Ga naar inhoud

Hoe kan ik programma's in WindowsApps map verwijderen?


SAHAT

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een niewe laptop en probeer heel veel voorgeinstalleerde programma's van Windows te verwijderen die ik niet nodig heb.
Zunevideo, XBox, Linkedin, Bing, en vele meer. Nemen bij elkaar 5-10 gigabyte in beslag.
Eerst kon ik ze uberhaupt niet verwijderen omdat ik geen permissie had. 
Ik heb dat probleem weten op te lossen door ownership van de WindowsApps map te nemen.

 

Vervolgens heb ik alles verwijderd wat ik niet nodig had. Ook enkele via Revo Uninstaller, maar omdat deze apps niet voor onze ogen
bedoeld zijn en Windows er alles aan doet om het te verbergen kon Revo Uninstaller de meeste niet "vinden".
Die mappen heb ik gewoon los verwijderd, en laten scannen voor achtergebleven register keys en die ook opgeschoont.

 

Dus ik dacht dat het probleem nu opgelost is, maar wat blijkt achteraf na elke restart van de laptop zijn alle apps in de WindowsApps map gewoon weer terug..
Heb het enkele keren opnieuw geprobeerd om het te testen, Windows Update tijdelijk uitgeschakeld en nog komen alle apps gewoon weer terug na verwijderen (na restart).

Dus mijn vraag is weet iemand hoe ik deze apps permanent kan verwijderen en voorkomen dat ze op mysterieuze wijze weer terugkomen ?


Bij voorbaat dank
Sahat 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je plaatste je topic in de rubriek Windows 10. Je hebt een nieuwe laptop en toch gebruik je nog Windows 10 en niet Windows 11?  Of is je 'nieuwe' laptop eigenlijk een tweedehandsje?

 

De map WindowsApps is standaard verborgen. Jij hebt hem zichtbaar gemaakt door in de Verkenner te klikken op Beeld en dan een vinkje te zetten voor Verborgen items. Daarmee is de map wel zichtbaar, maar nog niet toegankelijk.

Verwijderen van programma's door ze rechtstreeks te verwijderen uit de map WindowsApps lijkt me niet de aangewezen weg.

 

Windows 10 heeft (net zoals Windows 11) een flink aantal voorgeïnstalleerde programma's. Die worden ook wel bloatware genoemd door mensen die geen behoefte hebben aan die programma's.

Sommige van die programma's kun je op de normale manier verwijderen; andere niet.

Klik op de volgende link om te leren hoe je die bloatware kunt verwijderen: https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/onnodige-apps-verwijderen-windows-10/

 

Denk eraan om eerst een herstelpunt te maken. Nog beter is om eerst een systeemback-up te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is een nieuwe laptop ( MSI GS76 Stealth 11UE-479NL )
Deze kwam met Windows 10, met de optie om te upgraden naar W11.
Ik vind W10 prima dus had de behoefte niet om te upgraden.

 

Bedankt voor de suggestie. Ik heb hem gedownload maar liep tegen 2 problemen aan
# Wu10Man ziet, ook net zoals Revo Uninstaller, maar een fractie van alle apps (6) in de WindowsApps map
# Heb XBox verwijderd via Wu10Man maar na restart zie ik dat alles in de WindowsApps map staat als voor removal

 

Ik heb wat screenshots gemaakt, om te laten zien welke Windows apps ik graag allemaal zou willen verwijderen en die allemaal na verwijderen/restart terugkomen:

 

image.thumb.png.7c2a1b0e7534f282cc8dfa8de9a32e3d.png

 


image.thumb.png.32ce080196faf51e055aeca3cf8f679a.png

image.thumb.png.c6583e0626ed61deaa3ffdf5ad7a69eb.png

 

image.thumb.png.067c20ea2fdf578cea580dc33e1d0eb1.png

 

image.thumb.png.441eeca4869f01fbe64f4aedf062cd8d.png

 

image.thumb.png.15e777bb340144c06aca523e774a04cf.png

 

Bij elkaar dus 97 onnodige folders van apps

Dus het verwijderen lukt (na ownership) wel, maar het probleem is dat ze na elke restart weer terugkomen. Ook als ik Windows Update uitschakel in in vliegtuigmode opstart.

 

Ik weet trouwens ook ik niet wat deze apps zijn/doen, weet jij dat toevallig?

Kon niet wat bruikbaars op Google vinden..

 

Microsoft.549981C3F5F10_1.1911.21713.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_1.1911.21713.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_4.2204.13303.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_4.2204.13303.0_x64__8wekyb3d8bbwe

 

Sahat

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, SAHAT zei:

Microsoft.549981C3F5F10_1.1911.21713.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_1.1911.21713.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_4.2204.13303.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.549981C3F5F10_4.2204.13303.0_x64__8wekyb3d8bbwe

 

Dat is volgens mij Cortana, de spraakassistent. Die zit standaard in Windows 10, maar kan in Nederland en België niet eens gebruikt worden. Totaal nutteloos dus.

Hier vind je de talen en landen waar Cortana wél te gebruiken is: https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/regio-s-en-talen-waarin-cortana-beschikbaar-is-ad09a301-ce3a-aee4-6364-0f0f0c2ca888

Standaard staat er een pictogram van Cortana in de taakbalk, vlakbij de knop Start. Het is eenvoudig om die knop te verbergen. Cortana verwijderen zou moeten lukken met behulp van PowerShell: https://www.pcwebplus.nl/cortana-verwijderen-in-windows-10/

Ik neem aan dat het ook mogelijk is om andere Microsoft apps te verwijderen met PowerShell, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

 

Ik heb Wu10Man even gestart op mijn Windows 10 pc. Na een klik op Show Microsoft Apps worden er bij mij 31 apps getoond. Ik ben zelf niet van plan om een van die apps te verwijderen. Ik heb er geen last van.

Ik was in de veronderstelling dat jij misschien een kleine harde schijf had, maar in jouw MSI laptop zit een M.2 SSD van 2 TB. Ruimte zat dus. Bovendien is je laptop is ook krachtig genoeg om geen last te hebben van die overbodige apps.

Maar voor jou geldt waarschijnlijk: 'Ik heb ze niet nodig, dus ze moeten van mijn laptop af!'

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, wat ik niet nodig heb/niet gebruik wil ik ook niet op mijn computer hebben staan.. Zeker niet wanneer het bij elkaar 5-10 gb in beslag neemt (ook al heb ik genoeg opslag).

 

ik vind het vrij vervelend van Windows om gebruikers de controle over de pc te beperken als het gaat om 3rd party software waar zelf niet voor gekozen is.

Het is mogelijk om controle over apps te krijgen, maar wordt daarna ook weer belemmerd wanneer de gebruiker iets verwijderd, en Windows vervolgens voor ons bepaalt dat het

'misschien toch handig is om alles op de pc te houden' en vervolgens weer alles op mysterieuze wijze terugzet na verwijderen. En ook geen melding van deze actie geeft.

Heel vreemd (en vrij arrogant als je het mij vraagt..) Maar goed ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen en een oplossing ervoor weet

 

Sahat

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist even gekeken hoeveel ruimte de map WindowsApps bij mij inneemt. Ik gebruik daarvoor het gratis programma TreeSize Free, hier te downloaden: https://www.jam-software.com/treesize_free

Je moet het programma wel als administrator uitvoeren; dan krijg je alles te zien, zonder dat je moeite hoeft te doen om verborgen mappen zichtbaar te maken of zelf eigenaar te worden van bepaalde mappen. En de inhoud van de verschillende mappen is al automatisch gerangschikt op grootte, zoals je hieronder kunt zien:

 

637f7bafa052b-2022-11-24_15_06_52-TreeSi

 

De map WindowsApps is op mijn pc 10,3 GB groot, maar in die map zitten niet alleen de apps die standaard mee worden geleverd met Windows 10, maar ook alle apps die jij zelf hebt gedownload uit de Microsoft Store. Daarom moet ik van die 10,3 GB even 4,9 GB aftrekken voor Photoshop Elements 2018, welk programma ik gedownload heb uit de Store van Microsoft. Blijft over: 5,4 GB aan Windows apps. Die apps zitten mij niet in de weg. Ik laat het zo. Misschien dat een ander lid jou kan helpen om diverse apps te verwijderen uit WindowsApps. Wel voorzichtig zijn, want sommige apps, zoals Edge zijn onmisbaar voor Windows.

Het viel mij overigens wel op dat van de browser Edge een heleboel bestanden van oudere versies aanwezig zijn in de map WindowsApps, bijvoorbeeld van de versies 95, 96, 97 enz., terwijl de nieuwste versie van Edge versie 107 is.

 

24 minuten geleden, SAHAT zei:

(en vrij arrogant als je het mij vraagt..)

Tja, je hebt betaald voor een licentie voor Windows 10. Die licentie geeft je het recht om Windows 10 te gebruiken, maar Windows zal nooit jouw eigendom worden. Microsoft blijft uiteindelijk de baas.

Als je meer vrijheid wil hebben of beter: meer zeggenschap over het besturingssysteem van je computer, dan zou je de overstap naar een Linux distributie kunnen overwegen. Maar dat is ook weer zo wat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bcuninstaller.com/

 

of (en zo deed ik het al twee maal) :  in powerschell adm ingeven: Get-AppXPackage -allusers | Remove-AppxPackage

dit verwijdert in één beweging al je bloatware

Méér hierover vind je op Tweakers (waar iemand dan wel spreekt van : het is met een bazooka op een mug schieten :) )

 

Je ziet maar of een van deze twee iets voor je is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/11/2022 om 15:25, porrelaar zei:

Wel voorzichtig zijn, want sommige apps, zoals Edge zijn onmisbaar voor Windows.

Het viel mij overigens wel op dat van de browser Edge een heleboel bestanden van oudere versies aanwezig zijn in de map WindowsApps, bijvoorbeeld van de versies 95, 96, 97 enz., terwijl de nieuwste versie van Edge versie 107 is.

 

 

 

Ik heb Edge en Edge Chromium verwijderd van mijn laptop, en werkt nog prima. Dus mocht je het niet willen kun je het (naar mijn ervaring) gewoon veilig verwijderen 

 

Bedankt voor de suggestie. Heb zelf ook TreeSize, en Disk Savvy is ook een aanrader

 

Sahat

aangepast door SAHAT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/11/2022 om 15:48, Passer zei:

https://www.bcuninstaller.com/

 

of (en zo deed ik het al twee maal) :  in powerschell adm ingeven: Get-AppXPackage -allusers | Remove-AppxPackage

dit verwijdert in één beweging al je bloatware

Méér hierover vind je op Tweakers (waar iemand dan wel spreekt van : het is met een bazooka op een mug schieten :) )

 

Je ziet maar of een van deze twee iets voor je is...

 

Heb BCU gedownload, maar ook deze ziet helaas maar een fractie van alles wat in de folder staat
En laat eigenlijk alleen de apps in de folder zien die ik wil behouden..

image.thumb.png.325425a9083621b70f9fb38ec91e6bd5.png

 

Ik wil graag de apps (zoals nvidea, nahemic, thunderbolt etc.) graag behouden, zijn er ook powershell commands bekend om de apps die ik wil verwijderen (zie vorige reactie/screenshots)

om het handmatig 1 voor 1 te doen?

 

Sahat

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.