Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

je hebt gelijk, 't trekt nergens op.

 

Nieuwe stukje: https://we.tl/t7NrGLciuQ

 

 

'k weet al waaraan het ligt (kostte me wat zoekwerk): om je maar een stukje te moeten toesturen, knipte ik met VSDC een stukje eruit en liet dat exporteren

      (dus hoofdscherm - daar image.png.a34253dce2a637d0b3b15543057d020c.png (import content), importeerde mijn omgezette mp4, dan finish. (= mijn gewone weg om filmpjes te bewerken)

 

Maar nu komt het: dan (om het op te slaan) bovenaan tabblad Projects en daar naar (rechts) Export Project.

Daar koos ik ook voor mijn Archief Profiel, maar toen ik het daarstraks deed viel me dit op: image.png.e00346256457138a4af9a79331f87be9.png

Euh... hoogte 240 pixels,  bitrate maar 1800 ???

 

 

Tevens valt het me op dat hier Bitrate ònder het vakje Width staat (tegenover mijn plaatje van 22 april) en Height hier rèchts van Width staat.

'k vraag me af of  er aan dit venster iets fout is qua plaatsing van termen. - die 'height 240 heb ik iig nergens ingevuld...

 

Als ik in dit venster naar edit profile ging en er mijn Archief Profile opende, kreeg ik ook àndere waarden dan mijn Archief Profile bij mijn omzetting via Tools > videoconvertor > enz.

 

'k had dus blijkbaar twéé Archief Profiles - met elke aparte settings ... ? ?  (en dit snap ik dus niet, maar goed: 'k heb ze nu maar allebei identiek gemaakt - vauwtje in VSDC ? ?)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat nieuwe stukje ziet er heel goed uit, ook op een 40 inch TV. Goede kwaliteit voor zo'n oude opname. Kan volgens mij zó in het archief.

 

En ik heb nog eens gekeken naar VSDC. Die Video Converter lijkt een apart programma te zijn binnen VSDC, met zijn eigen instellingen ???

Als ik een nieuw profiel opsla in het hoofdprogramma, en daarna Video Converter open, staat dat profiel er dáár niet tussen. Je moet dus in beide programma's hetzelfde profiel aanmaken... Raar. :hmmmm:

 

Maar goed, je bent nu op het punt dat je echt kan beginnen met je archief, zeker ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, nokiaprox zei:

Dat nieuwe stukje ziet er heel goed uit, ook op een 40 inch TV. Goede kwaliteit voor zo'n oude opname. Kan volgens mij zó in het archief.

Joeperdedoepie !  We geraken er :)  :)

 

4 minuten geleden, nokiaprox zei:

met zijn eigen instellingen ???

Zou me niet verwonderen - 'k ga nog eens de test doen: een profiel aanmaken in het hoofdprogramma met bepaalde settings, kijken of in dat 'subprogramma' hetzelfde profiel bij de profielen getoond wordt èn of de settings identiek zijn of niet.

 

5 minuten geleden, nokiaprox zei:

Maar goed, je bent nu op het punt dat je echt kan beginnen met je archief, zeker ?

Eigenlijk heb ik dus al mijn eerste stappeke gezet met die eerste omzetting (waarvan hierboven een stukje te kijk staat)

 

Je hebt er wel veel werk aan gehad, maar me toch gebracht waar ik moest zijn, Nokiaprox !

Een hele dikke Dankjewel !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een staartje: zet ze eens in de volgorde van beste naar slechste?  (screenshot van 4 'anders' gemaakte filmpjes.

Waarom ik dit deed? Omdat de archiefverantwoordelijke - die ik gisteren een omgezette mp4 doorstuurde - me dit mailde:

Ik moet zeggen dat de kwaliteit toch minder is dan het origineel, maar ja, het kan niet anders zeker?

het zag er toch een stukje minder scherp, waziger, uit . Maar het is niet slecht, hé.

(dat laatst stukje is om me moed te geven)

 

Dus vroeg ik hem hetzelfde - als jij je volgorde gegeven hebt, vertel ik je welke volgorde hij gebruikte:

 

Plaatje-3.jpg.c45fbb12eea0e851bdae4fca92372db4.jpgPlaatje-4.jpg.c77d83045956ac4a87c700bb3616e1ac.jpg

 

'k ben benieuwd...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er een beetje van af waarop je de focus legt, de man op de voorgrond ofwel het landschap op de achtergrond. Ik zou zeggen (van best naar slechtst)  1 - 3 - 4 - 2.

 

Als je de originele kwaliteit nog beter wil benaderen zal je toch de bitrate moeten verhogen. De bestanden worden dan groter, maar met de huidige prijzen van harde schijven kan dat niet echt een bezwaar zijn toch ?

 

BTW, leuk kwisje. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij dus 1 3 4 2

 

Hij:     1 3 2 4

(en : hou je gereed:)

Plaatje-1.jpg.2dda9d6890ddd2656c5c3f029582cd71.jpgPlaatje-2.jpg.74b1210365e55ee10311e54051bed9d7.jpg

(je kan het controleren doordat ik bij de eerste telkens een stukje van de tekst zichtbaar liet)

Dus: 1 = winnaar (nu ja, 't is ook het oorspronkelijk bestand)

en dan komt ... raar maar waar: via Icecream ...! (als ik het daarmee doe, is mijn systeem natuurlijk telkens een half uur bezet, ondertussen moet ik het gerustlaten hé)

Zelf stond 4 bij mij op de tweede plaats ('k liet me leiden door de nuances in de trui van de man (bij 2 is die het minst) - als je naar de achtergrond kijkt, is 1 en 3 wel contrastrijker...

En ja: de resolutie verhogen is een mogelijkheid. 'k Ga het er met hem over hebben..

Dank voor je testje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een geluk dat ik 1 op de eerste plaats gezet heb. Stel je voor dat ik daar al in de fout ging...:xd:

 

Zo zie je maar dat de beoordeling van kwaliteit subjectief is: 3 personen en 3 verschillende keuzes.

 

Toch enkele opmerkingen hierover.


1. Ook bij Icecream heb je keuze uit verscheidene beeldinstellingen. Het uiteindelijke resultaat zal ook hier afhankelijk zijn van de gekozen settings. Zie  https://icecreamapps.com/Howto/how-to-change-recording-settings.html (punt 3 Video).
Daar kun je o.a. kiezen voor MP4 (H264), maar voor de quality enkel High, Medum, Low. (Dat zal de bitrate zijn, maar je kan daar dus geen waarde voor ingeven). Het formaat (breedte x hoogte) zal waarschijnlijk afhangen van de grootte van het venster dat je gaat opnemen.

 

2. Als je video bestaat uit meerdere VOB's zou ik toch kiezen voor VSDC, waar je de hele film in één keer als 1 bestand kan wegschrijven. Als je elke VOB afzonderlijk converteert en dan in VSDC aan elkaar plakt, gaat VSDC bij het maken van de uiteindelijke film dit alles nog eens converteren. Dit zal misschien niet veel veranderen aan de kwaliteit, maar het is een overbodige stap en bovendien duurt het proces daardoor dubbel zo lang.

 

Edit: Je nieuwste post: In dit geval ziet (volgens mij) de linker foto er iets scherper uit dan de rechtse. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het originele bestand. Dat brengt mij terug tot mijn 3de reactie in dit topic (19 april), waar ik voorstel de oorspronkelijke instellingen uit MediaInfo) zo goed mogelijk te behouden.

(En het is ook moeilijk een video te beoordelen aan een stilstaand beeld)

 

Pfff... lastige zaak he :(

aangepast door nokiaprox
edit
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, nokiaprox zei:

Al een geluk dat ik 1 op de eerste plaats gezet heb. Stel je voor dat ik daar al in de fout ging...:xd:

'k had het 'expres' niet op de eerste plaats gezet - maar toch heb ik de bedenking: als het allemaal zò weinig scheelt en toch dicht bij mekaar ligt...

 

En Icecream deed ik maar eens 'om te zien' - maar die doet het verdorie ook wel goed. Maar hem hiervoor gebruiken: dan heb ik ùren een computer die ik niet kan gebruiken - nee, 'k begin er niet aan...  :)

 

en idd: (vb) 3 vob's in één keer naar MP4 is ook handig natuurlijk. Geen geprul meer achteraf (en ook geen nog-wat-kwaliteitsverlies)

3 uren geleden, nokiaprox zei:

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het originele bestand

Nee toch niet: het zijn allebei conversies (of begrijp ik je hier niet goed?) - en idd: een beeldje uit een video is altijd minder duidelijk - maar 'k ga mijn settings eens vergelijken met de gegevens van MediaInfo om te zien of ik nog iets bij kan tweaken.

 

Voor de rest: 'k heb de verantwoordelijke de twee omgezette mp4's toegestuurd, moet hij maar beslissen hoe hij het wenst :)

(enne: 'k ga dadelijk die twee foto's wat blurren, want je weet maar nooit met al die 'privacy' tegenwoordig. Jij hebt de plaatjes nu toch gezien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.