Ga naar inhoud

Zwart Scherm op win 8.1 sinds 2 dagen - vind de oorzaak niet.


olaf de wit

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, kweezie wabbit zei:

Al die driver update tools vind ik toch geen goed idee.

DriverMax, SlimDrivers en Driver Reviver zou ik weer verwijderen.

Als er problemen zijn waardoor je een driver moet updaten, neem dan de drivers van de fabrikant en niet zomaar de drivers van dergelijke update tools.

 

 

Kan zijn, maar slimdrivers en driver reviver zijn sowieso door zoek.exe verwijderd.

 

Plus, het wordt enorm storend dat ik de laatste tijd allerlei BSOD's krijg waarvan ik nauwelijks kan nagaan wat de oorzaak ervan is. Ga ik in Whocrashed kijken bijvoorbeeld, dan krijg ik gewoonlijk kernel problemen, die gewoonlijk worden veroorzaakt door "een software driver die niet kan worden geïdentificeerd op dit moment." Dat is gewoonlijk de standaard suggestie, m.a.w. totaal zinloos om het probleem opgelost te krijgen. Zelfde probleem met Event Viewer: die kan ik allemaal gaan zitten lezen tot vervelens toe, plus moet ik info uit die event viewer logs kopiëren om een gerichte zoekopdracht te maken voor elk gerapporteerd probleem. Om uit te komen op verschillende forums e.d. Waar meestal de volgende standaard oplossing wordt gegeven:

 

Ga naar apparaatbeheer en kijk daar of er uitroepteken of rood kruis voorkomt bij een device driver, ga vervolgens naar driver bijwerken / automatisch zoeken. De situatie is dan gewoonlijk als volgt: als ik in apparaatbeheer ga kijken, zijn er geen kruisen of uitroeptekens te zien, d.w.z. NOOIT. Nu heb ik al vaak - voor alle zekerheid - in apparaatbeheer elke device driver afzonderlijk rechts-aangeklikt om te zoeken naar geupdate drivers. Heel af en toe gebeurt het dat ik één device driver daarmee kan updaten, maar dat gebeurt zelden. Zeer eigenaardig ook, want als die device driver ervoor verouderd was, waarom wordt dit dan niet gemerkt met een kruis of een uitroepteken in apparaatbeheer ? 

 

Bovendien verlies ik enorm veel tijd met alle andere suggesties op forums te lezen over hoe je een bepaalde BSOD kan oplossen, en vaak bestaat er geen enkele duidelijkheid over. De standaard suggestie werkt zelden, bovendien krijg ik de indruk dat fabrikanten van hardware en de bijhorende drivers zelf de kantjes ervan aflopen. NVIDIA bijvoorbeeld heeft hulpprogramma's die het zootje downloaden om de drivers up to date te houden, en toch krijg je BSOD achteraf om te zeggen dat een nieuwe schone installatie van de laatste nieuwe driver een probleem veroorzaakt. Driver terugdraaien zou dan zgn. een oplossing zijn. Dan heb je nog irritante Intel update hulpprogramma's waarvan je gewoon niet weet wat ze eigenlijk doen, grosso modo doen die volgens mij hoegenaamd niets. Als je manueel moet gaan zoeken op de Intel website zelf, dan weet je niet wat je waar moet kunnen vinden, kop noch staart krijg je er aan. Gisteren bijvoorbeeld heb ik een soort power supply service van Intel moeten uitschakelen die esrv_svc_Willamette heet (of zoiets) en die - stel je voor - verhinderde dat ik de PC kon AFSLUITEN ! Een compleet zinloze service, had ik op internet gelezen. 

 

Dan heb je nog Dell Update, dat in mijn Tray zegt dat alles up to date zou zijn, maar ook dat vertrouw ik niet meer. Als ik dan naar de Dell Support pagina ga, dan moet ik per keer dat ik drivers wil checken elke maal opnieuw dell system detect downloaden en terug laten uitvoeren. Om dan elke keer te zien dat ik 2 drivers krijg die aanbevolen worden om te installeren. Die worden dan zgn. gedownload en geïnstalleerd, maar bij de volgende computer sessie krijg ik ze elke keer opnieuw aangeboden als ik voor zekerheid ga checken of er nu NIETS meer zou worden aangeboden. Als ik ze dan manueel download naar een map en ze van daaruit probeer te installeren, dan gebeurt hetzelfde. 

 

M.a.w. die Intel, NVIDIA en Dell drivers installatie tools zijn onbetrouwbaar, ik weet nooit met zekerheid of er ja al dan neen nieuwe drivers beschikbaar zijn en als die er voor NVIDIA wel zijn bijvoorbeeld, dan ben ik niet zeker of die zooi wel normaal werkt. En voor andere drivers moet ik manueel gaan zoeken naar die klotezooi op internet per driver om na te gaan wat de nieuwste zijn, per bedrijf ? Duurt allemaal veel te lang.

 

Dus heb ik die tools geïnstalleerd om na te gaan of ik via de lijst van die nieuwe drivers (in die tools) de specificaties in de browser kan plakken om het zoeken ernaar gemakkelijker te maken per driver die zo wordt gerapporteerd. Als was het maar om na te gaan of ze wel bestaan, ja dan neen.

 

Al dat gedoe, ik begin een viscerale haat te krijgen voor DELL en NVIDIA en INTEL en hardware producenten in het algemeen. Ik spuw bijna bloed van op mijn onderlip te bijten, verdomme ! Ik begin er genoeg van te krijgen ! :banghead: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb het reeds gezegd en ik blijf het zeggen: als er geen problemen zijn met de hardware, moet je geen drivers gaan updaten.

Mijn systeem is 6 jaar oud en werkt perfect zonder ooit een driver update te doen.

 

Al die driver update tools vinden wel een driver om te update maar of je daarna beter af bent is maar de vraag.

We zien hier geregeld dat de problemen pas beginnen na een driver update.

Hetzelfde geldt voor "booster" programma's voor je pc of je netwerk.

Hou ze weg van je systeem want vroeg of laat krijg je er problemen mee.

 

En die automatische updates van Dell, Nvidia en Intel kan je meestal wel uitschakelen via de opties  of instellingen van de update tool.

Dan ben je gelijk van een boel stress verlost.

 

18 uren geleden, olaf de wit zei:

Ga naar apparaatbeheer en kijk daar of er uitroepteken of rood kruis voorkomt bij een device driver, ga vervolgens naar driver bijwerken / automatisch zoeken. De situatie is dan gewoonlijk als volgt: als ik in apparaatbeheer ga kijken, zijn er geen kruisen of uitroeptekens te zien, d.w.z. NOOIT. Nu heb ik al vaak - voor alle zekerheid - in apparaatbeheer elke device driver afzonderlijk rechts-aangeklikt om te zoeken naar geupdate drivers. Heel af en toe gebeurt het dat ik één device driver daarmee kan updaten, maar dat gebeurt zelden. Zeer eigenaardig ook, want als die device driver ervoor verouderd was, waarom wordt dit dan niet gemerkt met een kruis of een uitroepteken in apparaatbeheer ? 

Een kruis of uitroepteken in het apparaatbeheer wil zeggen dat de driver ontbreekt (kruis) of niet goed werkt (uitroepteken).

Een verouderde driver die goed werkt, zal dus niet gemarkeerd worden in het apparaatbeheer.

Als het nodig is, kan het updaten van drivers gebeuren zoals je hier beschrijft .

 

 

De BSOD kan meerdere oorzaken hebben en één daarvan is corrupte data door een defecte harde schijf of defect geheugen.

Daarom stel ik voor om zowel het geheugen als de harde schijf te testen.

 

De geheugentest kan je doen met Memtest86+.

Alle informatie hierover vind je in deze handleiding.

 

De harde schijf kan je testen met HD Tune.

Download HD Tune en sla het bestand op.
Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

Je moet GEEN vinkje plaatsen bij Quick scan.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?
Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben momenteel de handleiding nog aan het lezen. Ik weet niet wanneer ik het ga kunnen uitvoeren, want ik moet ook nog medische problemen opvolgen uit bloedonderzoek, e.d.

 

Doet me bovendien ook denken dat ik gisteren via Apparaatbeheer > bijwerken (drivers) een update geïnstalleerd heb van Intel(R) 4th Gen Core processor DRAM Controller - 0C00.

 

Heb je er een idee van of dit een verband kan hebben met het probleem ? 

 

Op 14/09/2016 kreeg ik bovendien 12 verschillende Windows updates (allemaal essentieel) De dag erna leek het erop alsof die hebben geprutst met de slaapstand / sluimerstand settings + het power plan was veranderd van Gebalanceerd naar een Dell power plan. Ik heb van de geïnstalleerde windows updates een txt bestand gemaakt. Geen idee of het relevant kan zijn. Plus heb het power plan terug aangepast.

 

 

 

 

windowsupdates-14092016.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, olaf de wit zei:

Doet me bovendien ook denken dat ik gisteren via Apparaatbeheer > bijwerken (drivers) een update geïnstalleerd heb van Intel(R) 4th Gen Core processor DRAM Controller - 0C00.

 

Heb je er een idee van of dit een verband kan hebben met het probleem ? 

Als ik goed kan tellen, is deze update gedaan op 15/09 en je problemen dateren van eind augustus.

Ik denk niet dat er hier een verband is met je problemen.

 

 

19 uren geleden, olaf de wit zei:

Op 14/09/2016 kreeg ik bovendien 12 verschillende Windows updates (allemaal essentieel) De dag erna leek het erop alsof die hebben geprutst met de slaapstand / sluimerstand settings + het power plan was veranderd van Gebalanceerd naar een Dell power plan. Ik heb van de geïnstalleerde windows updates een txt bestand gemaakt. Geen idee of het relevant kan zijn. Plus heb het power plan terug aangepast.

Windows updates prutsen wel meer in de instellingen zonder medeweten of toelating van de gebruiker.

Helaas niets aan te doen.

Uit de bijgevoegde lijst is niet op te maken welke update hiervoor verantwoordelijk is of was.

 

 

Neem je tijd om de geheugentest uit te voeren en laat maar weten wat resultaat was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.