Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Dat lijkt veel, maar de grootte-orde klopt wel.

 

Een rekensommetje:
Je gebruikt een bitrate van 10.000 kbps voor de Video en 192 kbps voor de Audio. Samen is dit 10.192 kbit per seconde.
Deel dit door 8 (8 bits = 1 Byte) en dit geeft 1.274 kB.
Doe dit x60 en je krijgt 76.440 kB = 76,44 MB per minuut.
Je filmpje duurt ongeveer een half uur: 30 x 76,44 = 2.293 MB = 2,3 GB per half uur.

 

Reken met die instelling dus op ongeveer 76 MB per minuut film. (ongeveer, want de bitrate schommelt wel een beetje)

 

Ik heb op tinternet een calculator gevonden die dit bevestigt (al is die in eerste instantie niet dààrvoor bedoeld):

 

5afd5c7bc7a1f-_1_min.png

 

De enige manier om de bestandsgrootte omlaag te krijgen is de bitrate verlagen. Daarom dat ik ook ooit eens voorgesteld heb om de oorspronkelijke bitrate ongeveer te behouden: die veel verhogen zal de kwaliteit niet doen toenemen. (door te verlagen riskeer je wel kwaliteitsverlies)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bitrate van het origineel staat op 9 400 - ik gebruik bij conversie 10 000 - dus daar zal het niet aan liggen.

 

Maar je bracht me wel op ideeën:

 

het filmpje waar ik het nu over heb, duurt idd bijna een uur - dus dan is 4 Gig prima te begrijpen (klopt?):

 image.png.a846ef1f591dcaa51240e175313d7976.png

 

 

terwijl het eerste filmpje  maar een half uur duurde.

image.png.e260064c032132af8c4afffdeb6d263c.png

 

euh... merk je het verschil in het origineel telkens: 2 vob's van ong 1 Gig groot - het onderste duurt een half uur, het bovenste een uur...

 

Waar zit het verschil hem? 'k Bedoel: 'k zou verwachten dat dat bovenste van een uur dan wel 2 gig groot zou zijn.. ?

 

(maar mogelijk weet ik de verklaring al: de opgenomen dvd had de eerste keer ('halfuur filmpje') bv een grotere resolutie,.... ?

 

(en dat van de bitrates snap ik, ik werk geregeld met grafische bestanden en daar speelt het aantal pixels natuurlijk ook een grote rol - maar hier had ik niet in de gaten dat het tweede fimpje 2 x langer duurde dan het eerste - en dus is 2 Gig tgo 4 Gig wel heel normaal natuurlijk :)  - 'ne mens moet toch op van alles letten bij heel dit gedoe hé?  :xd: )

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Passer zei:

bijna een uur - dus dan is 4 Gig prima te begrijpen

Klopt. Bitrate van 10000 kbps geeft een bestand van ongeveer 4,6 GB per uur. (Als je't exact wil weten moet je tot op de seconde gaan rekenen) :xd:

 

2 uren geleden, Passer zei:

de opgenomen dvd had de eerste keer ('halfuur filmpje') bv een grotere resolutie,....

Klopt ook.
Het verschil in speelduur bij ongeveer even groot bestand heeft te maken met een verschil in bitrate, framerate, ... maar vooral met de gebruikte video-codec: De video wordt bij al die verschillende normen op een andere manier gecomprimeerd (te vergelijken met jpg, png,...), waardoor de bestandsgrootte aanzienlijk kan verschillen voor eenzelfde speelduur.

 

Voor de volledigheid, ter info:
Een VOB-bestand op een commerciële DVD kan maximaal 1 GB (1 048 574 kB om precies te zijn) groot zijn.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k wil het nie tot op de seconde gaan rekenen !  !  :)

 

en voor bmp, png,jpg: dat ken ik een beetje - en zo iets is het natuurlijk bij video ook dus - wellicht met nog meer parameters...

 

'k ben weer wat meer 'bij' ... (en dat van die dvd had ik al door: één film in verschillende stukken, allemaal even groot en achteraf nog een 'surpluske' - en 1 Gig was voor die tijd al héél groot!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een probleem: twee omgezette video's spelen niet af (een derde wel)

 

  • de vob's spelen gewoon af in VLC
  • in VSDC kan ik van het hele filmpje gewoon het hele filmpje in preview laten afspelen
  • de omgezette mp4's zijn ook een 4 Gig groot
  • Dit gebeurt zowel als ik via Import Content als via Tools - conversion werk
  • Het gebeurt ook als ik via conversion géén aanpassingen aan verzadiging,... doe

 

en wat gaat fout? VLC opent zich en onderaan gaat een oranje stukje balk wat heen en weer bewegen - da's alles. Ook wordt de totale lengte van de mp4 niet aangegeven: staat op 0.00 (zie rechts)

 

fragment afspelen mp4.mp4

 

Maar dus eigenaardig: een derde (even groot filmpje) doet het wel gewoon goed.

 

Mijn vraag: ligt het aan hef filmpje ?( wat ik vermoed - gezien het derde het wel goed doet - en voorgaande ook) - of ligt het aan VSDC (en kan ik de help contacteren hiervoor) ?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, dat is iets heel merkwaardig.

 

Aangezien VLC die VOB's kan afspelen, zullen die wel OK zijn.

 

Heb je op je PC naast VLC een andere mediaplayer staan, of de W10-app 'Films en tv'? Kan je de mp4's daarmee afspelen?

 

Zo ja, dan moet de fout bij VLC gezocht worden. Indien niet, dan gebeurt er iets raar bij de conversie.

 

Probeer in het 2de geval (nergens kunnen afspelen dus) eens de vob te converteren met VLC:

 

Softonic mag dan al onbetrouwbaar zijn om software te downloaden, deze handleiding is tamelijk volledig.

 

Kies bij stap 4 voor de geavanceerde instellingen.
Zet een vinkje bij video (in het tabblad 'videocodec') en vul onderaan in de tabbladen 'coderingsparameters' en 'resolutie' dezelfde waarden in als bij VSDC.
In het tabblad 'audiocodec' doe je hetzelfde voor de audio.
Filters moet je niet gebruiken.

 

Probeer dan het geconverteerde bestand terug af te spelen met VLC.

 

Normaal zou dit moeten lukken. Als we daar zeker van zijn dan moet er gezocht worden naar een af andere incompatibele instelling in VSDC...

 

Tja, het vraagt allemaal heel wat tijd, hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig probeerde ik nog niet de conversie via VLC, maar ik ben al verder:

 

  • afspelen in WMP geeft dit:image.png
  • In VSDC: hoofdscherm: import content (en hier de omgezette mp4 laten importeren) geeft dit:  image.png.4719f326fc4397691ed5fd27f8ab5b3e.png 

                                     (hij herkent dus zijn eigen omgezette mp4 niet !

  • 'k had gelukkig het project nog niet verwijderd, ik riep het terug op (project gemaakt via import content en dan de héle vob laten importeren) en heb nu de volledige vob  in twee gesplitst, het tweede deel gewist en alleen het eerste stuk laten converteren als mp4 - en het lukt ! (afspeelbaar in VLC)
  • (en nu wordt het stilaan leuk!) ik riep het project terug op, verwijderde het eerste deel (tijdelijk natuurlijk :) ) en liet het tweede naar mp4 omzetten en... ook dit lukte ... ! ?

 

Dus moet ik alleen maar die twee stukken aan mekaar plakken en 't is gebeurd.

 

Maar 'k denk dat ik dit verhaal best ook eens aan de helpdesk van VSDC ga voorleggen?

 

 

 

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was één van de volgende testjes waar ik aan dacht: enkel een stukje converteren.

 

Bekijk toch eens de bestandsgrootte van die mp4's. Zijn die 'slechte' niet nét iets groter dan de goede (al is het slechts enkele kB)?

 

Ik krijg namelijk het vermoeden dat het halfgare product, ook Windows 10 genoemd, dat M$ de wereld door de strot ramt, hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Dus dat w10 dergelijke grote mediabestanden niet kan verwerken. (En in dat geval zal het aan elkaar plakken van die 2 halve films ook niet lukken, en waarschijnlijk converteren met VLC ook niet, want dat zal een even groot bestand opleveren). In dit geval zal Microsoft met een oplossing over de brug moeten komen... :( (bij een volgende 'update' in de herfst ?)

 

Aangezien het met kleinere bestanden in dezelfde omstandigheden wél lukt, moet er toch iets fundamenteler aan de hand zijn !? :hmmmm:

 

Jammer dat al dat experimenteren zoveel tijd vraagt.


Succes met je verdere oefeningen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, nokiaprox zei:

Bekijk toch eens de bestandsgrootte van die mp4's

de twee halve filmpjes zijn nu 2,2 Gig - de totale omgezette mp4 was 4.1 Gig (degene die dus niet afspeelde)

 

7 uren geleden, nokiaprox zei:

us dat w10 dergelijke grote mediabestanden niet kan verwerken. (En in dat geval zal het aan elkaar plakken van die 2 halve films ook niet lukken

ga 'k straks proberen  (had het net geprobeerd maar met foute instelling blijkbaar want de gehele film was ook nog geen 3 Gig groot)

 

alleen: wat me tegen steekt is dat SVDC dan ook weer drie kwartier tijd nodig heeft om gewoon die 'merge'-actie te voltooien. Je zou toch zeggen dat - als je  de instellingen behoudt, het programma er toch wat minder tijd voor nodig zou hebben...?

 

(en dus val ik terug op :

7 uren geleden, nokiaprox zei:

Jammer dat al dat experimenteren zoveel tijd vraagt

- wat dus in dit geval zéker klopt! )

 

Van het muizeke en het staartje: de twee bestanden samengezet, samen 4,1 Gig - en 't is weer van dadde ...

 

Nu is het zo, dat de oorspronkelijke vob nog geen 3 000 bitrate heeft terwijl ik omzet naar 10 000 bitrate.

Ik kan dus de omzetting gewoon doen naar 3 000 bitrate zonder (zichtbaar) kwaliteitsverlies? (want dàt zou het gaan oplossen natuurlijk)

 

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.