Ga naar inhoud

Verwarring aansluitingen HD Monitoren


Aanbevolen berichten

Recentelijk ben ik op zoek gegaan voor het mij aanschaffen van een nieuwe monitor.

Deze zou vooral gebruikt worden met het doeleind tot gamen.

 

Echter bij mijn zoektocht naar monitors treed er bij mij enige verwarring op.

 

Het is de bedoeling mij een monitor aan te schaffen met voorkeur 2 HDMI-ingangen. (1x PC, 1xPS4 / eventueel DVI-D HDCP)

Hierbij kijk ik ook naar de toevoeging van ingebouwde luidsprekers.

De refresh rate op zijn minst 60hz.

 

Nu is mijn vraag als volgt, betreffende de resolutie/refresh rate;

Is het mogelijk een monitor met een resolutie HOGER dan 1920x1080,
te laten afspelen met een refresh rate van MINSTENS 60hz,

gebruik makende van de HDMI ingang?

 

Zoals ik het begrepen heb, is dit enkel mogelijk wanneer men de DisplayPort-ingang gebruikt?
Alhoewel het mij lijkt dat het onmogelijk is PS4 te verbinden via HMDI-naar-DP?
 

(Bijkomende vraag: Waar is DP in godsnaam goed voor? Enkel voor grafische kaarten die deze uitgang hebben?)

 

Indien dit wel mogelijk is, heeft u enkele suggesties?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Governator, 

 

Eerst en vooral welkom op PC-Helpforum! 

 

Om eerst even op je vraag te antwoorden: een resolutie van 1080p+ en een framerate van 60 FPS is zeker mogelijk, met HDMI 2.0 of inderdaad via DisplayPort (DP). DisplayPort is niet erg populair, maar de beeldkwaliteit is even goed als HDMI 2.0. Niet elk toestel ondersteunt echter al HDMI 2.0, dus is het verstandig om te kiezen voor DisplayPort. 

 

Een scherm met 2 HDMI-poorten komt jammer genoeg niet vaak voor, al kan je bijvoorbeeld je PC wel aansluiten via DVI-D met dezelfde beeldkwaliteit. 

 

Dit scherm van Philips heeft zowel DVI, DP als HDMI en heeft een 1440p resolutie, terwijl dit exemplaar van Samsung het nog een stuk beter doet met een waanzinnig scherpe 4K resolutie, al ontbreekt hier wel een DVI-poort.

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.