Ga naar inhoud

recovery cd kwijt


marrar

Aanbevolen berichten

Heb hier nog een laptop acer waar nog windows 8 (niet windows 8.1)op stond geïnstalleerd, 

Heb een update naar windows 10 met MediaCreation Tool22H2. geïnstalleerd, maar is niet goed gelukt. 

Nu heb ik op Google gelezen dat ik eerst windows 8.1 moet update en daarna windows 10.

 Ik zou opnieuw helemaal terug vanaf windows 8 willen herbeginnen, maar ik kan die recovery niet meer te vinden.

Mijn vraag is dan, is er een mogelijk langs een andere weg deze terug naar windows 8 te instaleren ????

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marrar,

 

Wat bedoel je met "... maar is niet goed gelukt", staat er een Windows 10 geïnstalleerd of niet?

 

Windows 10 geïnstalleerd dan:

- ga naar "Start" en kies "Instellingen"

- selecteer nu "Bijwerken en beveiliging"

- Kies nu voor "Systeemherstel"

- normaal zou je nu moeten zien staan "Teruggaan naar Windows 8" (of iets in dien aard)

 

Je hebt echter maar 10 dagen vanaf de upgrade om eventueel terug te gaan naar een vorige Windows installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn bescheiden mening is het dan meer dan 10 dagen geleden dat je die upgrade hebt uitgevoerd.

Maar ik kreeg geen antwoordje wat je bedoelde met hetgeen je schrijft over je Windows 10 >>"... maar is niet goed gelukt".

Werkt je Windows 10 niet naar behoren, misschien kan je dan eens uitvoeren wat zéér duidelijk wordt uitgelegd in onderstaande handleiding (mijn voorkeur gaat uit naar methode twee (2):

 

Zou je desondanks toch nog terug willen naar Windows 8 dan zal je allereerst de licentiesleutel al moeten hebben.

Het .ISO bestandje voor Windows 8 kan ik niet zo direct vinden wél voor Windows 8.1 - zelfs met Rufus- is het te downloaden op stick.

Ik ben er echter niet zeker van als je "al de licentiesleutel hebt" je daarmee een Windows 8.1 kunt geactiveerd krijgen???

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

Ik heb deze upgrate windows 10 uitgevoerd op 25-11- 2022, dus geen 10 dagen geleden.

Omdat  het niet goed gelukt was :reden : 1 het duurde een 20 tal minuten vooral hij was opgestart.

                                                                   2 als ik daarna een map of iets dergelijk wil openen duurde dat ong 5 tal min.

                                                                   3 kreeg soms een lege blauwe scherm, en dan moet ik hem afsluiten met de op en aan toets.

                                                                   4 ook kwam er soms een blauw scherm, met de melding, fouten opsporen en herstellen.

                                                                      (maar dat help niet.)

Met de vorige windows 8   had ik ook al van deze problemen.

(Naar mijn mening had ik eerst windows 8 naar fabriek instellingen moeten instaleren zodat deze fouten waren weggewerkt en daarna windows 8.1 en daarna windows 10  instaleren. )    wat denk jij hierover !

 

Heb gisteren ook geprobeerd om windows 8.1 met een tool  te instaleren , maar deze zegt, dat het niet mogelijk is omdat er een hogere  versie op deze pc staat. 

 

Groetjes 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar, dat je niet meer kunt teruggaan en dat dat er niet meer staat????

 

Ga nog eens:

- naar "Start" en kies weer voor "Instellingen"

- selecteer terug "Bijwerken en beveiliging"

- Kies nu echter eens voor "Activering"

 

Plaats dan eens een printscreen van wat je daar te zien krijgt:

284837778_Schermafbeelding2022-12-01000206.jpg.3512e80082485726e354a29f07e1d691.jpg

 

Je kan normaal gezien altijd eens die methode twee toepassen van die handleiding die ik al eens voorstelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even wat proberen mee te denken...

 

18 uren geleden, marrar zei:

maar deze zegt, dat het niet mogelijk is omdat er een hogere  versie op deze pc staat

Dus blijkbaar zou de 8 niet meer op je systeem staan (maar wel de 10 ?? - nu uit dat plaatje dat Calvus je vraagt zal het blijken)

Heb jij je systeem na de 'upgrade' wel 'voldoende laten uitbollen'?  Ik bedoel: tijd gegeven om nieuwe updates binnen te halen (voor de 10) - want als je nu

van de 8 naar de 10 gaat moet er na de installatie nog een boel binnengehaald worden...

 

en ook: 'ik heb hier nog een laptop met windows 8 op' - dit geeft me het idee dat die al wel een tijdje oud is.

Waarom dan niet gewoon een clean install gedaan? - trouwens: deed je een testje om te zien of die de 10 wel aankan?

 

(en misschien, Calvus, brengen mijn vragen je op verdere ideeën?)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer,

 

Windows vernieuwen kan steeds geprobeerd worden. Niet geschoten, altijd mis!

Anders ... zie onderstaande.

 

Ik kan niet weten of er nog persoonlijke data op die laptop staan die vraagsteller niet kwijt wil ?

Indien niet dan zou een "clean install" inderdaad mijn laatste advies zijn geweest.

Gewoon beginnen met een propere lei!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens naar Start of het zoekvergrootglaasje en typ eens Winver plaats een printscreen van resultaat.

 

Verder kan ik je zeggen dat de laptop voldoet aan de minimum vereisten voor Windows 10.

 

Ik begin zelfs te denken aan een HDD/SSD die begint te mankeren.

Zit er een HDD of SSD in?

Controleren kan zo:

- Ga naar Start. en typ  Optimaliseren
- Onder Mediumtype staat er wat voor soort harde schijven er in aanwezig zijn
 - Een tradionele schijf (HDD) wordt vermeld als Hardeschijfstation.
 - Een Solid State Drive (SSD) wordt vermeld als SSD (solid-state drive).

 

Een test van die HDD/SSD kan je ook eens uitvoeren.

 

Verder kan en "Checkdisk" ook eens uitgevoerd worden.

Dit doe je zo:

- Klik met de rechtermuisknop op de Startknop starten kies Windows Powershell (Administrator).
- Typ in het geopende venster CHKDSK C: /F /R  -->let op de spatie tussen C: en / en ook tussen de F en /
  /F betekent: fix errors.
  /R betekent: repair bad sectors.
- Klik op Enter.


Als je de schijf test waarmee je de computer opstart  zal er worden gevraagd of je de schijf wil controleren bij het opstarten.

Klik op Ja en start de computer opnieuw op.


- De harde schijf wordt nu getest. Het programma geeft aan wat de voortgang is, en welke reparaties er worden uitgevoerd.
- Na de controle wordt een afsluitcode vermeld:

  0 = geen fouten gevonden

  1 = er zijn fouten gevonden en opgelost

 

Plaats natuurlijk ook een printscreen van het resultaat.

 

We weten dan weer wat meer.

 

 

 

aangepast door Calvus
Typfoutjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.