Ga naar inhoud

Melding aanmelding vanaf een nieuw Windows-apparaat


wes45

Aanbevolen berichten

Beste,

Iemand een idee waarom ik regelmatig deze beveiligings melding krijg via mail?

'aanmelding vanaf een nieuw Windows-apparaat'

Dit kan van eender welke site of account zijn waar ik opnieuw ga aanmelden.

Meestal als dit een tijdje is geleden dat ik me daar heb aangemeld krijg ik deze beveiligingsmelding.

Het apparaat en de browser staat erbij dus ik ben er zeker van dat ik dit was.

Net of mijn IP adres soms vanzelf gaat veranderen.

Heb deze laptop al een 2- tal jaar en heb dit al altijd gehad. Toch even deze vraag hier stellen hoe dit zou kunnen komen.

Iemand een idee?

 

aangepast door wes45
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://whatismyipaddress.com/

 

en ja: sommige providers geven je geregeld een ander ip-adres

 

wat ook kan: iemand heeft je logingegevens vastgekregen en logt onder jouw naam in.

te controleren via https://haveibeenpwned.com/

(bij mijn mailadres staat er ook al jaar en dag één melding, maar daar lig ik (nog) niet wakker van)

Denk je dat je gegevens misbruikt worden: verander je ww.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

wes45 geeft duidelijk aan dat er geen sprake is van misbruik van zijn gegevens. Hij is het steeds zelf die inlogt.

Er is een mogelijke oorzaak waar ik nu aan denk. Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar lees even verder...

 

Vraag aan wes45: maak jij op diverse websites die deze mogelijkheid bieden, gebruik van de optie "Aanmelden met Google" of "Inloggen met Google"?

 

Dan gebruik je je Google account om je bij diverse websites van derden aan te melden. Dat kan, maar dan kun je ook deze melding krijgen.

Zojuist bezocht ik Marktplaats. Ik heb daar een account, maar toen ik klikte op de knop Inloggen, werd me de mogelijkheid geboden om in te loggen met Google. Nou vooruit, ik deed dat, ik kreeg daarna een verificatiecode toegestuurd op mijn smartphone, ik vulde die in op de website van Marktplaats en ... ik was ingelogd.

Maar nog geen seconde later kreeg ik een mail binnen zoals wes45 er mogelijk wel meer ontvangen heeft. Hieronder een screenshot van de inhoud van die mail:

 

64184ae2b052d-2023-03-20_12_42_57-Postva

 

Ja, ik was dat zelf. En ik heb al tientallen keren ingelogd vanaf dit apparaat op Marktplaats, maar nog nooit eerder via mijn Google account. En daarom kreeg ik deze mail.

Normaal maak ik geen gebruik van mijn Google account om in te loggen op websites van derden. Toch krijg ik nog wel eens zo'n soort mail, maar die heeft in mijn geval dan altijd te maken met mijn Google account. Ik krijg bijvoorbeeld zo'n mail wanneer ik na lange tijd op een van mijn computers mijn mail van Google (Gmail) bekijk via de browser. Normaal doe ik dat namelijk via Thunderbird.

Het lijkt wel alsof Google mijn computers slechts gedurende een bepaalde tijd (weken? maanden?) als vertrouwd beschouwt, en dat ik een waarschuwing krijgt wanneer ik dat apparaat pas maanden later weer gebruik om de mail van Google via een browser te bekijken.

 

Toen ik die mail ontving van Marktplaats, stond de website van Marktplaats nog open. Ik logde uit en klikte opnieuw op de knop Inloggen, maar deze keer maakte ik geen gebruik van Inloggen met Google. Ik koos ervoor om in te loggen met mijn oude account, dat ik vele jaren geleden specifiek en enkel en alleen voor Marktplaats had aangemaakt:

 

64184d64842c7-2023-03-20_12_44_49-Login_

 

Dat zelfgemaakte wachtwoord voor Marktplaats is uniek. Ik gebruik het niet voor andere websites of diensten.

En na inloggen met het specifieke wachtwoord voor Marktplaats werd ik ingelogd. Ik kreeg daarna geen waarschuwingsmail van Marktplaats.

 

Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van mijn Google account om daarmee in te loggen op tal van andere websites, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel prettig vinden. Ze hoeven daardoor immers minder wachtwoorden te onthouden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn internet provider is telenet.

En neen ik log me meestal niet in met google account. Ik weet dat je dit ook van google kan ontvangen.

Valt me gewoon op dat ik dergelijke meldingen toch wel vaak krijg net nadat ik me zelf ergens opnieuw ga aanmelden met m'n zelfde inloggevevens voor de site in kwestie.

Wanneer ik me dan na enkele dagen terug ga aanmelding blijft dit meestal ok. Soms na een maand bij terug aanmelden of soms eerder kan het zijn dat ik dergelijke meldingen opnieuw via mail krijg.

 

Waar ik ook zelf ook nog aan denk. Soms gebruik ik VPN om te surfen maar hiermee log in nergens in. Zou het kunnen bij uitzetten van VPN dat ik niet altijd terug mijn oorspronkelijk IP adres terugkrijg?

aangepast door wes45
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Wanneer je VPN gebruikt blijf je dit doen met je oorspronkelijk IP adres, en de sites waarmee je verbinding maakt zien het IP adres van de VPN server en dus niet het jouwe.

- Telenet voorziet niet in een vast IP adres, tenzij je ervoor betaalt. Maar praktisch gezien blijft je IP adres vrij constant over ettelijk maanden. Uiteraard op voorwaarde dat je modem/router hetzelfde MAC-adres blijft gebruiken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aja ok dus zou dit door telenet kunnen komen? Misschien dat ik daar eens kan horen of dit normaal is dat deze regelmatig aangepast word.

Ik denk dat dit hierdoor komt dat ik soms die beveiligingsmeldingen ontvang via email terwijl ik nogtans hetzelfde toestel (laptop) gebruik.

Bedankt voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mogelijks moet ik het zoeken in de browser (Firefox) die ik gebruik.

Op engelse forums kwam ik dit tegen als mogelijke oorzaak.

Ook volgende oorzaken:

  • your browser blocks the use of cookies

  • your browser clears out cookies when you close the browser

  • your browser privacy/security or tracking prevention settings are too strict

  • you have an extension/plugin installed that's causing unexpected behavior

  • your browser is broken and needs reset

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter dat je die vraag een keer te veel als te weinig krijgt, ook niks mis mee. Het betekent enkel dat je met een extra beveiligingsmelding zit die zijn werk doet.

Zou iemand anders inloggen is het mogelijk om die persoon te blokkeren. Ik zou er enkel blij om zijn dat ik die verwittiging krijg.

 

En ja, je geeft zelf al de mogelijke redenen -(Jij vermeld dat het oorzaken zijn, ik zeg hier liever redenen)  aan waarom je die melding krijgt ondanks dat het telkens om het zelfde toestel gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.