Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een groot bestand waarvan ik artikelnummers van moet creëren. In kolom A komt het artikel nummer. Deze moet uniek zijn. Het artikelnummer bestaat ook uit twee unieke voorloop codes (kolom B en C) In kolom D moet het vervolgnummer komen afhankelijk van kolom C. Nu kan ik geen formule vinden om de waardes in kolom door te trekken zodat ik deze niet allemaal met de hand in hoef te typen. 

Het zou fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen.

Artikelnummers.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selecteer eerst het volledig werkblad en stel de celeigenschappen in op Standaard.

Typ dan in D2 en kopieer naar beneden :

=rechts(A2;3)

Als je ook de kolommen B en C uit kolom A wil afleiden, dan kan dat ook:

Typ in B2 en kopieer naar beneden:

=links(A2;5)
Typ in C2 en kopieer naar beneden:
=deel(A2;6;3)
aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, maar dit is nog niet helemaal wat ik bedoel. Misschien heb ik het in het begin te ingewikkeld uitgelegd. In de bijlage heb ik nu nog maar twee kolommen. In kolom B moet het resultaat komen.

Kolom A is een vast gegeven. Ik heb in cel B2 t/m B11 het resultaat gezet wat het moet worden.

In kolom A2 staat 006 en het resultaat moet dan in B2 000 zijn 

In kolom A3 staat 006 en het resultaat moet dan in B3 001 zijn

In kolom A8 staat 007 en dan moet in B8 weer 000 komen te staan als resultaat. 

 

Map.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal nog eens dat je de celeigenschappen van ALLE cellen moet instellen als Standaard, anders worden de resultaten van de formules niet of niet goed weergegeven!! (in jouw blad staan ze ingesteld als "Tekst"). Dat gezegd zijnde, typ in B2 en kopieer naar beneden:

=herhaling(0;3-lengte(aantal.als(A$2:A2;A2)))&aantal.als(A$2:A2;A2)-1
aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een kleine correctie op mijn vorig bericht.

 

1. In kolom A moet je de celeigenschappen op "Tekst" laten staan anders worden de voorloopnullen niet getoond. Maar alle cellen met formules moeten op "Standaard"staan.

 

2. Als er van voorloopcodes in kolom A tien of meer dezelfde zijn, dan gaat het in kolom B bij de tiende code niet helemaal goed. Dat kan als volgt voor de gehele kolom B gecorrigeerd worden:

Typ in B2 en kopieer naar beneden:

=HERHALING("0";ALS(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)=10;2;3-LENGTE(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2))))&AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)-1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.