Ga naar inhoud

Gegevens aan een van de vijf categorieën toewijzen


Piene

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Bij het opmaken van een oefening ben ik vastgelopen op volgende :

 

Iedere week worden stapels met documenten gecontroleerd. Ieder document heeft een registratie van de week waarin dit werd opgemaakt, de dag en het uur.

De documenten moeten verdeeld worden in 5 stapels, naargelang het uur het document werd opgemaakt en of het in een even week of oneven week werd opgemaakt.

Document A werd opgemaakt in week 23 op dag 6 om 09:35. In welke stapelnummer moet dit document terecht komen? --> dit werd in een oneven week opgemaakt, tussen 8u en 20u op een weekenddag --> in Stapel 5. Mocht dit in week 24 zijn, zou het document bij stapel 4 horen. Mocht dit op dag 4 zijn in week 23, zou dit bij stapel 1 horen.

 

Ik vermoed dat ik een genestelde IF(AND(OR zal moeten gebruiken, maar ik loop er telkens op vast. de weekends zijn reeds bepaald, alsook de even/oneven weken. 

 

Zou iemand zijn/haar kennis kunnen delen en me leren hoe ik dit best oplos? :hmmmm: Liefst met formules (geen VBA). In bijlage mijn oefening..

 

 

Bedankt alvast op voorhand!

 

 

Grtjs Piene

oefening stapelen.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de verstrekte gegevens is voor je vraag geen eenduidig antwoord te geven.

Neem bv. als tijdstip van opmaak 7:30 uur. Dat tijdstip valt zowel in de periodes 7:00 - 15:00 uur, 23:00 - 8:00 uur, en 20:00 - 8:00 uur, en is dus onmogelijk aan 1 periode toe te wijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alpha

 

Bedankt voor je feedback. De tijdstippen tussen 8u tot 20u en van 20u tot 8u geldt enkel in het weekend. Dus wordt eerst gekeken gaat het om een dag die in het weekend valt of niet. Als tweede moet gekeken worden of het gaat om een even of oneven week. pas  daarna kan worden gekeken welk uur. Dus eigenlijk loopt dit dan vb van 8u tem 19u59 en van 20u tem 7u59.

 

Grtjs

 

Piene

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Piene zei:

De tijdstippen tussen 8u tot 20u en van 20u tot 8u geldt enkel in het weekend.

Dat is een hele dag (24 uur). Maar Document A in regel 2 is ook opgemaakt in het weekend (tussen 7 en 15 uur) en dat zou weer een ander nummer moeten krijgen, dus dat blijft met elkaar in strijd. 

En verder:

- Je formules in kolom G van het blad Data kloppen niet en geven daarom foutieve resultaten (kijk maar na). Je kunt met de functie WEEKDAG slechts naar 1 cel verwijzen en niet naar een bereik (zoals je bv. doet in G2, je verwijst daar naar 'Weken 2018!A1:F366' en je vergeet daar bovendien dollartekens te plaatsen, zodat het kopiëren naar beneden fout loopt). Maar het weeknummer staat al in kolom B, dus kun je in G2 gebruiken: =ALS(C2>5;"Ja";"Nee") en in F2: =ALS(IS.EVEN(B2);"Ja";"Nee"). Er is geen reden om daar Engelse woorden te gebruiken.

- Het samenvoegen van dag- en weekdag zal wel een reden hebben, maar twee keer (zowel op het eerste- als tweede blad) lijkt me wat veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, alpha zei:

Dat is een hele dag (24 uur). Maar Document A in regel 2 is ook opgemaakt in het weekend (tussen 7 en 15 uur) en dat zou weer een ander nummer moeten krijgen, dus dat blijft met elkaar in strijd. 

En verder:

- Je formules in kolom G van het blad Data kloppen niet en geven daarom foutieve resultaten (kijk maar na). Je kunt met de functie WEEKDAG slechts naar 1 cel verwijzen en niet naar een bereik (zoals je bv. doet in G2, je verwijst daar naar 'Weken 2018!A1:F366' en je vergeet daar bovendien dollartekens te plaatsen, zodat het kopiëren naar beneden fout loopt). Maar het weeknummer staat al in kolom B, dus kun je in G2 gebruiken: =ALS(C2>5;"Ja";"Nee") en in F2: =ALS(IS.EVEN(B2);"Ja";"Nee"). Er is geen reden om daar Engelse woorden te gebruiken.

- Het samenvoegen van dag- en weekdag zal wel een reden hebben, maar twee keer (zowel op het eerste- als tweede blad) lijkt me wat veel.

Hoi Alpha

 

Bedankt voor je feedback! Ik heb terug wat bijgeleerd! :)

 

 

Grtjs

Piene

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.