Ga naar inhoud

CMOS probleem


ruud

Aanbevolen berichten

Bij het opstarten krijg ik een melding op scherm een blauwe vak met een melding CMOS probleem, als ik gewoon enter doe gaat hij verder en start op maar de uur en tijd staan dan op het uur en dag dat ik hem afgesloten heb.

Kan iemand mij hiermee al iets zeggen, want zou precies in de BIOS moeten gaan en dat durf ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er exact "CMOS probleem" of staat er nog wat meer?

Op het moederbord van je pc zit een knoopcelbatterij, meestal een 3 Volts batterij van het type CR2032, die de instellingen van het UEFI/BIOS onthoudt en ervoor zorgt dat de tijd doorloopt wanneer de pc uit staat.

Het lijkt erop dat bij jouw pc die CMOS batterij een te lage spanning heeft. De spanning mag liefst niet lager worden dan 2,5 Volt.

Als de spanning te laag is geworden, dan merk je dat o.a. doordat datum en tijd niet meer correct zijn.

 

Zo'n CMOS batterij gaat normaal wel 7 jaar mee. Die tijd kan aanzienlijk korter worden wanneer je desktop pc is aangesloten op een stekkerdoos met schakelaar en jij gewend bent om de schakelaar van die stekkerdoos op UIT te zetten na gebruik van de pc.

 

Ik zou beginnen met het vervangen van de CMOS batterij. Je koopt die bij een zaak in elektronica of bij een filiaal van de Hema, Kruidvat of Action. Ze zijn niet zo duur.

Hoe je de CMOS batterij (ook wel bios batterij genoemd) vervangt wordt uitgelegd op deze website:

https://www.knoopcelgigant.nl/blog/2/bios-moederbord-batterij-vervangen/

Bovenaan op die website zie je in de afbeelding de CMOS batterij duidelijk zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, p38cyq zei:

Let wel dat de voorgestelde website je verplicht om cookies te aanvaarden (zonder keuzemogelijkheid).

@p38cyq Heb je de volledige tekst gelezen van die cookiemelding? Ik zet hem hieronder even neer:

630510549c0b0-Ashampoo_Snap_2022.08.23_1

Lees de door mij geel gemarkeerde tekst eens. Als je op 'weigeren' klikt, dan worden alleen de functionele en analytische cookies geplaatst.

Maar ik geef toe dat ik bij de meeste websites gewoon op Oké klik. Die cookies interesseren mij niet. Ze mogen best een profiel van mij opstellen, want ik zie toch geen advertenties dankzij mijn adblocker.

Er zijn natuurlijk tientallen websites waarop wordt uitgelegd hoe je de CMOS batterij vervangt. Ik had een willekeurige website genomen.

Hier een andere website met uitleg daarover: https://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

Die website heb ik in de afgelopen jaren al zeker tien keer aanbevolen.

 

14 minuten geleden, Leono zei:

Bij mij is deze knoopcel website donkergrijs en vrijwel onleesbaar.

Dat is vreemd. Ik heb die website zojuist geopend in Edge, Chrome, Firefox en Opera op mijn desktop pc. En ook nog eens in Safari op mijn iPad. Hij is in elke browser goed leesbaar. Die website is alleen grijs, wanneer je nog niet die cookiemelding hebt afgehandeld door ofwel op Oké ofwel op 'weigeren' te klikken. Maar ik meen dat jij gebruik maakt van de extensie I don't care about cookies. Misschien is dat bij jou wel de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een desktop pc is het vrijwel altijd het volgende type: CR2032. Je had de pc even open kunnen maken. Dat openmaken van de pc-kast is vaak een kwestie van 2 schroeven losdraaien, waarna je de zijkant weg kunt nemen. Meestal zie je de typeaanduiding op de knoopcel dan direct. En 1 keer per jaar maak ik in ieder geval mijn desktop pc open om hem van binnen stofvrij te maken.

 

Ik was vanmiddag nog in een filiaal van Action. Daar kost een blister met 8 van die knoopcelbatterijen € 1,39.

Ze zijn ook te koop bij bouwmarkten zoals Gamma en Karwei. Daar vind je ze, net als bij Action, vlak bij de kassa.

Bij de Hema zijn ze wat duurder dan bij Action: blister van 4 stuks voor € 4,-: https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/elektronica/batterijen/cr2032-lithium-batterijen---4-stuks-41200016.html

 

Jij hebt ze nu besteld bij een webshop? Dan komen er wel verzendkosten bij, maar die zullen je de kop niet kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.