Ga naar inhoud

rechter muisknop


vaes

Aanbevolen berichten

Bij een of andere rubriek in  "mijn afbeeldingen"  - bvb " foto's 2017 "- wil ik als onderverdeling een nieuwe map maken door met de rechter muisknop op  "foto's 2017" te klikken. Normaal opent zich dan een  reeks keuzerubriekjes (nieuwe map - kopiëren - plakken -  enz....  ). Maar de laatste tijd gebeurt er niets, en ik krijg weer mijn bureaublad te zien.  Idem als ik hetzelfde doe voor een externe harde schijf, een usb-stick of een memokaartje.  Wat is er aan de hand ??

 

Ik werk met een desktop pc in Windows 10

 

Met dank

 

Vaes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo vaes,

Gaat het hier om een laptop of desktop pc? Indien desktop, al eens geprobeerd met een andere muis? Wat is dan het resultaat?

Indien laptop, heb je dat probleem dan ook met je touchpad? (of met je muis als we hier over je touchpad aan het praten waren)

Mvg,

Jonas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vaes Je schrijft dat er niets gebeurt wanneer je met de rechter muisknop klikt op de map "Foto's 2017".

Er gebeurt bij jou dan wél wat: je schrijft immers dat je daarna het bureaublad krijgt te zien. Dat betekent dat de Verkenner gecrasht is. En dat komt door het gebruik van de rechter muisknop...

 

Overigens zul je, wanneer je met de rechter muisknop klikt op een niet-geopende map, in het contexmenu nooit de optie Nieuw > Map zien. Daarvoor zou je de map Foto's 2017 eerst moeten openen, dan rechtsklikken op een lege plek in die map; dan pas zie je de optie Nieuw > Map.

Maar ook dat zal bij jou nu niet lukken. De Verkenner zal weer crashen.

 

Als work-around noem ik eerst een andere manier om een nieuwe map aan te maken in de map Foto's 2017:

1. Open de map Foto's 2017 door er dubbel op te klikken.

2. In de menubalk van de Verkenner klik je op het tabblad Start.

3. In het lint klik je op de knop Nieuwe map

4. Je krijgt een Nieuwe map met de voorlopige naam... Nieuwe map. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, is de achtergrond van de naam Nieuwe map blauw; dat betekent dat je meteen een eigen naam voor die map kunt gaan typen.

Hieronder een afbeelding ter illustratie:

 

5a04269e98f54-Nieuwe_map_maken.png

 

Oké, zo kun je voorlopig in een map een submap aanmaken, maar je wilt het natuurlijk ook op de andere manier (via het contextmenu) kunnen doen.

Het contextmenu is wat je te zien krijgt wanneer je met de rechter muisknop klikt. Wanneer je rechtsklikt  op een ongeopende map zal de inhoud van het contextmenu anders zijn dan wanneer je met de rechter muisknop klikt op een lege plek in een geopende map.

Waarom crasht bij jou nu de Verkenner bij het gebruik van de rechter muisknop? Dat zal (volgens mij) komen door een van de items/onderdelen in het contextmenu.

Het is vaak even zoeken welk onderdeel van het contextmenu de crash veroorzaakt. Vaak is dat een invoegtoepassing als OneDrive of Dropbox.

Hoe kom je erachter welke onderdelen in het contextmenu zitten, nu je dat contextmenu niet te zien krijgt?

 

Menno Schoone schrijft er het volgende over op zijn website:

Quote

Vertoont de Windows Verkenner foutmeldingen, wil het helemaal niet meer opstarten of crasht het bij het openen van het contextmenu? Dit wordt vaak veroorzaakt door een invoegtoepassing die niet (meer) compatible is. Vertoont de verkenner dergelijke problemen, probeer dan eerst Windows Systeemherstel toe te passen. Is het probleem hiermee niet opgelost, schakel de invoegtoepassingen dan selectief uit (en zo nodig weer in) met behulp van ShellExView of AutoRuns (zie hierboven).

Bron: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_verkenner.html

(Bijna onderaan op die lange pagina)

 

Je zou dus eerst systeemherstel kunnen uitvoeren naar een datum in het verleden waarop je dit probleem nog niet had.

Verhelpt systeemherstel het probleem niet, dan kun je gebruik maken van ShellExView of AutoRuns (Menno Schoone geeft op zijn website ook de links naar die programma's).

Heb jij echter het programma CCleaner al geïnstalleerd op je computer, dan kan het ook daarmee:

1. Open CCleaner

2. Klik in de meest linkse kolom op Gereedschap

3. Klik in de middelste kolom op Opstarten

4. In het grote rechter paneel klik je op het tabblad Contextmenu.

 

Je ziet daarna de onderdelen van het contextmenu. Elk van die onderdelen kun je uitschakelen door op zo'n onderdeel te klikken en dan rechtsboven op Uitschakelen te klikken.

Niet zomaar onderdelen gaan uitschakelen! Voordat je wat uit gaat schakelen, kun je rechts onderaan in dat venster klikken op de knop Opslaan als tekstdocument.

Kies als opslaglocatie het bureaublad. Post dat tekstbestand met de naam startup.txt als bijlage bij een volgende reactie.

Dan kunnen de kenners met je meedenken. (En nee, ik wil mezelf op dit gebied geen kenner noemen...;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de uitvoerige en deskundige uitleg.

 

Nieuwe map.  De alternatieve methode die je beschrijft is me gelukt.  Hier ben ik alvast al mee geholpen .

 

Natuurlijk zou het interessant zijn van opnieuw het ganse contextmenu te kunnen oproepen. Maar.....

Windows syteemherstel.  Dit lijkt me nogal drastisch. Blijkbaar moet ik dan alle apps verwijderen en opnieuw installeren (een 30-tal). dat zie ik niet zitten !

 (ik kwam bij "systeemherstel via : windows instellingen - bijwerken en beveiliging - systeemherstel - aan de slag -  mijn apps behouden -  ....ZIE BIJLAGE  )

 

Invoeginstellingen uitschakelen via cccleaner :  ik kreeg het ganse pak invoegtoepassingen opgesomd via cccleaner  - het zou dan moeten volstaan om bij een of andere invoegtoepassing "enable" aan te vinken ??(hoewel het programma dan niet van de pc verdwenen is, heb ik gemerkt).  Maar dan : WELKE invoegtoepassing moet ik uitschakelen ?  er is keuze tussen een 30-tal....   Ik probeerde alvast eens met het uitschakelen van Dropbox en Everything (2 programma's die ik recent had toegevoegd), maar dat gaf geen resultaat voor mijn probleem. Dus... verder proberen met andere toepassingen ?? (bvb Onedrive, dat ik al een paar jaar gebruik0.

 

Vaes

systeemherstel Doc1.docx

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, porrelaar zei:

Heb jij echter het programma CCleaner al geïnstalleerd op je computer, dan kan het ook daarmee:

1. Open CCleaner

2. Klik in de meest linkse kolom op Gereedschap

3. Klik in de middelste kolom op Opstarten

4. In het grote rechter paneel klik je op het tabblad Contextmenu.

 

Je ziet daarna de onderdelen van het contextmenu. Elk van die onderdelen kun je uitschakelen door op zo'n onderdeel te klikken en dan rechtsboven op Uitschakelen te klikken.

Niet zomaar onderdelen gaan uitschakelen! Voordat je wat uit gaat schakelen, kun je rechts onderaan in dat venster klikken op de knop Opslaan als tekstdocument.

Kies als opslaglocatie het bureaublad. Post dat tekstbestand met de naam startup.txt als bijlage bij een volgende reactie.

Heb je dit al uitgevoerd?

Als je CCleaner niet hebt, kan je de tool hier downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer eerst uit wat kweezie wabbit je vroeg.

---------------------------------

Er is tussen jou en mij nu een misverstand over Systeemherstel. Ik bedoel het type systeemherstel wat je mogelijk nog kent van oudere versies van Windows, zoals Windows XP en Windows 7. Daar kon je af en toe de situatie van dat moment vastleggen door een herstelpunt te maken. Ging er na installatie van een programma wat mis, dan zette je de pc met behulp van systeemherstel terug naar een datum voordat je dat programma installeerde.

Hieronder een voorbeeld van mijn pc, waarop ik zelf systeembeveiliging voor de C: schijf heb ingeschakeld. Ik kan dus in geval van nood terug naar de situatie van een bepaalde datum die niet zo lang geleden is:

 

5a0aefe04ce81-2017-11-14_14_15_14-Systee

 

Die manier van systeemherstel is in Windows 10 standaard uitgeschakeld. Geen idee waarom Microsoft daartoe besloten heeft, maar die soort van systeemherstel is wel door de gebruiker zelf weer in te schakelen. Dat is nu mosterd na de maaltijd, want waarschijnlijk heb jij systeembeveiliging voor de C: schijf nooit zelf ingeschakeld.

Het is wel een goed idee om dat te gaan doen. Maar doe dat pas nadat je huidige problemen zijn verholpen.

Wanneer je geen problemen meer hebt met het contextmenu, zou je systeembeveiliging voor de C: schijf zelf in kunnen gaan schakelen. Gebruik daarvoor deze handleiding: https://www.seniorweb.nl/artikel/problemen-oplossen-met-systeemherstel-windows-10

Nadeel is dat er twee keer per jaar een grote update voor Windows 10 komt. Dat is eigenlijk een upgrade, waardoor je een nieuwe versie van Windows 10 krijgt. Na zo'n upgrade moet je steeds zelf controleren of systeembeveiliging voor de C: schijf nog is ingeschakeld, want Microsoft lijkt deze manier van systeemherstel tegen te willen gaan. Ik snap niet goed waarom.

Wat ik hierboven schreef is dus informatie voor later, niet voor dit moment. Nu moeten we erachter zien te komen welke invoegtoepassing ervoor zorgt dat de verkenner crasht bij een rechter muisklik.

aangepast door porrelaar
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.