Ga naar inhoud

is overschakelen naar linux een goed idee?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ga een nieuwe computer kopen. Nu vraag ik mij af waar ik allemaal rekening mee moet houden als ik geen office pakket koop en wat de impact is als ik linux installeer. Ik heb vele praktische vragen om deze stap te zetten. Ik wil liefst een goed doordachte keuze maken zodat ik weet wat er op mij afkomt als ik beslis om geen office pakket te kopen en linux te installeren.

 

Heeft iemand ervaring om zonder een aangekocht office pakket te werken? Wat zijn de manieren om de taken van Word en Excel op te nemen zonder dat ik microsoft office aankoop? Kan ik dit best doen door met de web apps van microsoft te werken? Of zijn er goede alternatieven die mijn huidige Word en Excel documenten kunnen uitlezen en bewerken? Zodat ik niet met de web apps van microsoft moet werken. Is het mogelijk om met de microsoft web apps te werken in een linux besturing? Is het mogelijk om vanuit linux je OneDrive te raadplegen?

 

Is het een goed idee om in eerste instantie met een microsoft besturing te blijven werken? Of maak ik een vlottere overgang voor Word en Excel documenten als ik ineens volledig overschakel naar linux? Wat zijn de alternatieven voor Word en Excel wanneer ik met linux werk? Kunnen Word en Excel documenten worden geopend vanuit linux (zonder gebruikt te maken van de microsoft web app)?

 

Kan ik nadat ik linux heb geïnstalleerd terug overschakelen naar microsoft indien het mij niet bevalt? Zit er bij de aankoop van een pc een installatieprogramma voor windows? Of moet ik dit nadien aankopen als blijkt dat linux niet voldoet?

 

Hopelijk kan iemand mij helpen in dit verhaal. De impact van de overschakeling en het effect op mijn huidige Word en Excel documenten zijn de voornaamste zaken die mij doen twijfelen.

 

Alvast bedankt!

 

Mathias

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil jij overschakelen naar Linux? Heb je een hekel aan Windows 10 of 11?

En als jij wil overschakelen naar Linux, welke distributie heb jij dan op het oog?

Van Windows bestaan slechts een paar varianten: Windows 8.1, 10 en 11. En daarvan kun je dan de Home of de Pro versie hebben.

Maar van Linux bestaan honderden varianten. Die worden distributies genoemd. Welke distributie jij kiest is afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen.

Als je een absolute beginner bent op het gebied van Linux, dan zou je kunnen kiezen voor Linux Mint (al bestaan daar ook weer meerdere varianten van...).

 

Als je niet wil gaan betalen voor Microsoft Office, dan kun je ook voor een gratis kantoorpakket kiezen, bijvoorbeeld voor LibreOffice.

Met LibreOffice kun je je Word en Excel documenten openen en bewerken. Maar ik meen dat de mogelijkheden in Microsoft Excel wat uitgebreider zijn dan in het vergelijkbare Calc van LibreOffice.

Hier kun je LibreOffice voor Windows downloaden: https://nl.libreoffice.org/

[En terwijl ik dit bericht aan het typen ben, heeft lomar43 dit ook al geschreven...]

 

Als je Linux Mint installeert, dan zit de Linux versie van LibreOffice daar al bij in. Je hoeft LibreOffice dan niet te downloaden en installeren, want Linux Mint heeft al een flink aantal programma's aan boord.

Bedenk wel dat Linux een heel ander besturingssysteem is dan Windows. Je zult Linux echt moeten leren kennen. Zo gaat het installeren van programma's onder Linux op een andere manier dan onder Windows. Bovendien is niet van ieder Windows programma ook een variant voor Linux beschikbaar.

 

1 uur terug, matti85 zei:

Zit er bij de aankoop van een pc een installatieprogramma voor windows?

Dat ligt eraan. Als jij een kant en klare pc koopt, dan staat daar in 99% van de gevallen al Windows op. Het enige wat je nog moet doen na aanzetten van de nieuwe pc is een aantal keuzes maken: welk land, welke taal, welk toetsenbord. Daar word je automatisch doorheen geloodst.

Het wordt anders wanneer je een pc naar wens laat samenstellen. Dan kun je ervoor kiezen om Windows niet te installeren.

Maar tot nu toe heb jij niet laten weten of jij een kant en klare pc gaat kopen (zo 'van de plank') of dat je er een geheel naar jouw wensen laat samenstellen.

 

Als jij een pc naar wens laat samenstellen zonder Windows en je krijgt later spijt, omdat je toch liever Windows dan Linux gebruikt, dan zul je tegen die tijd een licentie voor Windows 11 moeten kopen en zelf een installatiemedium moeten maken waarop de installatiebestanden van Windows 11 staan. Hoe je zo'n installatiemedium maakt wordt hier uitgelegd: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren geen Windows meer en ook geen MS Office.
Ik doe alles met Zorin OS, een Linux derivaat gebaseerd op Linux Ubuntu.
Als ik jou was zou ik op mijn oude computer die je nu gebruikt Linux uitproberen en een nieuwe pc kopen waarin Windows al is op geïnstalleerd.
Zo vang je twee vliegen in één klap:

  • Je oude pc kan nog jaren vooruit met Linux
  • Je nieuwe pc heeft dan een geldige licentie

Op die manier moet je op de nieuwe pc geen installatie doen.
En kan je op je oude pc een tweevoudig opstart systeem hebben als je Linux naast Windows zet.

Mijn huidig systeem is Zorin OS en die gebruik ik al geruime tijd (van 2013 tot nu) en ik doe er alles mee.

  • Bank beheren
  • My Pension beheren
  • eBox beheren
  • Agenda beheren
  • FileZilla gebruiken voor mijn websites te benaderen en gegevens overzetten.
  • Whatsapp samen met mijn smartphone beheren
  • Messenger
  • Facebook
  • Telenet Webmail samen gebruiken met Mozilla Thunderbird
  • Vimexx en DirectAdmin voor mijn websites te schrijven en te beheren
  • Mijn afbeeldingen beheren en bewerken
  • Mijn muziek beheren en afspelen met Audacious
  • Mijn videos en films beheren en afspelen met VLC media player en bewerken met OpenShot video editor.
  • Mijn documenten beheren en bewerken met programma's zoals Libre Office Calc (Excel ) en Libre Office Writer (Word).
  • PDF formulieren beheren en bewerken met LibreOffice Draw
  • Mappen en bestanden beheren en bewerken met Nautilus.
  • Mijn smartphone Nokia 5.3 synchroniseren met Zorin connect
  • ClamTk antivirus en Firewall geheel gratis
  • Meerdere bureaubladen beheren

Dat zijn de belangrijkste programma's die ik nu gebruik maar er is nog zoveel meer.
Het digitaal zijn is belangrijk en daarom ontvang ik alle facturen en documenten in PDF

 

Eneco mijn elektriciteits-leverancier
Telenet
De CM (christelijk  mutualiteit (ziekenfonds))

Overheidsdocumenten van de Fod

En zoveel meer.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij het meeste stoort aan windows is dat je betaald voor iets wat je maar voor een beperkte tijd optimaal kan gebruiken voordat het gedateerd is. Je zit dan ofwel met een verouderde versie die na verloop van tijd niet meer geupdate wordt of je moet een nieuwere versie kopen. Ik heb nog geen distributie van linux op het oog. Ik wil liefst een eenvoudige versie waarbij ik zelf kan kiezen welke programma's ik installeer. Zodat er geen talloze programma's op staan die ik niet gebruik. Ik wil graag ook een versie die betrouwbaar is en waarvan ik regelmatig een update kan doen.

 

Ik heb niet zo lang geleden op een oude computer bodhi linux geïnstalleerd omdat ik wou leren werken met linux. Ondanks dat dit de lichtste versie was die ik kon vinden van linux, werkte dit niet op die computer omdat de hardware niet voldoende krachtig was. De computer waarop ik dit bericht typ, is niet van mij. Hier kan ik dus geen linux op installeren.

 

Mijn plan is om een kant-en-klare laptop te kopen. De voornaamste zaken waarvoor ik een laptop nodig heb, is om met een browser te werken, en te werken met (een variant van) Word en Excel. Ik weet nog niet welke laptop ik ga kopen, maar ik wil een laptop die een goede prijs/kwaliteit heeft en liefst één die zo lang mogelijk mee gaat. Ik ga er tot hiertoe vanuit dat de meeste laptops vandaag op de markt hiervoor geschikt zijn. Ik vind het namelijk jammer om iets weg te moeten gooien als het niet stuk is. En ik wil ook geen laptop kopen die overgedimensioneerd is voor wat ik nodig heb.

 

Het belangrijkste is dat ik op deze laptop met een browser kan werken en Word en Excel documenten kan openen en bewerken. En dat de laptop aan een aanvaardbare snelheid werkt. LibreOffice lijkt me wel interessant om geen microsoft office pakket te moeten kopen. Ik ga dit eens meer in detail bekijken. Het zou namelijk handig zijn dat de Word en Excel documenten gemaakt in LibreOffice ook geopend kunnen worden op een andere computer met Word en Excel in microsoft office.

 

Misschien is het het verstandigste dat ik in de beginperiode met de microsoft besturing werk die op de laptop staat in combinatie met LibreOffice. En nadien te beslissen of ik een stap verder wil gaan om de windows besturing te vervangen door een linux besturing. Dan heb ik voor de periode dat ik met de windows besturing werk wel een virusscanner en firewall nodig. Ik heb gehoord dat je bij linux geen virusscanner en firewall nodig hebt omdat dit op open source software draait.

 

Alvast bedankt voor al jullie reacties en tips! Tips voor hoe ik best met bovenstaande situatie om kan gaan, zijn altijd welkom.

 

Fijne zondagavond nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Dat is goed om te weten dat ik geen virusscanner moet aankopen.

 

Ik heb er deze week over nagedacht en ik heb beslist dat ik met LibreOffice ga werken. Microsoft office ga ik niet bestellen. In het slechtste geval kan ik dit altijd later nog kopen. Ik ga momenteel wel met een windows besturing blijven werken. De laptop die ik wil kopen is een HP 17-cn0113nb Azerty. De laptop is theoretisch overgedimensioneerd waarvoor ik hem nodig heb. Maar het lijkt me beter om een iets krachtigere laptop te kopen als ik wil dat deze lang meegaat. Laat gerust iets weten als deze laptop geen goede keuze lijkt. Ik heb hem nog niet besteld. Na verloop van tijd wil ik er linux op installeren. Zeker wanneer de nieuwe laptops weer een stuk krachtiger zijn en mijn windows versie gedateerd is. Zodat ik dan met een lichte en up-to-date linux versie kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan de specificaties van de HP 17-cn0113nb Azerty: https://www.coolblue.be/nl/product/907945/hp-17-cn0113nb-azerty.html#product-information

Het lijkt me een prima laptop voor wat jij ermee wilt doen. Hij is met 17 inch aan de grote kant, maar als jij hem op een vaste plek zet en er niet vaak mee reist, dan is het een prima keuze. Hij heeft een snelle processor en ruim voldoende werkgeheugen. Ik denk dat je hier lang plezier aan zult beleven.

 

Je hebt hem nog niet besteld, schreef je. De kans bestaat dat deze laptop al snel uitverkocht zal zijn. Hij zal dan niet opnieuw te koop worden aangeboden. Deze laptop heeft een i5 processor van de 11de generatie: de i5-1135G7. Die zal dan opgevolgd worden door een processor van de 12de generatie. Ieder jaar komt er een nieuwere generatie van de Intel processors uit. Er worden momenteel al laptops verkocht met een Intel processor van de 12de generatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 17 inch is inderdaad misschien wat groot, goed dat je het zegt. Ik kan beter een 15 inch kopen. Ik wou eerst de 15 inch bestellen. Maar deze HP Pavilion 15-eh1038nb Azerty komt echter niet meer terug op voorraad.

 

Ik heb wat verder gezocht en ben bij volgende laptops uitgekomen.

 

HP Pavilion 15-eh1043nb Azerty

HP Pavilion 15-eg2009nb Azerty

HP 15s-fq4036nb Azerty

 

De eerste heeft een AMD Ryzen 5 processor en een AMD Radeon Graphics videokaart. De andere 2 hebben een Intel Core i5 processor en een Intel Iris Xe Graphics videokaart . Weten jullie wat het verschil is tussen deze grafische kaarten en processoren? De overige verschillen zijn over het algemeen wel duidelijk voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.