ruimte die je nu hebt, links (grijs) is de nog-niet-toegewezen ruimte (die je bij die toegewezen ruimte gaat  voegen)
  6. ga in dit venster met je curser op de linkerrand van die toegewezen ruimte staan (1) en dan krijg je een speciale cursor (2) te zien:image.png.36df033f5a9328f59e64578c40a5fc29.png
  7. Nu kan je die linkerrand gaan verslepen - zowel naar rechts als naar links. Naar rechts ga je niet doen, want dan ga je die partitie gaan verkleinen, maar je gaat die linkerrand wel zover mogelijk naar links gaan verslepen Ondertussen zie je in de vakjes eronder  de 'unallocated space'-ruimte verkleinen en de 'partion size' zien vergroten.
  8. Goed: je hebt het helemaal tot links gesleept en dan klik je onderaan op OK - het venster verdwijnt en je zal zien dat op het beginplaatje nu die partitie groter geworden is en dat de niet-toegewezen ruimte ervoor verdwenen is.
  9. Tot nu toe is er echter nog niets gebeurd. Links onderaan staat nu wel:  image.png.5fce4814bda8dc715615af55a554cff3.png
  10. Tot op dit ogenblik kan je nog altijd de actie afblazen.
  11. Je hebt echter gemerkt dat de partitie groter geworden is èn dat die nog-niet-toegewezen ruimte verdwenen is en dat doe je dus natuurlijk niet, trouwens: je hebt nu nog alleen maar die kleine ruimte bij geplaatst, maar de grote ruimte (rechts) is nog altijd unallocated/niet toegewezen .
  12. image.png.370e37271117834d034d858bb764f6db.png Je gaat nu die H-partitie (links in het plaatje) terug aanklikken, terug naar Move/resize en dan krijg je ongeveer hetzelfde beeld als de eerste keer, maar nu is de unallocated ruimte aan de rèchterkant.
  13. je klikt nu ergens in het midden op die H-partitie en je krijgt dan een ander soort cursor (kruisvorm) en zo kan jij die H helemaal naar rechts gaan verslepen. Doe dat en de situatie is nu omgekeerd: de niet-toegewezen ruimte is links gekomen. Klik op OK en je komt op het hoofscherm waarin er nu tussen je E en je H een boel niet-toegewezen-ruimte zit.
  14. KLik nu opnieuw op je E-partitie en je zal wel vermoeden wat je moet doen: hetzelfde als in 6, maar dan aan de andere kant: je sleept de rechterkant helemaal naar rechts zodat alle niet-toegewezen-ruimte bij de E gezet wordt.
  15. Klik op OK en je krijgt je hoofdvenster waarin nu geen niet-toegewezen-ruimtes meer zijn en waar je E netjes aan je H aansluit.
  16. Klopt dit? dan druk je op Apply (rechts onderaan) en de drie opdrachten (eerste ruimte toevoegen, H verplaatsen, tweede ruimte toevoegen) in één keer door het programma gaan uitgevoerd worden. Ben je niet gerust of klopt er volgens jou iets niet, dan kan je alles nog gewoon afbreken met Undo (en eventueel opnieuw beginnen of dingen hier komen vragen)

 

succes !

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je hebt ergens iets niet goed gedaan, maar kom:

 

 

image.thumb.png.a3cb95b6b4aff1269b72c8ce33ea2edc.png

 

sleep die Efi(fat32) van 100 mg gewoon helemaal naar links (zie pijl

dan komt die unallocated space tussen die Efi(Fat32) en je E te staan

 

breidt dan de E uit door de 'kantlijn' helemaal naar links tegen de Efi(fat32) aan te schuiven.

 

let op: de kleine partitie versleep je in zijn geheel (zoals beschreven in punt 13)  MAAR de E-partitie ga je niet verslepen ,maar (zie punt 6): daarvan ga je alleen de kantlijn 'vastgrijpen' en die naar links slepen.  Bij de kleine dus in het midden klikken - terwijl bij de E nièt in het midden klikken, maar op de linker kantlijn)

 

vergeet niet op Apply te klikken achteraf !  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.