Ga naar inhoud

CMOS probleem


ruud

Aanbevolen berichten

Ik schrok ook van de grote schroevendraaier die de man in de video van Eddy X gebruikte.

Je kunt het lipje dat de knoopcel vasthoudt vaak met je vingernagel iets opzij drukken. Meestal komt de knoopcel dan vanzelf iets omhoog, waardoor je hem beet kunt pakken.

Als je nagels te kort zijn kun je wel een schroevendraaier gebruiken, maar pak dan de allerkleinste/allerfijnste schroevendraaier die je hebt om het vergrendelingslipje opzij te drukken en de knoopcel op te wippen.

 

In de afbeelding hieronder zie je het lipje:

630529010bbd8-Ashampoo_Snap_2022.08.23_2

Ik heb wat oudere topics van je opgezocht en jij gebruikt Windows 11. Ik zal daarom even mijn Windows 11 pc opstarten om je laatste vraag te beantwoorden over "na vervangen en opstarten in de bios van alles doen".

Dat wordt dan een nieuw bericht, want ik zit nu op mijn Windows 10 pc te typen...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ruud zei:

moet je dan na vervangen en opstarten in de bios van alles doen?

Of gebeurt dit automatisch?

Ik heb nu misschien een keer of 4 de CMOS batterij vervangen in verschillende pc's en ik heb daarna nooit iets in het BIOS hoeven wijzigen.

Nadat je de nieuwe batterij hebt geplaatst, alle kabels weer hebt aangesloten en de pc hebt opgestart, staat vaak de tijd meteen al goed.

Soms gebeurt dat niet meteen. Dan moet je de tijd handmatig nog goed zetten of op Nu synchroniseren klikken. De vensters voor het instellen/wijzigen van de tijd zien er in Windows 11 iets anders uit dan in Windows 10. Daarom typ ik dit nu op mijn Windows 11 pc.

Als de tijd nog niet goed staat, nadat je een nieuwe batterij hebt geplaatst, dan klik je met de rechtermuisknop op de tijd en dan kies je Datum en tijd aanpassen:

63052b32093db-2022-08-23_21_28_54-.png

 

In het volgende scherm klik je dan onder Extra instellingen op de knop Nu synchroniseren.

Alleen wanneer het synchroniseren niet lukt, ga je de datum en tijd handmatig instellen.

Daarvoor zet je eerst Het schuifje achter Tijd automatisch instellen op Uit.

Daarna klik je achter De datum en tijd handmatig instellen op de knop Wijzigen.

Nadat je de datum en tijd handmatig hebt ingesteld, moet je het schuifje achter Tijd automatisch instellen weer op Aan zetten.

Met een afbeelding ter illustratie hoe de instellingen horen te staan als je in Nederland woont:

 

63052d571a84d-2022-08-23_21_40_06-Instel

 

Mocht je er niet uitkomen, dan vraag je maar raak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Leono zei:

Ter illustratie (Firefox, ik gebruik de addon "I don't care about cookies":

Normaal zal de extensie "I don't care about cookies" de cookiemeldingen goed afhandelen, maar bij genoemde website dus niet. Je houdt een grijze pagina wanneer de cookiemelding niet op de juiste manier is afgehandeld.

De oorzaak is dus echt die extensie.

Bij jou zorgt de extensie ervoor dat de cookiemelding niet getoond wordt, maar hij wordt helaas niet goed afgehandeld. Hieronder laat ik zien wat ik te zien krijg als ik de cookiemelding laat staan:

 

63052fa78265b-2022-08-23_21_48_02-.png

 

Mijn achtergrond is nu even grijs als in jouw afbeelding. Dat komt omdat ik de cookiemelding nog niet afgehandeld heb.

Extensies kunnen soms voor problemen zorgen. Het is niet anders. Zo zijn er websites die je de toegang (gedeeltelijk) ontzeggen wanneer jij een adblocker gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ruud zei:

Euh, nog eens als ik andere filmpje bekijk moet je dan na vervangen en opstarten in de bios van alles doen?

 

Ja toch wel.

In het bios moet je tijd én datum juist zetten, anders zal Windows een verkeerde tijd en datum geven.

Wat betreft de instellingen;  even graven in de settings van het bios ; en gewoon kiezen voor "load defaults"; dit zet het bios in de fabrieksmodus van het moederbord.

 

 

3 uren geleden, ruud zei:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.