Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Je hebt hier natuurlijk gelijk, maar 'k hou van een net, opgeruimd, overzichtelijke situatie.

We hadden het natuurlijk al gezegd van dan ev de bitrate te verlagen en zo, maar misschien is het 'erbij komen' van dat ander probleempje wel de druppel die enz...

 

en ja: de helpdeks contacteren, daar ga ik ook eens over nadenken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net nog opgemerkt: je kan op twee manieren naar een MP4 export gaan:

 

Kiezen voor Web

image.png.ab6f2837176b2ca98712a2281408a867.png

 

en dan krijg je deze opties:  image.png.66876db3180d72de872e7dc825a72464.png

 

daar vind je bij Resolution wèl 1920x1080 - maar geen 'Bitrate' .... ?  (wel Quality - zou men er Bitrate mee bedoelen?)

 

-----------------------------

 

ofwel kiezen voor mp3/mp4

 

image.png.ef76bda19e57129ca2e1d1b6c996ff26.png

 

 en dan krijg je deze opties: image.png.d27f6b4626fab0cad0e6de5531a4d181.png

 

('k heb hier nog geen aanpassingen gedaan, dus let niet op de waarden)

Daar staat dus wèl bitrate bij, maar bij resolution staan dan weer veel kleinere defaultwaarden (nu: 't is aan te passen, dat niet)

 

 

Zou er ergens verschil zijn als je ze volgens het een of het ander converteert?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men vertrekt daar van bepaalde presets, afhankelijk waarvoor je het resultaat wil gebruiken. In het eerste geval: publicatie op het web (youtube of zo), in het tweede geval afspelen op een MP4 speler (of dus ook een computer, TV,..)


In het eerste geval staat bij Encoder mode : Constant quantizer en dan krijg je de instelling Quality.

In de tweede afbeelding staat Average bitrate, dan heb je de keuze Bitrate.

Je kan dit wijzigen door het keuzemenu uit te klappen (neerwaarts pijltje)

 

5b0bd1944c08f-image_png_d27f6b4626fab0ca

 

Als je in beide gevallen dezelfde keuzes maakt, zal het resultaat ook hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi Hoi - terug actief !

 

Eerst het goeie nieuws: (er is geen slecht deze keer): de clean install van windows heeft het euvel van het niet goed  aanmaken van een mp4 boven de 1 Gig opgelost: 'k heb net zo'n VOB omgezet, maar blijkbaar toch met 'iets te veel van het goede' wat de settings betreft...

 

eerst en vooral: hij speelt gewoon, goed af in VLC (dat probleem zijn we dus voorbij - oef)

 

wat de settings betreft: ik vertrek liefst van Import Content (daar ben ik het meest in thuis en kan ik het meest 'naar mijn hand zetten' heb ik het idee.

 

Waarom iets teveel van het goede?  image.png.6fcdbd0585c90c18fe35d040ecf057b5.png  meer moet ik dus niet zeggen.

 

De gebruikte settings:   image.png.e39af3096a2241b8ebae9971c6a35b41.png

 

'k heb dus 'ietske' teveel bitrates... maar in de INputfile ?? 

Als ik MediaInfo op de vob loslaat geeft deze image.png.5d9e10b94a6140f25e2205b106ecc967.png dus maar 9400.. Deze mus kan dus hier niet meer volgen..

 

de settings die ik gebruikte:image.png.5b91f3612089b5f82ee85a798ee45837.png

 

 

Op 28-5-2018 om 11:53, nokiaprox zei:

In het eerste geval staat bij Encoder mode : Constant quantizer en dan krijg je de instelling Quality.

Hier staan wel getalletjes bij die je kan kiezen, maar 'k heb geen idee wat (hoeveel) ik hier moet kiezen...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welcome back! En met een up-to-date systeem :top:.

 

Waar die hoge bitrate van VSDC in de Input-file vandaan komt weet ik ook niet, maar dat was al altijd het geval. Bij codec staat ook altijd raw video, misschien houdt het daarmee verband?

Kijk maar op één van je vorige plaatjes:

image.png

Dat lijkt me niets om je zorgen over te maken.

 

Je bent bij dat settings-scherm gekomen door bij exporteren te kiezen voor Web ipv MP3/MP4.

Dat is geen bezwaar, maar dan moet je bij Encoder mode kiezen voor Average bitrate ipv Constant quantizer (via het neerwaartse pijltje). Dan kan je bitrate instellen, en niet quality.

5b0eda2f35595-__encoder.png

 

Die quality heeft een verband met de bitrate, maar welk weet ik niet. 86 is in elk geval te hoog. Ik herinner mij ergens gelezen te hebben dat een waarde van rond 20 meestal voldoet. Ik weet niet meer waar ik het zag en het ging wel over een ander programma, maar het zal wel ongeveer kloppen.

 

En ik vermoed trouwens dat, als je bij je settings vertrekt van 'NVidia Highest Quality' onder Hardware accelerated, je  gebruik maakt van hardware-versnelling en het converteren dus vlugger zal gaan (en net dààrvoor betaal je toch ;) ).

 

5b0ecd671ad8f-___image_png_5b91f3612089b

 

En vergeet ook niet Width (1920), Height (1080) en Framerate (25) juist in te stellen :).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, nokiaprox zei:

misschien houdt het daarmee verband

Heb ik dus ook geen idee van, maar het is telkens wel hetzelfde getal. Nu ja...

 

Profiel aangepast, het staat nu zo: image.png.f9d76b99a4f8ea7a826d4f179fe19904.png

 

kan het je zegen krijgen (en ja: als ik ervoor betaal, wil ik ook dat het sneller gaat :) )

 

Laat jij je oog nog eens over de instellingen gaan?  (en dan hoop ik dat ik weer geen bestand van 16 Gig ga krijgen (daarstraks opgemerkt?)

Maar met dit laatste zijn we ook zeker dat a. windows met grote videobestanden om kan gaan en b. ook VLC blijkbaar (over dat eerste twijfelde je een tijd geleden hé?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat profiel ziet er heel goed uit :top:.

 

1 uur terug, Passer zei:

wil ik ook dat het sneller gaat

Als je videokaart dat ondersteunt, tenminste. Maar dat vermoed ik wel.

 

1 uur terug, Passer zei:

geen bestand van 16 Gig ga krijgen (daarstraks opgemerkt?)

Ja hoor, gezien: omdat die quality veel te hoog stond. Ik verwacht nu een bestand van 4 à 5 MB.

 

1 uur terug, Passer zei:

a. windows met grote videobestanden om kan gaan en b. ook VLC blijkbaar

Zo hoort het eigenlijk ook hé :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben toch wel benieuwd of het nu ècht sneller gaat met die hardwareversnelling

 

en dus even een testje gedaan: met die instelling vraagt het toch nog een uur: image.png.a8a70cb8e10f83abd1fc133e0646cfb7.png  44sec verstreken nog 58 min te gaan

doe ik het met de 'gewone' instellingen  dan zegt hij dit:  image.png.9dfc8e8cb5b0e6a24d165317b0484ccc.png  - mmm, niet veel verschil ?  (zie ik iets over het hoofd?)

 

edit (goed nieuws!) Deze voormiddag had ik het programma maar kort beide situaties laten uitvoeren en kreeg ik dus deze gegevens.

 

Een uurtje geleden dacht ik: 'k laat hem nu die vob ook volledig converteren en 'k kreeg in het begin weer een File duration van bijna een uur, maar een / enkele minuten later had hij het aangepast: image.png.b77d0fffdb7acd048016a967cb51a3ca.png  Dat is dus bijna de helft van de tijd.

 

Na afloop is het bestand ietsje groter dan 4 gig.  We zijn dus weer geraakt waar we moeten zijn hé?

(en dat laatste zinnetje van me, doet me denken aan het gezegde: " we hebben weer flink gewerkt hé", zei de mier, op de rug van de olifant gezeten"  (waarbij een mus dus de mier is)

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus een zeer mooi resultaat, en die paar euro zeker waard als je er veel moet converteren! En de grootte is nu ook binnen het aanvaardbare.

Het harde werk (en vooral telkens het lange wachten) heeft dus geloond.

 

En nog over die hoge waarden van de bitrate in VSDC: die wordt bepaald door de combinatie van het aantal pixels (Breedte x Hoogte), het aantal fps, het aantal bits per pixel,... Dus een heel complex gebeuren. Het is een RAW waarde, dus voor een ongecomprimeerde video.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, eindelijk begin ik het een beetje onder de knie te krijgen  - en nu gaat het grote werk dus beginnen ('aan de lopende band' :) )

 

2 uren geleden, nokiaprox zei:

Het harde werk heeft dus geloond.

wees maar zeker - en dan denk ik wel eens: zonder jou stond ik nog in mijn kinderschoenen vrees ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.