Ga naar inhoud

Windows 10 onderdeel werkt niet meer


Leono

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden, Leono zei:

Normale smileys vind ik hier niet meer.

zitten helemaal onderaan (naar beneden scrollen)

Doe het toch maar even - veel moeite en tijd vraagt het niet... :) ( << voor deze typ je een :) en dan enter je - idem voor de :( maar dan :( en weer enteren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's dan mooi (dat beiden geen fouten geven) maar ik veronderstel dat je nog steeds geen defrag kan doen?  (probeer het even?

 

p38cyq: heb jij nog iets in petto, anders is er nog wel een mogelijkheid natuurlijk..

 

"maar als ik er op klik gebeurt dit: „I see a defrag file in my Sys32 file, but when i try to disk defrag, black dos screen pops up for about a millisecond, than disappears and nothing happens“. ": dat is bij mij ook zo.

 

18 uren geleden, Leono zei:

Dankzij een draad op dit forum ontdekte ik dat de „app“ „Stations defragmenteren en optimaliseren“ niet meer werkt.

 

wat houdt 'niet meer werken' in?  (hoever raak je nog?)

 

tevens: ga naar start, typ defrag en open Stations defragmenteren en... : gaat dat venster open? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik klik op de „app“ die verschijnt na intypen van het woord defrag in het zoekveldje naast de Startknop, gebeurt er helemaal niets, ook niet als administrator.

Ik zie wel heel even een zandlopertje.

Zou het geen interferentie kunnen zijn met iets anders?

Anti-virus (AVG Free) of SSD Fresh?

Maar het allervreemdste vind ik zelf dat de vaak genoemde Disk Defragmenter service er niet is.

Ik herinner mij deze service van mijn in 2020 overleden laptop.

Staat deze service er bij u wel, Passer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Leono zei:

Staat deze service er bij u wel, Passer?

 

                     image.png.56f36a3c19132041f8ba0511b0b7b1dd.png

 

Die staat er bij mij dus ook niet in.  (zal wel ergens anders in ondergebracht zijn)

 

Vraagje: staan volgende services bij jou op Automatisch?

  • Remote Procedure Call (RPC)
  • DCOM Server Process Launcher
  • RPC Endpoint Mapper

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de genoemde drie staan op Automatisch.

Er is ook nog Remote Procedure Call (RPC) Locator. Die staat op Handmatig.

De hulppagina's op internet die verwijzen naar de Disk Defragmenter service zullen dus wel verouderd zijn.

aangepast door Leono
kleine letter vervangen door hoofdletter
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Leono zei:

De hulppagina's op internet die verwijzen naar de Disk Defragmenter service zullen dus wel verouderd zijn.

Dat denk ik ook. Als je de app Services hebt geopend, dan vind je de defragmenteerservice niet onder de D van Defragmenteren, maar onder de O van Optimize drives.

 

Dit zijn bij mij de eigenschappen van de service Optimize drives:

 

63da9e8b14a37-2023-02-01_15_34_18-Eigens

 

Je ziet dat de servicenaam nog wel defragsvc is. Het opstarttype staat bij mij op Handmatig. Dat is correct. En toch vind optimalisering van de SSD automatisch plaats: 1 x per week. Waarschijnlijk staat ergens een taak die ervoor zorgt dat de SSD eenmaal per week een trimcommando krijgt.

 

Ik heb even gekeken hoe het er op mijn Windows 10 pc momenteel bij staat:

 

63da9f7177fa4-2023-02-01_15_37_07-Statio

 

Zoals je kunt zien in bovenstaande afbeelding, is het optimaliseren (trimmen) van de SSD gistermiddag automatisch gebeurd. Zo ook het defragmenteren van de gewone harde schijf.

Onderaan zie je dat de frequentie wekelijks is. Dat is de standaard instelling en die is prima.

 

1 uur geleden, Leono zei:

Zou het geen interferentie kunnen zijn met iets anders?

Anti-virus (AVG Free) of SSD Fresh?

Ja, dat zou zomaar kunnen. Geen interferentie met AVG, maar wel een conflict met SSD Fresh.

Waarom heb jij het tweak tooltje SSD Fresh geïnstalleerd? Werd het jou door iemand aangeraden? Voor mij valt het in de categorie onnodige programma's, misschien zelfs in de categorie 'snake oil'.

 

Op de website van de maker van SSD Fresh lees ik het onderstaande:

SSD Fresh switches off all superfluous Windows functions that cause unnecessary access to the memory cells. These include Windows defragmentation, file indexing, timestamp creation, prefetch function, boot file defragmentation, Windows logging, system restore and saving short names for folders and files (DOS compatibility).

 

Vertaald:

SSD Fresh schakelt alle overbodige Windows-functies uit die onnodige toegang tot de geheugencellen veroorzaken. Deze omvatten Windows-defragmentatie, bestandsindexering, tijdstempelcreatie, prefetch-functie, defragmentatie van opstartbestanden, Windows-logboekregistratie, systeemherstel en het opslaan van korte namen voor mappen en bestanden (DOS-compatibiliteit).

Bron: https://abelssoft.de/en/windows/system-utilities/ssd-fresh

 

Zou daarmee bedoeld worden dat SSD Fresh de service Optimize drives uitschakelt en diens taak overneemt? Dat lijkt me onzinnig, want dit tooltje kan niet meer dan Windows zelf kan doen. Met SSD Fresh worden alleen wat instellingen gewijzigd.

In SSD Fresh kun je ook opdracht geven tot optimaliseren: automatisch of handmatig. En via het tabblad Optimalisering kun je nakijken of een en ander correct is ingesteld:

 

63daa2524d982-2023-02-01_18_30_24-SSD_Fr

 

Zelf pieker ik er niet over om een tool zoals SSD Fresh te gaan gebruiken. Windows weet zelf wel hoe om te gaan met SSD's.

Ik heb 6 of 7 jaar geleden een SSD in mijn pc gezet. Ik heb geen specifieke tooltjes zoals SSD Fresh gebruikt, en toch is de resterende levensduur van mijn SSD nog steeds 100%.

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.