Ga naar inhoud

slechts 300 GB van de 5 TB beschikbaar


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

Door omstandigheden was ik even niet in staat om de dankzij  Passer naar 500 GB aangepaste SSD schijf in te bouwen. Mijn vraag is nu: Moet ik de schijf opnieuw klonen alvorens hem in te bouwen aangezien ik de " oude" toch alweer een dag of veertien gebruikt heb. Of maakt het eigenlijk niks uit?  Ik heb ondertussen geen programma's meer geïnstalleerd dus de schijf is volgens mij alleen gebruikt om de bestaande programma's te kunnen gebruiken en mogelijke updates uit te voeren.  En vooral dat laatste zou nog wel een dingetje kunnen zijn. Maar goed ik hoor graag jullie deskundige mening.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geertjan, verklaar je even nader en fris ondertussen mijn geheugen even op:

heb je nu die nieuwe 500 Gig als C staan - of is je oude C nog steeds in functie? Want je gebruikt blijkbaar de 'oude' alweer een veertien dagen.

Die 'oude' dat is je oude C vermoed ik?

En 'de schijf' waarop blijkbaar je bestaande programma's staan en die gebruikt wordt om updates uit te voeren (*): praat je over je oude C of over de nieuwe 500GB-schijf?

 

Hoe weet jij dat diè schijf gebruikt wordt om ' je updates uit te voeren' - trouwens wat bedoel je met dat laatste?

Want deze mus kan op dit ogenblik dus niet goed meer volgen...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik heb de 500 GB schijf nog gewoon op mijn bureau liggen. Deze is veertien dagen geleden gevuld met een kloon van de nu nog steeds in de PC aanwezige C : schijf van 250 GB. 

Omdat ik niet weet of er tijdens de veertien dagen iets belangrijks gewijzigd is op de PC  C : kwam ik aan het twijfelen of ik de  500 GB (met dus de gegevens van 14 dagen geleden) gewoon kon omsteken met de huidige 250GB C :  schijf. Vandaar mijn vraag. Ben ik nu duidelijk genoeg geweest?  😄 Groet, Geertjan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er op die veertien dagen omzeggens niets gewijzigd is, kan je die gewoon er door vervangen.

 

Denk wel aan nieuwe bestanden die je mogelijk toch in je Mijn Documenten geplaatst hebt, aan mogelijke nieuwe emails die binnenkwamen of nieuwe mailadressen die op je oude schijf staan, nieuwe dingen die je in een kalender aanbracht, nieuwe, vastgelegde linken naar sites in je browser en van die dingen...

(natuurlijk: zolang jij je oude C bewaart kan je die nog altijd even terug aankoppelen natuurlijk)

 

Het zekerste is wel gewoon een nieuwe backup er op te zetten, dan moet je aan al die dingen niet denken. En veel tijd en werk vraagt zo iets ook niet toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de snelle info. Als ik een nieuwe kloon maak blijft dan de schijfindeling die jij uiteindelijk naar 500 GB hebt gebracht wel in stand?  Of zit ik dan weer met een schijf de slechts 250 GB aan ruimte beschikbaar heeft?  Als dat allemaal zo blijft dan is klonen natuurlijk zo gepiept. Groet, Geertjan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het clonen gaat niets aan de schijfindeling doen.

 

wat ik in jouw geval zou doen:

  1. je oude C clonen naar een van je andere schijven
  2. computer afsluiten
  3. je C door de 500 vervangen
  4. rebooten vanaf je opstartschijf/rescueschijf (van je backupsysteem bedoel ik hier)
  5. met je systeem de backup naar je 500 overzetten
  6. rebooten en je systeem zal vanaf je 500 opstarten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.