Ga naar inhoud

scarletmail configureren bij Thunderbird


Franneke

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb mijn pc gereset, ik gebruikte Windows Live Mail, dit programma is niet meer compatible voor Wind 10 en zeer verouderd. Mijn mail adres is....@scarlet.be, ik kan mijn adres op Thunderbird niet configureren, bij Scarlet kunnen ze mij niet helpen, inloggen op webmail gaat wel...........

Ik vraag mij af of ik mijn archief, ttz, mail adressen en mappen van scarlet kan terugkrijgen via hen, deze moeten toch op de server staan ?

 

Alle info zeeeeer werlkom !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, Franneke.

 

Ik gebruik zelf geen e-mailadres van Scarlet, dus ik kon enkel Google gebruiken voor het zoeken naar oplossingen.

Ik vond de volgende websites die voor jou nuttig kunnen zijn:

1. Over het handmatig configureren van een e-mailaccount in Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/handmatige-accountconfiguratie

2. De serverinstellingen van Scarlet: https://www.scarlet.be/help/faq/769/59/Welke-standaardinstellingen-gebruikt-Scarlet-voor-e-mail

 

32 minuten geleden, Franneke zei:

Ik vraag mij af of ik mijn archief, ttz, mail adressen en mappen van scarlet kan terugkrijgen via hen, deze moeten toch op de server staan ?

Alleen wanneer jij Scarlet had ingesteld als IMAP account. Dan blijven de berichten op de server van Scarlet staan.

Wanneer jij Scarlet had ingesteld als POP3 account, dan worden standaard de berichten op de server van Scarlet verwijderd, nadat je die hebt binnengehaald met je e-mailprogramma. Of je moet zelf in je e-mailprogramma aangegeven hebben dat de berichten na downloaden toch op de server moeten blijven staan.

 

Jij gebruikte tot nu toe Windows Live Mail. Wanneer jij Scarlet ingesteld had als IMAP account, maar er een gewoonte van maakte om veel berichten op te slaan in lokale mappen van Windows Live Mail, dan verdwijnen die berichten van de server van Scarlet. Ze zijn dan alleen nog maar in te zien via de lokale mappen van Windows Live Mail en dat programma heb je nu blijkbaar verwijderd doordat jij je pc gereset hebt.

 

In Thunderbird werkt dat ook zo. Wanneer jij alleen maar IMAP accounts gebruikt en je maakt er een gewoonte van om berichten die je wilt bewaren te verplaatsen naar Lokale mappen, dan kun je die berichten later niet meer via webmail bekijken, want ze verdwijnen van de servers. De lokale mappen van Windows Live Mail en van Thunderbird worden namelijk niet gesynchroniseerd met de servers van je e-mailproviders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,   ik kan nu wel ontvangen maar niet versturen.

 

Ik begrijp het systeem, welk mailprogramma zou er dan beter zijn, waar de mail toch op de server blijven ondanks dat ik ze toch klasseer in mappen ?

 

Scarlet schudt het van zich af, die instellingen, pfffft

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou best Thunderbird kunnen blijven gebruiken, maar je moet dan geen gebruik maken van Lokale mappen in Thunderbird.

Onlangs had mijn vriendin hetzelfde probleem. Ze was gewend om haar mails op haar desktop pc te sorteren in Lokale mappen in Windows Live Mail.

Ze is net als jij overgegaan naar Thunderbird, maar ze wil haar mails op al haar apparaten kunnen zien, dus ook met de app Mail op haar iPad. En dat lukt niet wanneer je gebruik maakt van Lokale mappen in Thunderbird. De mails die ze op haar desktop pc (in Thunderbird) had verplaatst van Postvak IN naar allerlei submappen in Lokale mappen, waren niet zichtbaar in de app Mail op haar iPad.

 

We hebben toen samen gezocht naar een oplossing.

De beste oplossing leek ons om in webmail van de diverse e-mailproviders extra mappen aan te maken.

Bij haar was dat Gmail. Gmail spreekt overigens niet over mappen, maar over labels. Komt op hetzelfde neer. Ze maakte in webmail van Gmail (dus inloggen op Gmail via de browser) een paar labels aan. Daarna sleepte ze wat berichten vanuit haar Postvak IN van Gmail naar die net aangemaakte labels.

Daarna startte ze Thunderbird... en jawel de mail werd gesynchroniseerd en in Thunderbird zag ze nu ook de nieuwe labels/mappen die ze via webmail had aangemaakt. Nu kon ze haar mails ook blijven lezen via haar iPad.

 

Stel dat het je lukt om Scarlet werkend te krijgen in Thunderbird, dan raad ik je aan om in Thunderbird geen gebruik te maken van Lokale mappen. In plaats daarvan log je in op webmail van Scarlet en dan ga je in webmail van Scarlet extra mappen aanmaken: https://www.scarlet.be/help/faq/622/59/Hoe-voeg-ik-een-nieuwe-map-toe-in-mijn-Webmail

De door jou aangemaakte map zal even later ook verschijnen in Thunderbird. En dan kun je later, terwijl je Thunderbird gebruikt, binnengekomen berichten naar die nieuwe mappen slepen.

Het grote voordeel van op die manier mappen aanmaken is dat je je mails op al je apparaten kunt lezen. Ook in een internetcafé in Australië, wanneer je daar tijdens je vakantie inlogt op je webmail van Scarlet.

 

Je kunt momenteel wel via Thunderbird e-mails ontvangen, maar niet versturen. Ik heb ook elders gezocht naar de correcte instellingen voor IMAP, maar ik zag toch steeds dezelfde:

  • Inkomende berichten (IMAP): gebruik server imap.scarlet.be op poort 993 met SSL ingeschakeld.
  • Uitgaande berichten (SMTP): gebruik smtp.scarlet.be via poort 465 ook met SSL ingeschakeld. Gebruik je gebruikersnaam (niet je e-mailadres) om in te loggen.
  • Belangrijk! Je moet eerst IMAP activeren! Dit doe je door naar de mailmanager te gaan en je in te loggen.

Bron: https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/scarlet-e-mail-settings/

 

Hopelijk zijn er andere leden van dit forum die ook Thunderbird gebruiken en daarin hun Scarlet e-mailaccount hebben opgenomen. En als ze dit topic lezen en een oplossing weten voor jouw probleem (het niet kunnen versturen van e-mails) dan zijn ze van harte welkom om hier te reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.