Ga naar inhoud

Trage pc


roald 6

Aanbevolen berichten

is al een tijdje dat pc heel traag is.

Ik heb dit ontdekt, temp mss de reden? En wat kan ik hieraan doen?

Besturingssysteem 
    Windows 10 Home 64-bit
Processor 
    Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz    95 °C
    Haswell 22nm Technologie
RAM
    16,0GB Single-Kanaal DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Moederbord 
    MSI Z87-GD65 GAMING (MS-7845) (SOCKET 0)    34 °C
Grafisch
    S24D590 (1920x1080@60Hz)
    2047MBNVIDIA GeForce GTX 750 Ti (MSI)    37 °C
Opslag
    1863GB Western Digital WDC WD20EZRX-00D8PB0 (SATA )    32 °C
    232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB mSATA (SATA (SSD))    44 °C
Optische schijven 
    TSSTcorp CDDVDW SH-224DB
Geluid
    Realtek High Definition Audio

Link naar reactie
Delen op andere sites

95 graden Celsius is behoorlijk hoog. Dan zal de processor terugschakelen om oververhitting te voorkomen. Dat wordt throttling genoemd. En dan zal de pc inderdaad trager gaan werken.

Wanneer heb jij de pc voor het laatst van binnen stofvrij gemaakt? Op de vinnen van de ventilator en tussen de koelribben mag geen stof zitten. Controleer dat.

Als op jouw processor de standaard ventilator zit, dan zal die er zo uitzien:

 

658074d0459b9-ventilator-Intel_Core_i5-4

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, indien de vraagsteller een beetje handig is, kan eens nieuwe koelpasta tussen processor en ventilator aanbrengen ook zeker geen kwaad, integendeel.

Is een klein "priegelwerkje" maar zo moeilijk is dat dan ook weer niet.

Even rustig en voorzichtig te werk gaan.

Valt best wel mee hoor.

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze morgen eens "even" gekeken en ik schrok., zo vuil. Kon ook niet meer koelen.

Heb alles goed zuiver gemaakt en nu werkt hij weer iets beter.
Temp is wel niet constant, laagste is rond 60* en hoogste bij werking, bvb internet, rond de 85*

 

Dus denk ik  toch maar een nieuwe ventilator te plaatsen.

Is dat met kliksysteem omdat ik geen schroefjes zag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de temperatuur fluctueert (niet constant is) is normaal. Bij zware taken zal de processor harder moeten werken en dan loopt de temperatuur op. Maar een temperatuur van 85 graden Celsius bij een beetje op internet surfen is nog veel te hoog. Is alle stof tussen de koelribben ook verwijderd?

Jouw processor is circa 9 jaar oud. De processor in mijn Windows 10 pc is nog een jaartje ouder dan die van jou. Ik heb de Intel Core i5 3550. Een keer per jaar maak ik de pc van binnen schoon. En daardoor blijven de temperaturen acceptabel, natuurlijk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het is nu 19,5° Celsius in mijn kamer en ik heb zojuist een screenshot met Speccy gemaakt van de temperaturen in mijn pc:

 

6581b6c0b9bb8-Speccy.png

 

De temperatuur van de processor is 32 °C. Dat is netjes, vind ik.

Op mijn processor zit gewoon de standaard meegeleverde koeler. Niets speciaals. Zo'n lage temperatuur zou met jouw koeler/ventilator ook moeten kunnen.

Als de ribben van het koelblok en de ventilatorbladen echt helemaal stofvrij zijn, dan zou je het advies van Calvus kunnen volgen: de oude koelpasta verwijderen en nieuwe (heel dun) aanbrengen. In het volgende topic vind je informatie daarover: https://www.pc-helpforum.be/topic/31839-koelpasta-hoe-wat-en-waarom/#comment-249549

 

Als je het niet aandurft om zelf de koelpasta te vervangen, dan kun je dat laten doen bij een computerwinkel bij jou in de buurt.

Zelf heb ik nog nooit de koelpasta hoeven vervangen in een van mijn pc's. Gewoon de pc van binnen goed schoonmaken was steeds voldoende om de temperaturen laag te houden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.