Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Passer zei:

het zijn allebei conversies (of begrijp ik je hier niet goed?)

Sorry ik was een beetje onduidelijk. Ik bedoelde eigenlijk dat de bitrate links (7000 kbps) waarschijnlijk dichter bij de bitrate van het originele filmpje ligt dan de 12 Mbps van het rechter beeldje. Bekijk dit eens in MediaInfo. Maar volgens mij zijn ze beide aanvaardbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, 'k had je dus niet begrepen / fout begrepen.

 

image.png.c2e55cf6623a67b792b3a03cd63c8fff.png

 

8 uren geleden, nokiaprox zei:

waar ik voorstel de oorspronkelijke instellingen uit MediaInfo) zo goed mogelijk te behouden.

Bedoelde je dan vooral / alleen deze waarden of gewoon àlle mogelijke oorspronkelijke instellingen?

 

Enne - bij dit plaatje merk ik het : welke bitrate geef ik nu in VSDC aan? Wellicht die maximale - maar waar is die 'bitrate' erboven dan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het helemààl perfect wil doen, zou je voor elk filmpje de instellingen moeten wijzigen volgens het origineel, achteraf met MediaInfo alle waarden voor en na vergelijken en als er grote afwijkingen zijn, experimenteren met een hogere of lagere bitrate. (Zoals je nu bezig bent met dat ene filmpje). Maar dit is niet doenbaar.

 

Praktisch kan je je beter beperken tot framerate en bitrate.


Stel je profiel in VSDC dus op H.264, Width 1920, Height 1080.


Framerate zoals bij het origineel (meestal 25 fps als het bronmateriaal uit Europa/België komt).


Bitrate gelijk aan of iets hoger dan het origineel. In je plaatje: Maximale bitrate 9 500 of 10 000 kbps. Veel hoger zal de kwaliteit niet doen toenemen. (Maar ZEKER NIET LAGER dan de originele waarde)

 

En waar die Bitrate van 70 Mbps vandaan komt weet ik niet, heb nog nooit zoiets gezien in MediaInfo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

ok, 'k ga dus voortaan erop letten dat de Bitrate ongeveer/helemaal dezelfde is als het origineel.  En de rest is (baten/kosten-saldo) idd teveel van het goede...

 

'k Experimenteer verder :xd:

 

edit: voorlopig is het speeltijd, schaftijd, time-out, pauze: 'k had de Pro-versie van VSDC (via een eendagsaanbieding van een tijdje geleden) maar toen ik het prog net opendeed, kreeg ik het klassieke popupje te zien, iets van : je gebruikt de freeversie, wil de de pro enz...

'k dacht: lap daar heb je het - tot ik de knop Upgrade indrukte en op de site terechtkwam. Nu rekenen ze maar een 20 Euro voor de pro, dus zal er dat wel af kunnen - maar het is dus wachten 'op mijne baas' tot die een sleuteltje aan zijn bazen gaat afsmeken...  :)

Maar dat zal wel lukken! 20 € is voor een organisatie ook het einde van de wereld niet hé?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, nokiaprox zei:

moet je vóór het exporteren eenmalig ergens de hardware-versnelling uitzetten

Dat had ik daarstraks ook al ondervonden: 'k wilde  nog eens een testje doen en hij begon iets te brabbelen van hardwareversnelling en wilde niet verder, den dwaze :angry:  -  :xd:

 

Nu, 't is een werk dat niet op een dag steekt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb je ondertussen al een paar goede resultaten bereikt bij het archiveren?


Wat mij nog interesseert: Als die oorspronkelijke film, waar alles mee begon, door een professioneel bedrijf opnieuw gedigitaliseerd wordt, blijft dan de framerate van 24 fps behouden (16 mm film werd opgenomen aan 24 beeldjes per seconde), of gaat men dit kunstmatig verhogen naar 25 fps ?


En succes verder met dit karwei!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.