Ga naar inhoud

Thunderbird mail back-up


Amanita

Aanbevolen berichten

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma. Met Mailstore maak ik af en toe een (extra) back-up. Als ik op Uitvoeren klik zie ik dat er 5.887 items zijn verwerkt. In bewaar hooguit 600 items/mails in verschillende mappen.  Klopt het dat Thunderbird (onzichtbaar) heel veel bewaard? Zo ja, waar zie ik dat en hoe kan ik eventueel overtollig bewaarde back-ups verwijderen.

Thunderbird mail backup 1.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Amanita zei:

De accounts zijn als POP3 ingesteld.

Ga dan maar eens naar: C:\Users\"Uw gebruikersnaam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\8uifzr4s.default-release\Mail\Local Folders

 

Opgelet: de map AppData is een onzichtbare map die je slechts in je verkenner gaat zien nadat je de volgende aanpassing hebt uitgevoerd in Mapopties:

 

Verborgen bestanden en mappen weergeven (zichtbaar maken).

Voor Windows 8.1 en Windows 10, open de verkenner. Klik in de menubalk op “Beeld” > “Opties” en dan op “Map- en zoekopties wijzigen”
Selecteer de tab “Weergave”.

Scroll nu naar beneden naar het gele mapje “Verborgen bestanden en mappen”.

Selecteer (groen puntje plaatsen bij) Verborgen bestanden en mappen (en stations) weergeven.
Klik achtereenvolgens op “Toepassen” en op “OK.”

Vergeet nadien deze niet opnieuw te verbergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MailStore Home doet naar mijn inzicht zijn werk goed. Alleen is het zo dat je blijkbaar nog niet goed weet via welke protocollen (POP3 of IMAP) je verschillende accounts zijn ingesteld in Thunderbird.

Afgaande op de afbeeldingen die je geplaatst hebt stel ik vast dat je kpn account een POP3 account is. GMAIL is sowieso een IMAP account.

 

In Thunderbird zie je aan de rechterkant van het zoekluikje (vergrootglas) een icoontje met 3 horizontale streepjes. Klik er op en kies achtereenvolgens voor Opties > Accountinstellingen.

Daar worden de, in Thunderbird, ingestelde e-mail accounts weergegeven aan de hand van het e-mail adres. Je kunt daar dus heen goed zien welke accounts je in Thunderbird hebt ingesteld.

Onder elke account bevinden zich een aantal mapjes zoals Serverinstellingen (Zie servertype), kopieën & mappen, enz. Zoals ook Synchronisatie & opslag. Als je bij dit laatste een vinkje staan hebt bij Berichten voor alle mappen in deze account op de computer bewaren, dan worden alle mapjes die via de knop Geavanceerd zijn aangevinkt op je computer opgeslagen. Maar zoals je daar kunt zien kan er desbetreffend nog heel wat meer ingesteld worden wat dan ook van invloed is op de grootte van de op je computer opgeslagen e-mail bestanden van Thunderbird.

Als je er niet voldoende kennis van hebt laat je er dan niet toe verleiden om met de standaard instellingen te gaan experimenteren. De weg terug is vaak lang en duister.

Je mag onthouden dat IMAP accounts je e-mail op de server van je provider (bv KPN, Telenet, Ziggo, enz) bewaren net zoals dat het geval is met Webmail van GMAIL, Yahoo, Hotmail, Outlook.com, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het uitgebreide antwoord. Leerzaam!

Ik snap wel via welke protocollen de accounts zijn ingesteld en bekijk dat, zo nodig, o.a. via de 3 streepjes. Bij die instellingen zal ik niet snel iets veranderen. Ja, kpn account is een pop3 account. Dat wil ik eigenlijk liever omzetten naar een iMap account, maar er is geen garantie dat alle mappen behouden blijven. Dan eerst alle mail(incl. mapjes) extern opslaan en later terugzetten. Dus voorlopig nog maar niet.

 

Kan het grote aantal bewaarde berichten iets met "Schijfruimte" instellingen te maken hebben? 

 

schijfruimte.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.