Ga naar inhoud

Controle opslag USB-stick.


Rolle Gmail

Aanbevolen berichten

Hallo falstring,

 

Ik heb mijn PC reeds 2 maal opnieuw gestart met "Opnieuw opstarten" na de uitvoering van de tips 

van Droske.

 

Hieronder de eigenschappen van mijn C - schijf (OS):

 

597efa229371b_KnipselC-schijf..JPG.507c95eee18a8b1b0a4136a44883d166.JPG

 

Ik klikte op de "Quotuminstellingen weergeven" en kreeg venster hieronder:

 

597efa6425127_KnipselQuotuminstellingen..JPG.a6f13b4f34a04fbc657119edace0e5a7.JPG

 

Ik vinkte "Quotumbeheer inschakelen" aan - Toepassen en OK.

 

Doch bij nachecken op mijn USB-stick haalde dit niets uit !!

 

Wat nu ?

 

Rolle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@falstring Eigenschappen van C: laat bij Rolle enkel het tabblad Quotum zien, terwijl Eigenschappen van C: wel 7 tot 8 tabbladen hoort te tellen. Dat is nu juist het probleem van Rolle.

De taartgrafiek (of camembertgrafiek) staat dan op tabblad Algemeen, maar dat tabblad Algemeen krijgt Rolle niet te zien.

 

@Rolle Ik probeer even mee te denken. Wanneer jij rechtsklikt op een USB stick of een harde schijf of partitie, dan krijg jij slechts 1 tabblad te zien bij het venster Eigenschappen, terwijl daar normaal wel 6 tot 8 tabbladen zijn. Hieronder ter vergelijking een normale weergave van Eigenschappen van een USB stick:

 

597f04b35f998-Eigenschappen_van_YOUR_USB

 

Het tabblad Acronis Recovery hoeft bij jou natuurlijk niet aanwezig te zijn, wanneer je geen gebruik maakt van Acronis software, maar de andere tabbladen zou je wel moeten zien.

 

Eigenlijk zou je ook op een andere manier nog moeten kunnen zien hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op een USB stick. Dan niet rechtsklikken op die stick, maar gewoon een keer met de linker muisknop klikken op Deze pc (in de linker kolom van de Verkenner, die het navigatiepaneel wordt genoemd). Ik zie dan zoiets:

 

597f058ec621b-Deze_pc.png

 

Voor dit doel had ik even een USB stick aangesloten. Die kreeg van Windows schijfletter F:. De schijfletter wordt door Windows overigens niet toegekend aan een USB poort, maar aan een station (een harde schijf of partitie daarvan, een USB stick, een cd/dvd-station)

 

Ik vrees echter dat jij ook geen overzicht met beschikbare ruimte op de stations krijgt wanneer jij op Deze pc klikt.

 

Jij schreef:
 

Quote

 

Een korte tijd geleden, kon ik zeer gemakkelijk de bestaande opslag van een USB-stick checken, door de USB te selecteren,

de cursor erop houden, links klikken en naar eigenschappen gaan, waar men een camembertgrafiek  zag, met de gebruikte

en de nog vrije ruimte op de USB.

 

Ik vermoed, sinds de laatste update van W10, krijg ik nog enkel onderstaande eigenschap, en niets meer.

 

 

Als dat echt kort geleden is, dan vermoed ik dat er wat fout is gegaan tijdens die update. Probeer dan systeemherstel uit te voeren naar een datum waarop het probleem nog niet aanwezig was. Daarvoor moet je zelf in het verleden de mogelijkheid tot het maken van systeemherstelpunten wel ingeschakeld hebben, want standaard is die mogelijkheid uitgeschakeld in Windows 10: https://www.pc-helpforum.be/topic/64001-systeemherstel-windows-10-inschakelen/

Om de meeste kans op succes te hebben moet je systeemherstel uitvoeren, nadat je de computer hebt opgestart in veilige modus.

 

Ook het opstarten in veilige modus heeft Microsoft in Windows 10 wat lastiger gemaakt dan in vorige versies van Windows 10: https://www.pc-helpforum.be/topic/64017-windows-10-veilige-modus-inschakelen-–-f8-toets-activeren/

 

En als die Windows update waar jij het over hebt een zeer grote update was, namelijk de Creators Update, dan heb jij daarna nog 10 dagen de tijd om terug te gaan naar de vorige versie van Windows 10. Of dat nog mogelijk is kun je nagaan via Instellingen > Systeemherstel. Wanneer dan in het rechterpaneel de mogelijkheid ontbreekt om terug te gaan naar de vorige versie van Windows 10, dan is dat helaas niet mogelijk. Of je moet zelf voor die tijd zelf een image hebben gemaakt en op hebben geslagen op een externe harde schijf. In dat geval kun je dat door jou gemaakte image terugzetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar,

 

Van harte bedankt voor deze zeer uitgebreide adviezen nopens mijn probleem.

 

IK vergat misschien te zeggen dat ik een pure leek ben in deze materie, en dat sommige aanbevolen acties,

door u beschreven, mij bijna duizelig maken om eraan te beginnen, wetende dat ik soms meer nadelen dan

voordelen zou creëren.

 

Doch u slaat de nagel op de kop, voor wat betreft de beschrijving van mijn probleem !!

Beter kan ik het niet verwoorden.

 

Ik bekom inderdaad NIET de eigenschappen, die jullie bekomen door te klikken op "Deze PC" zoals venster hieronder:

 

59803936db46f_NormaalvensterEigenschappeOSCschijf.thumb.JPG.d3a7e6adcd93c0c24aae6f539758c223.JPG

 

Dat zie ik spijtig niet !!

 

Om een systeemherstel uit te voeren (hetgeen ik toch reeds uitvoerde in het verleden) moet men een datum invullen,

tot waar alles goed verliep.

Welnu dat weet ik nu niet precies.

En de oefening, om in de "veilige modus" te gaan werken schrikt mij toch wat af, schrik om verkeerd te doen.

 

Wat ik intussen wel probeerde, is links klikken op (ingeschakelde) USB, dan ziet men het venster met alle bestanden

erop, dan alles selecteren,  rechts daarop klikken en klikken op "eigenschappen" en dan bekom ik dit venster:

 

59803a7d2f042_EigenschappenUSBinDviaomweg.thumb.JPG.4c827f8735b147c0e0380486ef7f4045.JPG

 

Daar sta ik al een stapje dichter bij mijn doel, want hier zie ik toch al de totaal gebruikte ruimte op

de USB-stick, en wetende dat hij een capaciteit heeft van 8 GB, weet ik nu dat mij nog +/- 2 GB rest.

 

Gezien mijn probleem, geen dagelijkse oefening is, zal ik mij bij deze oplossing moeten neerleggen.

 

Gezien het hier, volgens mijn mening, gaat om een fout bij Windows, zal ik dit probleem doorsturen

naar "Feedback Hub" - dat ze daar toch een mouw moeten aan passen.

IK zit al met de schrik op mijn lijf tegen de volgende update van Windows, wat zal er dan niet meer

werken ??

 

Alvast nog eens bedankt voor uw duidelijke uitleg, doch sorry voor mijn gebrekkige kennis om alles 

uit te voeren.

 

Gegroet.

Rolle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je al vaker systeemherstel hebt uitgevoerd. Daar heb je dus ervaring mee. Je hebt alleen geen ervaring in het opstarten in veilige modus en dat vind je eng.

Je weet niet precies wanneer het probleem begonnen is, maar in de startpost schreef je dat het pas kort geleden ontstaan is. Dan zou ik gewoon systeemherstel uitvoeren, zoals je het altijd al deed. En kies dan een datum die ruim voor het ontstaan van het probleem ligt.

 

Wat gebeurt er bij systeemherstel? Je persoonlijke data blijven behouden, maar programma's die jij zelf hebt geïnstalleerd na de datum van dat herstelpunt, zullen verdwijnen. Die moet je later dus opnieuw installeren. Ook de kleinere updates van Windows die je na de datum van het herstelpunt hebt geïnstalleerd, zullen verdwijnen. Die updates zul je na uitvoeren van systeemherstel weer opnieuw aangeboden krijgen.

Jij denkt nu dat het probleem veroorzaakt is door een Windows update. Dat is mogelijk. En misschien denk jij dat het probleem terug zal keren, wanneer jij na een succesvol uitvoeren van systeemherstel opnieuw die update van Windows binnenkrijgt. Dat kan, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Slechts een enkele keer gaat er wat verkeerd bij een update. Wanneer je die update terugdraait (door het uitvoeren van systeemherstel) en later weer opnieuw installeert, zou die update ook gewoon goed kunnen verlopen, dus zonder de problemen die jij nu ervaart.

 

Ik adviseerde om systeemherstel uit te voeren nadat je de computer had opgestart in veilige modus. Dat deed ik omdat je dan meer succes hebt op een succesvol herstel. Maar ook systeemherstel in de normale modus kan succes opleveren.

Natuurlijk kun je je probleem bij Microsoft melden via de Feedback Hub. Alleen denk ik niet dat je daarna persoonlijke adviezen en hulp van Microsoft zult krijgen. De Feedback Hub is bedoeld om door te geven wat jij nog niet zo goed vindt aan Windows 10. Je kunt bijvoorbeeld melden dat er te weinig extensies voor de nieuwe browser Edge beschikbaar zijn. Of je geeft aan dat er bepaalde functies in Windows 10 ontbreken die wel aanwezig waren in Windows 7 en dat je die functies graag weer terug zou zien in Windows 10. Wanneer veel mensen met dezelfde wensen of bezwaren komen, dan houdt Microsoft daar (misschien) in de toekomst rekening mee.

Lees hier wat meer over de Feedback Hub: http://www.computeridee.nl/workshop/feedback-hub-zo-vertel-je-microsoft-wat-je-niet-goed-vindt-aan-windows-10/

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.