Ga naar inhoud

Laptop gaat erg traag


Aanbevolen berichten

Hallo,

Al enige tijd merk ik aan mijn laptop dat het steeds trager wordt. Mijn onderbuik gevoel zegt dat het aan de ventilator ligt. Twee jaar geleden kon ik de game League of Legends bijvoorbeeld nog op maximale resolutie spelen, nu is dit op het laagst. Zo wilde ik vandaag de nieuwe game Fortnite spelen, en mijn laptop kan deze game niet aan op lage resolutie. Tijd voor verandering dus! 8) 

Klik voor deze link voor alle specs via speccy.

Mijn eigen bevindingen zijn direct dat de laptop inderdaad erg warm is. 
Ben benieuwd wat jullie zien en welke oplossing er is!

aangepast door Nick de Waard
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 146
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Twee aandachtspunten:

 

  1. Maak de pc intern eens stofvrij zodat de koeling terug normaal kan functioneren. HIER een voorbeeld van zo een cleaning.
  2. Je systeem is al 6 jaar in gebruik en draagt zonder twijfel de last van de gebruikssporen. Een nieuwe installatie dringt zich op. Hopelijk ben je destijds vooruitziend geweest en beschik je over een systeemback-up van je Windows 7 van kort na de ingebruikname. dat zou je een heleboel werk besparen. Misschien heb je nog nooit aandacht besteed aan wat ik in mijn onderschrift vermeld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, droske zei:

Twee aandachtspunten:

 

  1. Maak de pc intern eens stofvrij zodat de koeling terug normaal kan functioneren. HIER een voorbeeld van zo een cleaning.
  2. Je systeem is al 6 jaar in gebruik en draagt zonder twijfel de last van de gebruikssporen. Een nieuwe installatie dringt zich op. Hopelijk ben je destijds vooruitziend geweest en beschik je over een systeemback-up van je Windows 7 van kort na de ingebruikname. dat zou je een heleboel werk besparen. Misschien heb je nog nooit aandacht besteed aan wat ik in mijn onderschrift vermeld.

Dankjewel Droske,

 

Ik ga er mee aan de slag. Heb je ook een voorbeeld hoe ik een Asus k53S kan schoonmaken van stof? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk deze video eens: https://www.youtube.com/watch?v=OWjovmhBdCs

In die video wordt het koelichaam met een borsteltje gekuist. Ik raad je aan daarna het stof ook weg te blazen.

Zorg dat je koelpasta bij de hand hebt want die moet je vervangen. https://www.pc-helpforum.be/topic/31839-koelpasta-hoe-wat-en-waarom/

 

Hier nog wat info: https://www.pc-helpforum.be/topic/28044-hoe-maak-ik-mijn-pc-laptop-stofvrij/

Ik weet niet of de schroefjes van uw allemaal van dezelfde maat zijn. Zo neen, berg ze soort per soort op in een schaaltje dat je met gekleurd tape markeert.

Plak ook een klein stukje tape van dezelfde kleur op de plaats waar je het schroefje verwijderd hebt. dat vergemakkelijkt nadien de montage.

Eventueel kun je ook met stiften van verschillende kleuren werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
15 minuten geleden, Nick de Waard zei:

Net m'n laptop open gehaald en er was weinig stof.

Het gaat voornamelijk om het koellichaam hé!

 

 

Koelpasta aanbrengen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droske,

 

Ik heb een Asus laptop liggen die nog ongebruikt is met Windows 10. Het gaat om een Asus A555LA-XX2386T. Ik zat te denken; om mijn laptop sneller te maken, kan ik die HDD er in zetten zodat ik weer met een "schone lei" kan beginnen? Nieuwe koelpasta er in en de laptop moet weer lekker gaan toch? Of werkt het niet zo? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Nick de Waard zei:

Droske,

 

Ik heb een Asus laptop liggen die nog ongebruikt is met Windows 10. Het gaat om een Asus A555LA-XX2386T. Ik zat te denken; om mijn laptop sneller te maken, kan ik die HDD er in zetten zodat ik weer met een "schone lei" kan beginnen? Nieuwe koelpasta er in en de laptop moet weer lekker gaan toch? Of werkt het niet zo? 

Je hebt het hier plots over een andere laptop. Hiermee ga je voorbij aan de gestelde problemen in je openingspost. Laat ons dat eerst eens afwerken.

Ik heb uit jou woorden nog niet kunnen afleiden dat je het koellichaam al stofvrij hebt gemaakt. Je hebt het steeds weer over de ventilator en over koelpasta maar niet over het koellichaam, wat het belangrijkste is. Je kunt dat namelijk niet voldoende goed reinigen zonder ventilator en koellichaam van elkaar los te koppelen. Mijn gevoel zegt me dat dit toch wel boven je petje gaat.

Op 19-1-2018 om 15:12, droske zei:

Twee aandachtspunten:

 

  1. Maak de pc intern eens stofvrij zodat de koeling terug normaal kan functioneren. HIER een voorbeeld van zo een cleaning.
  2. Je systeem is al 6 jaar in gebruik en draagt zonder twijfel de last van de gebruikssporen. Een nieuwe installatie dringt zich op. Hopelijk ben je destijds vooruitziend geweest en beschik je over een systeemback-up van je Windows 7 van kort na de ingebruikname. dat zou je een heleboel werk besparen. Misschien heb je nog nooit aandacht besteed aan wat ik in mijn onderschrift vermeld.

Over mijn tweede punt heb je ook nog geen uitspraak gedaan, wat toch wel belangrijk is. Het is compleet uitgesloten dat een 6 jaar oude Windows nog naar behoren functioneert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, droske zei:

Je hebt het hier plots over een andere laptop. Hiermee ga je voorbij aan de gestelde problemen in je openingspost. Laat ons dat eerst eens afwerken.

Ik heb uit jou woorden nog niet kunnen afleiden dat je het koellichaam al stofvrij hebt gemaakt. Je hebt het steeds weer over de ventilator en over koelpasta maar niet over het koellichaam, wat het belangrijkste is. Je kunt dat namelijk niet voldoende goed reinigen zonder ventilator en koellichaam van elkaar los te koppelen. Mijn gevoel zegt me dat dit toch wel boven je petje gaat.

U hebt gelijk, excuus. Ik ben een leek op dit gebied en zoek vaak de gemakkelijkste oplossing, vandaar dat ik dacht: nieuwe hardeschijf er in en klaar!

Ik heb uw video gevolgd tot minuut 6. Toen zag ik geen stof in de ventilator en bedacht mij op dat moment dat het handiger is om eerst wat koelpasta te halen, zonde om alles 2 keer te doen. Ik ga straks koelpasta kopen en daadwerkelijk het koellichaam ontstoffen. Als ik deze video in zijn geheel volg zou het voldoende moeten zijn? :)

 

27 minuten geleden, droske zei:

Over mijn tweede punt heb je ook nog geen uitspraak gedaan, wat toch wel belangrijk is. Het is compleet uitgesloten dat een 6 jaar oude Windows nog naar behoren functioneert.

Ik heb geen systeem back-up gemaakt toen der tijd. Overigens heb ik nog helemaal geen back-up gemaakt zie ik nu. Ik heb weinig "waardevolle" data op mijn laptop staan, vandaar dat dit geen urgentie heeft voor mij. Ik werk veel in de cloud. Bedoel je met "6 jaar oude windows", de software of hardware? Ik sta er zelfs voor open om mijn laptop opnieuw te installeren en lekker met een schone lei te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.