Ga naar inhoud

Nieuwe onderdelen voor oude PC , Kan het ?


gravis06

Aanbevolen berichten

1)-Let wel op, de ASROCK FM2A88M EXTREME4+ is een micro-atx moederbord ! Weet je ook zeker dat je behuizing dit soort moederborden ondersteund ? Indien niet, kies je best voor een moederbord van de ATX grootte, bijvoorbeeld dit moederbord van MSI, als je de AMD Athlon II x4 740 wilt behouden

2)-dus wat je later kan doen is bijvoorbeeld nog een latje van 4GB aan RAM bijsteken dat je dan aan 8 GB komt,

1) goed dat je dit opmerkte hoor BEDANKT ! .... ik kies dus best voor dat andere Mobo.

2) doe ik latje van 4gb en later dus 4gb bijsteken !

Jeezes , nog wat tegenslag en ik moest al besparen ... net een snelheidsboete in de bus ontvangen..... pffff ... zal nu nog zuiniger moeten zijn zeg . wat een ramp zeg !

Dan NOG eens 3 vraagjes ... sorry hoor ! Ik moet dus echt elke euro 3 keer omdraaien vooraleer ik hem kan uitgeven.

Hoe kan ik nog wat centjes uitsparen ?

Ten 1ste : Kan ik Win XP of Vista beiden 32bit installeren op de nieuwe machine ?? zo ja kan ik ook de nieuwste games spelen met XP of Vista ??

Ten 2de : Kunnen mijn oude SATA I en SATA II op mijn nieuwe systeem aangesloten worden of niet. Ik denk het wel he, enkel sneller geworden dacht ik hé ??

Ten 3de : Is het beter dat ik een moederbord en/of processor koop met VGA onboard als ik zoiezo al een videokaart ga kopen ? of is dat volkomen nutteloos ??

groetjes !

aangepast door gravis06
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ten 1ste : Kan ik Win XP of Vista beiden 32bit installeren op de nieuwe machine ?? zo ja kan ik ook de nieuwste games spelen met XP of Vista ??

Neen, moederbord en processor ondersteunen allebei een 64 bit systeem. Het is mogelijk om nog met die besturingssystemen te gamen maar bijlange niet alle games kunnen nog ondersteund worden door XP. Eigenlijk wordt het in het algemeen afgeraden... Vista is in feite wel nog (goed) mogelijk... Voor recentere games is het toch handiger om in feite over te stappen naar Windows 7 of 8.1.

Ten 2de : Kunnen mijn oude SATA I en SATA II op mijn nieuwe systeem aangesloten worden of niet. Ik denk het wel he, enkel sneller geworden dacht ik hé ??

Heb je het dan over de hdd sata 8mb cache wd6400aavs caviar uit bericht #1 ? En de andere HDD ("SATA II") ?

Ten 3de : Is het beter dat ik een moederbord en/of processor koop met VGA onboard als ik zoiezo al een videokaart ga kopen ? of is dat volkomen nutteloos ??

HDMI, DVI en VGA bevinden zich al op de GTX 750ti (indien je deze kaart zou kopen).

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik nog eens opsommen en kunnen jullie ter controle even zeggen of alles lekker samen gaat in het kassie ???

Ik ga alles kopen bij alternate.be ... veruit de goedkoopste voor alles !

1) MSI N750Ti TF 2GD5 / OC 150€

2) AMD Athlon™ II X4 740, 3,2 GHz FM2 prcsr 57€

3) GIGABYTE GA-F2A88XM-HD3, socket FM2+ 54€

4) Toshiba DT01ACAxxx, 2 TB harde schijf 73€

5) Corsair 4 GB DDR3-1600 CL9 geheugen 42€

6) Microsoft Windows 8.1, OEM NL 89€

TOTAAL 465,-€

ik heb nog 35 €uro om te besteden .... voor mocht iemand een iets duurder /beter moederbord zou weten of zoiets .

aan dat moederbord twijfel ik enorm ... heb me al gek gezocht , maar vind niks super qua prijs/kwaliteit.

Ik hoorde van iemand dat als je moederbord niet voldoende is je grafische kaart niet optimaal zal werken klopt dit en zal ik dit voorhebben met dit modelletje ???

hopelijk kan ik overgaan tot bestellen binnenkort , maar ik wil me niet haasten en zo iets verkeerd aanschaffen ... liever 1 keer te veel controleren hoor !

groetjes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog al een geluk dat je nog eens een postje doet ter controle...

2) AMD Athlon™ II X4 740, 3,2 GHz FM2 prcsr 57€

3) GIGABYTE GA-F2A88XM-HD3, socket FM2+ 54€

Processor zal niet op het moederbord passen want zoals je kunt zien is de processor van een FM2 socket en het moederbord FM2+ ...

Ook zoals eerder vermeld is het moederbord dat jij hier aanhaalt een Micro-ATX moederbord en weten we niet zeker of dit moederbord in uw behuizing past...

Een andere optie is zoals ik vermeld heb een ATX moederbord te nemen. (zoals het moederbord bv. in bericht #20) maar dan ben je meestal ook verplicht om ook een processor te nemen die in de categorie FM2+ valt en de meesten zijn een stuk duurder...

Kan je eens doorgeven wat het model en de fabrikant is van uw behuizing die je gaat gebruiken?

(De andere componenten zien er in orde uit)

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog al een geluk dat je nog eens een postje doet ter controle...

Processor zal niet op het moederbord passen want zoals je kunt zien is de processor van een FM2 socket en het moederbord FM2+ ...

Ook zoals eerder vermeld is het moederbord dat jij hier aanhaalt een Micro-ATX moederbord en weten we niet zeker of dit moederbord in uw behuizing past...

Een andere optie is zoals ik vermeld heb een ATX moederbord te nemen. (zoals het moederbord bv. in bericht #20) maar dan ben je meestal ook verplicht om ook een processor te nemen die in de categorie FM2+ valt en de meesten zijn een stuk duurder...

Kan je eens doorgeven wat het model en de fabrikant is van uw behuizing die je gaat gebruiken?

(De andere componenten zien er in orde uit)

pffff... overdreven zeg ... je zegt het nog en ik blijf dezelfde fouten maken ? mijn kast is ATX hoor ..... my bad !

wat met deze ?

1) MSI N750Ti TF 2GD5/OC

2) AMD Athlon™ II X4 750K, 3,4 GHz

3) ASRock FM2A55 Pro+, socket FM2+ hier staat dat dit FM2+ moederbord de AMD Athlon™ II X4 Trinity ondersteunt ... zie ik het verkeerd wiljij eens kijken op deze pagina of processor en moederbord samengaan ??? https://www.alternate.be/html/product/information/pageBuilder.html?kind=pcBuilder&componentType=required&articleId=1114477&className=mainboard&activeClassName=mainboard

4) Western Digital Blue, 1 TB

5) Corsair 4 GB DDR3-1600 CL9 geheugen

6) Microsoft Windows 8.1, OEM NL

trouwens ik heb het ganse zootje moeten aanpassen alternate bestaat in NL en in B en alle prijzen zijn duurder in Belgie en ik moet als belg in Belgie bestellen ... echt gek van worden doe je zo zeg ! ... dagen ben ik bezig en steeds opnieuw ... ik wil echt het beste wat mijn 500 euro kan kopen snap je ?

iig bedankt hoor dat je zo hulpzaam bent !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik hoor, en dat is zéker graag gedaan... Ik wil gewoon voorkomen dat door een domme fout je PC niet zou werken.

3) ASRock FM2A55 Pro+, socket FM2+ hier staat dat dit FM2+ moederbord de AMD Athlon™ II X4 Trinity ondersteunt ... zie ik het verkeerd wiljij eens kijken op deze pagina of processor en moederbord samengaan ??? https://www.alternate.be/html/produc...Name=mainboard

Ja, ik zie het ook staan en ik vraag me af of dit geen fout is...

Voor de veiligheid is het misschien toch aangeraden dat je het bij deze processor houdt maar dat je toch een ondersteunend ATX moederbord neemt.

Dit moederbord bijvoorbeeld is perfect compatibel met je processor.

Ik hoorde van iemand dat als je moederbord niet voldoende is je grafische kaart niet optimaal zal werken klopt dit en zal ik dit voorhebben met dit modelletje ???

Dat klopt, dat is het zogenaamde "bottlenecken", vooral tijdens het gamen vind je dit terug in de FPS indien je grafische kaart té sterk zou zijn voor je processor bijvoorbeeld, maar dat zal bij u niet echt het geval zijn denk ik, ondanks je niet over een modernere AM3+ processor beschikt. Maar je kan altijd beter... Hoe beter de processor, hoe meer FPS natuurlijk, maar dat heb je in feite in elke situatie dus normaal zal dat niet veel verschil uitmaken, bijgevolg ook weinig tot geen problemen geven.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik hoor, en dat is zéker graag gedaan... Ik wil gewoon voorkomen dat door een domme fout je PC niet zou werken.

Ja, ik zie het ook staan en ik vraag me af of dit geen fout is...

Voor de veiligheid is het misschien toch aangeraden dat je het bij deze processor houdt maar dat je toch een ondersteunend ATX moederbord neemt.

Dit moederbord bijvoorbeeld is perfect compatibel met je processor.

Dat klopt, dat is het zogenaamde "bottlenecken", vooral tijdens het gamen vind je dit terug in de FPS indien je grafische kaart té sterk zou zijn voor je processor bijvoorbeeld, maar dat zal bij u niet echt het geval zijn denk ik, ondanks je niet over een modernere AM3+ processor beschikt. Maar je kan altijd beter... Hoe beter de processor, hoe meer FPS natuurlijk, maar dat heb je in feite in elke situatie dus normaal zal dat niet veel verschil uitmaken, bijgevolg ook weinig tot geen problemen geven.

Dat moederbord dat jij me doorgaf heeft wel enkelusb 2.0 geen 3.0 maakt dat niet veel verschil.... omdat usb muis en Toetsenbord werk en ook wireless internet via usb heb met zo asus stick maar vooral veel werk met externe schijven voor al mijn films en muziek en games ....

ben ik dan niet beter dat ik een AM3+ processor en MB neem ... deze bvb

AMD FX-4300, 3,8 GHz (4,0 GHz Turbo Boost), AM3+ processor Deze processor beschikt over 4096 KB Level 2 en 4096 KB Level 3 cache en werkt op een snelheid van 3800 MHz met een HyperTransport bus van 5200 MT/s.

die FM2 die ik had was mpaar een 4096 cache , level 2 ...... Weet je , ik ga nog eens van 0 beginnen ... met een leeg blad ... en ook eens andere processors en zo ... want ik pinde me te veel vast op die ene piste .

ik heb op alternate iets gevonden om uw pc samen te stellen .... zeer handig hoor. zeker voor noobs als mij !

Hij zegt je meteen wat samen past en wat niet !

Eerst en vooral wil ik nog een vraagje stellen ???

wat is het belangrijkste om een game pc samen te steken ....

bvb geheugen moet zeker 4GB zijn en liefst ook 1600Mhz CAS 9 ... wat is hier belangrijk om te gamen ... de 4GB zoiezo , maar bvb de CAS is dat echt belangrijk ...

Bij een HDD zijn daar belangrijke details die het gamen positief kunnen beinvloeden ?

maar vooral bij de videokaart ... wat zijn hier de belangrijkste aspecten om op te letten ...

En dan nog dit , ben ik bvb niet beter door uit te sparen op de processor en ipv daar 90 euro aan uit te geven er een nemen van 45 euro.

en dat geld dan bvb in een nog zwaardere grafische kaart 180 euro ipv 140 euro te kopen ?

Want dan kan ik naar deze gaan bvb .... SAPPHIRE HD 7950 3GB with Boost (11196-19-20G) en een voeding van 550W is ook nodig dan uiteraard.

dat lijkt me ook een supergoeie kaart ?

aangepast door gravis06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moederbord dat jij me doorgaf heeft wel enkelusb 2.0 geen 3.0 maakt dat niet veel verschil.... omdat usb muis en Toetsenbord werk en ook wireless internet via usb heb met zo asus stick maar vooral veel werk met externe schijven voor al mijn films en muziek en games ....

Dat klopt. Als je bijvoorbeeld veel belang hecht aan de snelheid van het typen en het muisgebruik en/of je veel aan gegevensoverdracht doet, is het interessanter om ook gebruik te maken van USB 3.0 . Niet dat het niet mogelijk of snel genoeg is met USB 2.0 , maar je zal inderdaad verschil merken...

die FM2 die ik had was mpaar een 4096 cache , level 2 ......

Level 3 cache begint inderdaad bij de processoren van de AM3+ reeks. Dit scheelt inderdaad ook voor een groot stuk in de snelheid, in samenwerking met de frequentie, van de gegevensverwerking. Bekijk het ook als het feit dat als je nu een AM3+ mobo en processor neemt, je "meer up-to-date" bent en bijvoorbeeld minder snel terug componenten moet gaan vervangen omdat ze te traag en te out-dated worden in de toekomst...

AMD FX-4300
Dit vind ik al persoonlijk een betere keuze; hogere frequentie, meer cache, allesinds al L3 cache, waardoor de snelheid ook bevorderd wordt, 4 kernen,... In het algemeen zit het met deze processor wel goed. Dan is dit moederbord van Gigabyte misschien ook wel een goede keuze? AM3+ socket moederbord en bezit 3.0 USB poorten. (Wellicht ook op alternate.be beschikbaar)
wat is het belangrijkste om een game pc samen te steken ....

bvb geheugen moet zeker 4GB zijn en liefst ook 1600Mhz CAS 9 ... wat is hier belangrijk om te gamen ... de 4GB zoiezo , maar bvb de CAS is dat echt belangrijk ...

Bij een HDD zijn daar belangrijke details die het gamen positief kunnen beinvloeden ?

Neem nu bijvoorbeeld dit RAM geheugen. 4GB RAM van Kingston, 1600 Mhz (wordt tevens ondersteund door het moederbord hierboven bijvoorbeeld) en CL10, ofwel de CAS (=Column Address Strob). Dit is een heel ingewikkeld proces om uit te leggen maar waar het op neer komt is dat elk RAM geheugen, CAS of CL bezit. Meestal hoe lager, hoe sneller op een bepaalde frequentie, hier bv. 1600. Maar dat is niet altijd het geval... Zoals je zelf zegt, neen, dat is zéker niet verplicht om daar naar te kijken bij het aanschaffen van RAM geheugen en je zal ook zeker geen problemen ondervinden, tijdens het gamen bv., of je RAM nu CL10 of CL9 of CL8 ... bezit.

De opslag of de HDD speelt ook niet zo veel rol. Je kan bijvoorbeeld wél in de toekomst denken aan het aanschaffen van SSD schijf (= Solid State Drive). Dit soort opslag is een stuk sneller bij het laden en schrijven gegevens naast de HDD's. Wel zijn ze dan ook een stuk duurder en bezitten vaak weinig capaciteit voor veel geld... Je zou er bijvoorbeeld Windows op kunnen installeren voor een snelle opstart, en/of veelgebruikte programma's, zoals bepaalde games, voor het snelle laden ervan.

En dan nog dit , ben ik bvb niet beter door uit te sparen op de processor en ipv daar 90 euro aan uit te geven er een nemen van 45 euro.

en dat geld dan bvb in een nog zwaardere grafische kaart 180 euro ipv 140 euro te kopen ?

Want dan kan ik naar deze gaan bvb .... SAPPHIRE HD 7950 3GB with Boost (11196-19-20G) en een voeding van 550W is ook nodig dan uiteraard.

dat lijkt me ook een supergoeie kaart ?

Neen, want dan zit je met het zogenaamde bottlenecken dat ik een paar berichten geleden vermeldde... Als je een té trage processor koopt i.v.g. met een té snelle GPU, dan zal de processor de prestaties van de GPU blokkeren, en dat willen we natuurlijk ook niet... Daarom is het belangrijk om een perfect evenwicht te zoeken, zoals de processor die je zelf voorstelde, de FX-4300 bijvoorbeeld, is oké om een zwaardere grafische kaart te dragen.

Wees maar gerust dat je met de GTX 750ti ook goed zal zitten...

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al de ganse week supergoed uitgelegd van je ... waarvoor nogmaals mijn dank hoor man !

Ik ga nu eens kijken bij alle winkels waar ik alles aan de voordeligste prijs kan kopen rekening houdende met verzendkosten en kortingen zoals bij Azerty.nl ... ik moet eens bekijken of er extra kosten zijn om bvb bij azerty iets te laten overkomen naar Belgie en zo .

Want die zijn ook wel vrij goedkopp zie ik op het eerste zicht !?

BIJ AZERTY KOM IK MOMENTEEL AAN DIT :

Windows 8.1 : € 85,90

MSI N750Ti TF 2GD5/OC : €137,78

WD Green WD10EZRX : € 52,90

Crucial Ballistix Tactical : € 39,00

AMD Black Edition : € 76,90

Gigabyte GA-970A-DS3P : € 65,95

TOTAAL / 458,42

Ai ai ai .... ik blijf op reviews botsen van kaarten en processors etc ... Ik denk dat ik toch eens een streep zal moeten trekken en beslissen hé ? ... hahaha...

zie deze pagina eens .

Tijdelijke vergelijkingstabel | Hardware.Info België

De kaart die u me tipte doet het geweldig ... maar ik zie op deze test dat er 1 kaart is voor dezelfde prijs ongeveer die het NOG wat beter doet ... de Radeon R7 265 DUAL-X 2GB in fps is die beter althans moet ik wel zeggen ... de N750TI verbruit minder watt en is veel stiller in load en vooral blijft ze beter gekoeld .... dus ik denk dat ik toch maar bij het oude ga blijven , degene die u me tipte dus . Tenzij u er helemaal anders over denkt ?

Zo nu ga ik verder wat prijzen gaan vergelijken van de verschillende winkels vooral die bij me om de hoek... mocht ik dan een probleemhebben is er dan wel nog service na verkoop he ?

aangepast door gravis06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows 8.1 : € 85,90

MSI N750Ti TF 2GD5/OC : €137,78

WD Green WD10EZRX : € 52,90

Crucial Ballistix Tactical : € 39,00

AMD Black Edition : € 76,90

Gigabyte GA-970A-DS3P : € 65,95

TOTAAL / 458,42

Uiteindelijk zijn we aan een mooi totaalpakket geraakt vind ik. ;-) Ziet er een goede samenstelling uit voor deze prijs.

GTX 750ti van MSI VS Radeon R7 265 DUAL-X 2GB:

Uiteindelijk zijn er heel veel kaarten die je met elkaar kunt gaan vergelijken... Ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet zoveel kijk naar het verbruik en het "geluidsvolume" van de koelers... Eén ding moet je wel weten: Nvidia is een stuk kwalitatiever dan AMD (ik zeg niet dat AMD slechter is! Ik heb het dan voornamelijk over de levensduurte, maar ook een stuk over de prestaties...) maar daarom is AMD ook een stuk goedkoper. Ze bezitten allebei 2GB VRAM (GDDR5), de effectieve snelheid van van AMD R R7 265 is inderdaad groter dan de GTX, ook de R7 265dual x heeft meer rekenkernen dat de GTX (al kan je de CUDA kernen van Nvidia niet echt vergelijken met de stream kernen van AMD...)

En inderdaad, de R7 265 dual x behaalt nét iets meer FPS tijdens het gamen dan de GTX750 ti, maar dat is in feite bijna niet met het blote oog zichtbaar, vooral niet tijdens het gamen...

De keuze voor een grafische kaart is in ieder geval aan jou. Blijf zeker in de categorie van deze kaarten. Dan kan je niet veel misdoen, laat mij zeker weten wanneer je een keuze hebt gemaakt. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.