Ga naar inhoud

meer pdf's printen


vxvk

Aanbevolen berichten

Ik heb het vermoeden dat je over de berichten van Porrelaar heen gelezen hebt. 

Voor dat je die berichten gaat lezen eerst een paar vraagjes.......

Als je in de verkenner op maar 1 pdf bestand klikt met de rechtermuisknop krijg je dan wel in het menu de mogelijkheid "afdrukken" te zien?

Hoeveel pdf bestanden selecteer jij  als je de optie afdrukken niet te zien krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Gerda. Het raadsel is opgelost. We hebben nu de verklaring waarom jij na een rechtsklik op een pdf bestand niet de optie Afdrukken ziet.

 

Wanneer een browser (maakt niet uit welke: Internet Explorer, Edge, Chrome, Opera of Firefox) is ingesteld als het standaardprogramma om pdf bestanden te openen, dan zal altijd de optie Afdrukken ontbreken, wanneer je rechtsklikt op een pdf bestand.

 

Wil je de optie Afdrukken wel zien in het contextmenu van de Verkenner, dan zul je een 'echte' pdf reader moeten installeren. En die echte pdf reader moet je dan instellen als standaardprogramma voor pdf bestanden.

 

Misschien twijfel je nog of ik misschien onzin praat. Daarom laat ik het je even zien. Ik heb zelf het programma PDF-XChange geïnstalleerd en ingesteld als standaardprogramma voor pdf bestanden.

Hieronder een printscreen waarin getoond wordt wat ik zie wanneer ik rechtsklik op een pdf bestand:

 

5b86841d5976a-PDF-XChange.png

 

Zoals je ziet is de optie Afdrukken nu aanwezig in het contextmenu.

 

Maar nu heb ik even de browser Firefox ingesteld als standaardprogramma om pdf bestanden mee te openen:

 

5b868488c156e-Firefox_als_standaardprogr

 

De optie Afdrukken ontbreekt nu in het contextmenu.

Dat Firefox het standaardprogramma is voor pdf bestanden, kun je ook zien aan de afbeelding. Kijk maar eens onderaan. Op het pdf bestand is nu in de rechter onderhoek een pictogram van Firefox zichtbaar.

 

Wanneer je wilt dat in het contextmenu de optie Afdrukken beschikbaar komt bij pdf bestanden, dan moet je dus een echte pdf reader installeren.

De meest bekende is natuurlijk Adobe Acrobat Reader DC. Dat is echter een zwaar programma. De download is 115 MB, en na installatie neemt het programma ruim 250 MB in beslag. Bovendien moet je na installatie de computer opnieuw opstarten om het programma te kunnen gebruiken.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat Adobe Acrobat Reader goed up-to-date wordt gehouden, want er worden vaak aanvallen via dat programma gedaan.

 

Er zijn tal van andere pdf readers die een stuk lichter zijn. Eén van de lichtste is Sumatra PDF: https://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader.html

De download van dat programma is slechts 5 MB. Na installatie neemt Sumatra PDF 11,7 MB in beslag van je harde schijf. Ook hoef je na installatie van Sumatra PDF je computer niet opnieuw op te starten.

 

Na installatie van de door jou gewenste pdf reader zul je moeten aangeven dat dat programma het standaardprogramma voor pdf bestanden moet worden. Als je niet weet hoe dat moet, dan wil ik je dat best uitleggen.

Wanneer je zou beslissen om Adobe Acrobat Reader DC te installeren, dan krijg je tijdens de installatie dit venstertje te zien:

 

5b8686ccbb111-Adobe_Acrobat_Reader_DC_al

 

Als je het vinkje (waar de rode pijl naar wijst) laat staan, dan is Adobe Acrobat Reader DC direct al het standaardprogramma voor pdf bestanden.

 

Wanneer je de pdf reader die jij wilt hebben geïnstalleerd hebt en als standaardprogramma voor pdf bestanden hebt aangewezen, dan kun je voortaan in de Verkenner maximaal 15 pdf bestanden selecteren, dan rechtsklikken op een van die bestanden en dan zul je de optie Afdrukken zien staan.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de oplossing voor mijn probleem! Ik heb een pdf reader geïnstalleerd en dat programma tot standaard gemaakt. En inderdaad staat nu de optie afdrukken in het context menu en ook als ik er een paar selecteer. Ik hoef er nooit zoveel tegelijk af te drukken en zeker geen 15. Maar dat maakt niet uit. Het probleem is opgelost. Datzelfde werkt nu natuurlijk ook voor andere bestanden die je wilt afdrukken vanuit het contextmenu. Eerst zorgen dat het standaardprogramma aangepast is. Heel erg bedankt! Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Sumatra geïnstalleerd. De 64 bits op de ene laptop en de 32 bits op de andere laptop. Was zo gebeurd. Ik ben niet zo dol op Adobe Reader. Het installeren duurt lang en er komen allerlei extra programma's bij als je niet oplet en het programma is groot. De Sumatra opent alleen een pdf, meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.