Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Hoi Nokiaprox !

 

het archiveren van die film ligt in handen van de archivaris, die er groen licht voor kreeg van zijn baas.

Hij is nu aan het zoeken wèlke firma het kan doen (en prijzen aan het vergelijken, want die gaan blijkbaar van 250€ naar 1.000€ !)

Hoever het staat, weet ik niet, 'k zal er hem eens naar vragen.

 

Nu is het zo, dat hij er gewoon niets van weet - en dus met mogelijke vragen wel bij mij zal terechtkomen (die ietsje méér dan 'niets' ervan weet :) )

 

Maar 'k ga je vragen (en mogelijk komende voorstellen) ergens apart samenzetten in een documentje.

 

Maar nu ik je toch heb:

 

'k ben bezig aan het omzetten van een DVD-filmpje van 1986 en de 'bron' is zo ellendig oververzadigd van kleur. Daarom ben ik niet van Tools vertrokken, maar van Import content (hoofdpagina, 3de tegel) en heb ook daar een exportprofiel 'archief' aangemaakt.

Even ter controle de settings: image.png.4d716edd2bd84840cf56d513901810dd.png

 

(naar de duur moet je niet kijken want het gaat hier maar om een uitgeknipt stukje)

Gezien de slechte kwaliteit van het origineel ben ik aan het werken gegaan met saturatie en kleuraanpassing.

Ik stuur je in een pb wel een link met zowel een stukje uit de oorspronkelijke VOB als uit de bewerkte VOB (saturatie, kleuraanpassing)

 

VRAAG: ik heb het idee dat ook de scherpte met het bewerken inboet. Bekijk jij ze eens allebei en vertel me even je gedacht?  (pd volgt dadelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, da's nog veel meer werk dan enkel een paar bestandjes te converteren.


Ik heb niet veel verstand van beeldbewerking en kleurcorrectie, maar ik vind dat de kwaliteit zeer goed is, vertrekkend van zo'n over-gesatureerd origineel. Ook in het origineel lijken niet alle scenes even scherp, maar dat valt minder op door die saturatie. Door een deel van de kleur weg te nemen, is het normaal dat de beelden 'fletser' lijken en daardoor minder scherp. Volgens mij is aan dit resultaat niet veel meer te verbeteren.

 

Ik heb VSDC nog eens bekeken en vind dat het programma toch op een eigenaardige manier werkt. Het kan aan mij liggen, maar ik slaag er niet in om realtime de eigenschappen van een filmpje te gaan wijzigen. Ik bedoel daarmee: tijdens het afspelen de helderheid, kleur, contrast... aanpassen. Voor de video kan je natuurlijk afgaan op een stilstaand beeld, maar zou je de audio willen bewerken, dan is deze trial-and-error-methode alles behalve gebruiksvriendelijk...

 

Hou de moed erin !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nokiaprox!

 

2 uren geleden, nokiaprox zei:

Het kan aan mij liggen, maar ik slaag er niet in om realtime de eigenschappen van een filmpje te gaan wijzigen

Het is er toch hoor - 'k heb ook wel moeten zoeken maar:

a. klik linksboven onder Scene 0 (li balk dus) het filmpje aan: video: ...

b. het blauwe balkje van de film (onderaan, onder het schermpje) krijgt nu een duo-kleur (ipv de egale blauwe kleur): onderaan donkerder.

c. re klikken op die balk > video effects > adjustments (en daar moet je kiezen waarmee je wil werken)

d. stel ik kies hue/saturation/value

eerst krijg je de vraag voor welk stuk je dit wil toepassen - klik het maar weg in dit (test)geval

e. klik dan in de re balk onder HSV-settings op saturation (wordt donkerder) en dààr heb je dan rèchts enkele tekentjes: image.png.2354adba525aa4f2955ad5e08718c134.png

 

f. klik daar op het rechter (drie puntjes) en je krijgt ipv je gele balk nu dit:  image.png.949c946377f904e42d8c0e5d39b6a99f.png

 

ga dan met je cursor op die zwarte lijn staan en schuif die maar eens naar boven en onder...

 

Waar ik mee werkte om het te verbeteren : eerst met HSV (verzadiging verminderen) en dan nog met RGB (om het rode nog wat apart te verminderen)

 

Alleen ben ik (nog) niet genoeg thuis in al die mogelijkheden (vb wat betekent bij HSV de Value? - en wanneer gebruik je die of die mogelijkheid onder Adjustments? > wat betekent: Color twist, Reduce bit resolution, ... ???)

 

en nog: boven die Adjustments (zie punt C) heb je nog een aantal 'quick styles' waarmee je ineens een bepaalde voorkeuze kan maken. - het ding heeft dus véél mogelijkheden, maar begin die maar eens allemaal te (ver)kennen ...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, zit wel goed weggestopt, maar gevonden. Die 'quick styles' had ik ook gezien, je kan er blijkbaar zelfs meerdere combineren. Maar geen enkele voldeed volgens mij.


Welke betekenis die andere parameters allemaal hebben weet ik ook niet. Ik heb enkel een notie van de basisbegrippen: RGB, Hue, Saturatie, Luminantie, Chrominantie, helderheid, contrast ..., en waarschijnlijk kan je een vergelijkbaar resultaat bekomen langs verschillende wegen. Maar als je alles tot in de puntjes wil beheersen, kan je daar weken mee aan de slag blijven.

 

Aangezien jij een betaalde versie hebt, zou je recht hebben op een pdf-handleiding (zie http://www.videosoftdev.com/support/video-editor-help ). Vind je daar geen verdere uitleg over alle mogelijkheden van VSDC ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, op sommige punten vind ik het programma niet zo gemakkelijk - je moet dus soms ver zoeken en in hoekjes waar je het niet zou verwachten.

 

9 uren geleden, nokiaprox zei:

Maar als je alles tot in de puntjes wil beheersen, kan je daar weken mee aan de slag blijven

dat vermoedde ik al - maar zoveel tijd kan/ga ik er niet insteken. Als men maar een 'voldoende goede' mp4-kopie heeft, dan ben ik al tevreden.

 

9 uren geleden, nokiaprox zei:

Aangezien jij een betaalde versie hebt, zou je recht hebben op een pdf-handleiding

'k heb net een mail gestuurd, benieuwd of ik ze ga krijgen (zou wel moeten natuurlijk :) ) - dank voor de link (die had ik helemaal nog niet gevonden)

 

ps: als je in dit plaatje image.png.c6266a69e5fee11d433146e90d8c60bc.png rechts op het icoontje-met-zwart-streepje (het middelste dus) klikt: krijg je verschillende mogelijkheden (voorgesteld door een soort curve): dat gaat over iets als 'parameter value' - euh.. snap jij het verschil tussen de vier mogelijkheden ervan?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 4 opties:

  • constant parameter value
  • liniair parameter change
  • liniair parameter change along a trajectory
  • liniair parameter change along a curve

en ik snap hier de woordjes wel, maar niet wat het gaat uithalen (maar 'k denk dat het mij - voor wat ik wil bereiken - ook te ver gaat voeren om daarmee te gaan werken)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien die opties enkel aanwezig zijn in de PRO versie, zal dat iets zijn dat enkel gebruikt wordt voor niet-dagelijkse toepassingen en effecten.

Je kan die keuze blijkbaar maken bij elke parameter die je wil bewerken.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat zwart lijntje uit een van je vorige antwoorden en de manier waarop een effect toegepast wordt. Die icoontjes staan namelijk ook in de werkbalk boven dat lijntje.

 

5af9b2fb928b5-_icoontjes.PNG

 

In sommige gevallen kan ik me daar wel iets bij voorstellen (ik doe een gok):

 

constant parameter value:

 

Stel dat je dit toepast op de saturatie, en je laat die lijn horizontaal staan op de nieuwe waarde, dan zal het hele filmpje minder/meer gesatureerd worden. (constante waarde over de hele selectie)

 

linear parameter change:


Hiermee zou je bvb. het beeld kunnen uitfaden. Stel dat je dit toepast voor de luminantie, op de laatste 5 sec. van je filmpje, en je trekt die lijn schuin naar beneden (van de normale waarde naar nul), dan zal het beeld in die 5 sec. verdonkeren (fade to black). 


Een ander effect hiermee: als je het zou toepassen op de chrominantie in het midden van je filmpje, dan zou het gekleurde beeld overgaan naar zwart/wit.


Bij liniair parameter change along a trajectory/liniair parameter change along a curve kan ik niets bedenken.

 

Maar nogmaals, het zijn veronderstellingen. Ik kan het hier compleet verkeerd hebben.

 

Ik vond wel via google dat er verscheidene cursussen 'videobewerking' aangeboden worden met prijzen tot enkele honderden euro, dus heel eenvoudig zal het allemaal niet zijn. ;)

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, nokiaprox zei:

Die icoontjes staan namelijk ook in de werkbalk boven dat lijntje.

had ik nog niet in het snotje ...  :)

 

1 uur geleden, nokiaprox zei:

dus heel eenvoudig zal het allemaal niet zijn

ja, we beginnen het stilaan wel door te krijgen dat het niet simpel is.

(daarstraks dacht ik nog: als een willekeurig forummer dit topic opent, kan hij de helft gewoon niet volgen vrees ik  (soms ik ook nog niet :) )  't is een wereldje op zich, videobewerking...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.