Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Ik probeer te antwoorden op je vragen:

 

1. flv, wma, webm... omzetten zal geen kwaliteitsverbetering meebrengen, integendeel, elke conversie gaat gepaard met kwaliteitsverlies. De vraag is echter of de software binnen 20 jaar die formaten nog ondersteunt. Als opslagruimte geen rol speelt, zou je de oorspronkelijke bestanden kunnen bewaren omwille van de kwaliteit en geconverteerde (naar MP4) bewaren wegens compatibiliteit.

 

2. VHS-opnamen? Je bedoelt waarschijnlijk digitale kopieën van videobanden. Over die VIDEO_RM mappen is niet veel te vinden, maar die zouden aangemaakt worden bij kopiëren naar DVD+R schijfjes (je hebt 2 soorten DVD's: DVD+R en DVD-R). Bij gebruik op PC kan je die map negeren. Dus werken met de map VIDEO_TS of de VOB-bestanden.

 

3. De map ULEADDMF zou aangemaakt worden als bij het digitaliseren gebruik gemaakt werd van 'ULead DVD MovieFactory' software (nu Corel). Ook hier die map negeren.

 

4. Lettertype in MediaInfo: Kies in het menu View  voor Tree  i.p.v. Text

 

5. Video converter: Het kan nog simpeler: Als je van plan bent om steeds naar hetzelfde formaat te converteren, kan je daarvoor een profiel aanmaken:

 

In het venster Profile Editor:

Kies voor Add profile

In het venster Profile name: geef het kind een naam (ik gebruikte hier Archief)

Bij Description geef je evt. een beschrijving (hoeft niet, maar is misschien handig)

Zet de Video codec en alle getalletjes juist

Belangrijk: Klik op Save profiles

 

5adcb776b1d98-__profile_Editor.PNG

 

 

Als je dan files wil converteren kan je in het export-venster bij Profile op het pijltje uiterst rechts klikken en in het drop-down-menu dat profiel kiezen.

 

5adcb799ba4f5-__export_venster.png

 

En dan nu: terug aan de slag. :xd:

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, nokiaprox zei:

Als opslagruimte geen rol speelt, zou je de oorspronkelijke bestanden kunnen bewaren

Dat heb ik de archiefverantwoordelijke al aangeraden: dàt zijn de beste copies die hij op dit ogenblik heeft.

 

39 minuten geleden, nokiaprox zei:

VHS-opnamen? Je bedoelt waarschijnlijk digitale kopieën van videobanden

Dat ik het niet weet - ik vond dit gewoon in een overzichts(tekst)bestand van de video's: bij sommigen staat DVD, bij anderen VHS

 

41 minuten geleden, nokiaprox zei:

Lettertype in MediaInfo: Kies in het menu View  voor Tree  i.p.v. Text

hé, dat scheelt een heel pak.  ('k heb al goed moeten zoeken om hetzelfde venster als jij te krijgen - 'k had View al geopend, maar 'k had niet door dat ik het dààr moest gaan zoeken.

 

42 minuten geleden, nokiaprox zei:

Als je van plan bent om steeds naar hetzelfde formaat te converteren, kan je daarvoor een profiel aanmaken

Dat had ik ook al gedacht: een 'standaard'

 

profiel aanmaken en de video's er gewoon in importeren.

(maar daarover heb ik nog wel enkele vraagjes, een van de volgende dagen)

 

44 minuten geleden, nokiaprox zei:

En dan nu: terug aan de slag.

héla: opjager ! !    :xd:  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Video codec moet je H.264/AVC kiezen !

 

Frequency = sample rate = bemonsteringsfrequentie: het aantal keren per seconde dat een 'staaltje' genomen wordt van het analoog geluidsignaal ( zie Wikipedia voor figuurtje, da's misschien duidelijker ). Je kan dit op original zetten. Door de frequentie te verhogen zal de geluidskwaliteit niet verbeteren.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Passer zei:

dat blauwe rechthoekje

Wat in het vakje Description staat heeft geen belang voor de werking. Het is enkel een geheugensteuntje voor jezelf, zodat je snel het juiste profiel kan terugvinden mocht je er een hele reeks maken.

 

Naar analogie met wat VSDC gebruikt zou ik daar invullen

 

Video: H.264 - 16000 kbps, 1920x1080, 29.97 fps; Audio: AAC - 256 kbps, Original, Stereo

 

Maar er zou net zo goed iets kunnen staan als mijn eigen profiel voor het archiveren van oude videobestanden . :)


Dit wordt verder door VSDC niet gebruikt.

 

Je kan nu al proberen enkele (kleine) bestandjes te converteren en het resultaat beoordelen (liefst op een groter scherm dan je PC-monitor). Controleer in de eerste plaats of 4:3 bestanden correct weergeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel vult VSDC beide vakjes identiek ik, maar ik wijzigde dus zelf de naam naar Archief profiel (en plaatste hem bovenaan) zodat hij makkelijk te herkennen en te benaderen was.

 

Maar omdat die 320x240 toch ergens van een instelling vandaan komt, vroeg ik je ernaar - om zeker te zijn dat de instelling (waar dit dus naar verwijst) correct was.

In het venster zie ik niks van 320 x 240 staan, dus weet ik niet waar dat 'op slaat' en kan ik het ook niet controleren.

( een omschrijving is idd maar een omschrijving - en die kan je zonder problemen wijzigen) maar in dit geval verwijst ze natuurlijk wel ergens naar)

 

Als die 320x240 correct is (verwijst ze misschien naar de originele verhoudingen?) staat alles goed (ja?) en kan ik aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een nieuw profiel aanmaakt (Add profile), vertrekt VSDC van een bestaand profiel, en zet daar een naam en beschrijving. Als je de width, height,... op jouw waarden instelt en dan de Profile name wijzigt (-> Archief profiel), blijft de oorspronkelijke beschrijving staan.


Niets om je zorgen over te maken, je kan daar zo mee aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.