Ga naar inhoud

vervuilde desktop met windows XP


Aanbevolen berichten

Kijk eens op de volgende website: https://wiki.stipte.nl/index.php?title=Wat_kan_ik_doen_als_ik_geen_internetverbinding_heb%3F. Die gaat geheel over het herstellen van de internetverbinding.
De eerste handeling (het uitzetten en weer aanzetten van je modem) heb je al uitgevoerd. Daaronder staan nog 5 andere handelingen die je kunt uitvoeren. Na afronding van elke optie kun je controleren of de internetverbinding hersteld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Patric,

 

Ik heb dit hele topic (105 berichten!) nog eens helemaal doorgelezen. Nadat met hulp van kweezie wabbit de rommel was verwijderd, werkte je internetverbinding niet meer. Die internetverbinding kon je dan weer herstellen door door systeemherstel uit te voeren, maar daarmee kreeg je ook de rommel weer terug. Dat risico loop je dus nu ook weer, wanneer je systeemherstel uitvoert.

 

Op dit moment lukt het je niet meer om systeemherstel uit te voeren.

Systeemherstel lukt in zulke gevallen soms wel, wanneer je het uitvoert nadat je de pc hebt opgestart in veilige modus.

Hoe start je de pc op in veilige modus:

Zet de pc aan en begin dan direct herhaaldelijk op functietoets F8 te drukken, totdat je een keuzemenu krijgt. Wanneer Windows XP normaal opstart, ben je te laat begonnen met drukken op de F8 toets.

In het keuzemenu dat verschijnt, selecteer je met de pijltjestoetsen op het toetsenbord Veilige modus. En dan druk je op de Enter toets.

Nadat de pc opgestart is in veilige modus, zul je merken dat het beeld minder mooi is en de letters groter dan normaal. Dat geeft niet. Dit is maar tijdelijk.

Probeer nu systeemherstel uit te voeren naar een tijdstip waarop je internetverbinding nog wel werkte.

-----------------------------

Ik wil je ook nog iets ter overdenking meegeven. Jouw pc, die vermoedelijk zo'n 12 jaar oud is, draait nog op Windows XP. Windows XP krijgt al ruim 2 jaar geen beveiligingsupdates meer van Microsoft, omdat de ondersteuning van dit oude besturingssysteem is beëindigd op 8 april 2014.

In ieder besturingssysteem zitten foutjes/gaten, die misbruikt kunnen worden. Wanneer zo'n fout/gat ontdekt wordt, dan zal Microsoft daarvoor een beveiligingsupdate aanbieden, waarmee het gat in de beveiliging geplakt wordt. Die updates worden dan ook ook wel patches (Engels voor pleisters) genoemd.

Een aangetroffen fout/gat in de beveiliging zit vaak in alle Windows besturingssystemen, dus zowel in XP als in Vista, 7, 8.1 en 10, maar het gat wordt alleen nog maar geplakt in besturingssystemen die ondersteund worden door Microsoft en daar hoort Windows XP niet meer bij.

Hackers en malware makers zullen dan gebruik maken van die niet gepatchte gaten in XP. Daarom gebruik ik zelf geen computer meer die nog draait op Windows XP. Ik vind het niet veilig meer om daarmee nog op internet te gaan.

Jouw computer beschikt over slechts 512 MB aan werkgeheugen. Dat is net aan genoeg voor Windows XP, maar echt te weinig voor een modernere versie van Windows.
Je gaf zelf al eerder aan dat je niets voelt voor Zorin (een Linux distributie, die uiterlijk erg lijkt op Windows XP of Windows 7). Bovendien heeft ook Zorin liever wat meer werkgeheugen.

Moet je nu nog geld gaan investeren in deze pc, bijvoorbeeld om het werkgeheugen uit te breiden? Tja, je zou er werkgeheugen bij kunnen plaatsen, maar in een 12 jaar oude pc zou ik zelf geen geld gaan investeren. Het is nu eenmaal zo dat computers minder lang meegaan dan auto's of fietsen. Je ziet het aan games; nieuwere games eisen weer andere/snellere hardware dan oude games. Hetzelfde geldt echter ook voor andere software. Op een bepaald moment kan je oude pc het niet meer bijbenen.

Ik heb zelf ook nog wel een pc die ongeveer even oud is als die van jou. Daar zat ook maar 512 MB werkgeheugen in. Ik heb er toen werkgeheugen bijgeplaatst, zodat er in totaal 1 GB (= 1024 MB) aan werkgeheugen in zat. Daarna heb ik Windows XP vervangen door Xubuntu (een iets lichtere versie van Ubuntu), zodat ik die pc nog steeds zou kunnen gebruiken. Maar eerlijk gezegd gebruik ik toch liever mijn Windows 7 pc die slechts 3 jaar oud is en op alle fronten sneller is, doordat er nieuwere en snellere hardware in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

heb twee herselpunten gebruikt voor systeemherstel in veilige modus, maar geen resultaat. Niets aan te doen zeker.

Misschien kan ik toch eens zorin proberen, maar hoe kan ik dat dan, de pc heeft geen internet meer. Via mijn laptop misschien? Heeft hij dan terug internet? En dan de e-mail?

En wat gebeurt dan met geinstalleerde programma's? Die zijn dan verdwenen zeker?

mvg

Patric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je toch graag gebruik wilt blijven maken van Windows XP op deze computer en daarbij ook je internetverbinding wilt herstellen, dan moet je wachten op een reactie van een ander forumlid of iemand van het PCH team. Ik weet namelijk op dit moment geen oplossing meer om jouw verbinding met internet te herstellen.

 

Wanneer je Zorin OS wilt proberen op die pc, dan kan dat. Je kunt Zorin namelijk proberen, zonder dat je dat besturingssysteem installeert.

In dit forumonderdeel van PCH vind je veel informatie over Zorin: http://www.pc-helpforum.be/forum/135-zorin-os-besturingssysteem/

Lees daar de diverse topics door als je meer over Zorin wilt weten.

Uitproberen betekent dat je Zorin OS downloadt op een andere computer (je laptop). Daarna brand je Zorin als image op een dvd of zet je het op een USB stick op een manier waarmee die USB stick opstartbaar (bootable) wordt. Hoe je dat moet doen kun je in eerder genoemd forumonderdeel terugvinden.

Daarna regel je op de desktop pc in het BIOS dat die kan opstarten vanaf dvd station of USB stick. Je stopt de dvd (of USB stick) in de desktop computer en start opnieuw op. De pc zal dan opstarten met Zorin. Je zult de keuze krijgen of je Zorin wlt installeren of enkel proberen. Kies Proberen!

Omdat Zorin dan niet geïnstalleerd is op de harde schijf, maar enkel draait vanaf de dvd (of USB stick) zal Zorin nog niet zo vlot werken, als wanneer je het echt geïnstalleerd zou hebben op de harde schijf. Je krijgt dan echter wel een indruk van Zorin en je merkt dan direct of je met Zorin op internet kunt of niet.

 

Pas wanneer je Zorin een tijdje op die manier geprobeerd hebt, kun je besluiten om Zorin te installeren op de harde schijf.

En daarbij kun je ervoor kiezen om Zorin de hele harde schijf te geven of dat je Zorin installeert naast Windows XP.

Dat is allebei mogelijk. In het laatste geval krijg je dan, nadat je de pc hebt aangezet de keuze tussen Windows XP en Zorin.

Het naast elkaar gebruiken van Windows XP en Zorin vereist echter wel wat voorbereiding. En bij die voorbereiding is wat meer kennis nodig van het maken en indelen van partities.

Wanneer je na proberen van Zorin besluit om Zorin te installeren op de harde schijf en je daarbij ervoor kiest om Zorin de gehele harde schijf te gunnen, dan zal Windows XP verdwijnen en daarmee ook al je programma's en bestanden.

 

Ik kan me voorstellen dat je het bovenstaande maar erg ingewikkeld vindt en dat je er daarom niet aan durft te beginnen.

Eerst veel erover lezen, voordat je met Zorin aan de slag gaat, zou ik zeggen.

Wil je gerichte hulp met Zorin, dan kun je daarover ook een topic openen in het forumonderdeel Linux, Mac OS & andere besturingssystemen.

Veel artikelen in dat forumonderdeel zijn geschreven door Hensyr, die ook een eigen website (+ forum) heeft die speciaal over Zorin gaat: http://nederlands.zorin.be/

Er valt dus voorlopig genoeg te lezen voor je. ;)

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.