Ga naar inhoud

sasin

Aanbevolen berichten

Het ligt er helemaal aan welk programma (of welke programma's) jij geïnstalleerd hebt om .7z bestanden mee te openen.

In de lijst 'Standaard-apps per bestandstype kiezen' komt bij mij de extensie .7z niet voor. Toch heb ik het programma 7-Zip geïnstalleerd op mijn pc. Is dat een probleem? Nee, helemaal niet.

Wanneer je het programma 7-Zip installeert, dan wordt volgens mij gevraagd of dat programma in het contextmenu van de Verkenner mag komen. En dat moet je zeker toestaan. Dat is tenminste wat ik me ervan herinner, want ik heb 7-Zip al jaren op mijn pc staan.

 

Doordat 7-Zip integreert met de Verkenner is het zeer makkelijk om mappen in te pakken en weer uit te pakken met 7-Zip.

Ik heb net even een archief gemaakt met 7-Zip. Dat is een kwestie van rechtsklikken op een map en dan kiezen voor 7-Zip > Toevoegen aan archief.

Het origineel was mijn map brieven, en het archief heet dan brieven.7z

Stel nu dat ik de originele map brieven ben kwijtgeraakt of expres heb weggegooid. Ik wil dus brieven.7z weer gaan uitpakken. Dat doe je dan weer met een RMK (rechtermuisklik) op brieven.7z > 7-Zip > Hier uitpakken. En tada! daar heb je de map brieven weer terug.

 

Dus voortaan gewoon rechtsklikken op een .7z bestand, dan je muisaanwijzer boven 7-Zip houden, waarna je rechts van 7-Zip te zien krijgt wat je allemaal met dat archief kunt doen.

 

P.S. Ik ga er hierbij vanuit dat jij het programma 7-Zip op je pc geïnstalleerd hebt, en dat 7-Zip ook zichtbaar is in het contextmenu van de Verkenner.

P.S. 2 Ik zie dat jij het programma Hamster ZIP Archiver geïnstalleerd hebt. Daarmee kun je ook .7z bestanden openen. Zelf ken ik Hamster ZIP Archiver niet; ik heb voldoende aan 7-Zip. Misschien integreert Hamster ZIP Archiver ook in het contextmenu van de Verkenner? Dat kun je zelf nakijken door met rechts te klikken op een .7z bestand.

 

Je hoeft dus helemaal geen koppeling (associatie) te gaan maken Via Instellingen > Apps > Standaard-apps > Standaard-apps per bestandstype kiezen', wanneer jij jouw in- en uitpakgereedschap kunt bedienen via een rechtsklik in de Verkenner.

 

En voor wat betreft de laatste afbeelding die jij toonde: Wanneer je het programma 7-Zip niet hebt geïnstalleerd op jouw pc, maar wel het programma Hamster ZIP Archiver, dan is de koppeling tussen .7z en Hamster ZIP Archiver al in orde. Niets meer aan doen.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, Porrelaar, voor deze duidelijke uitleg!!!

 

Wat ik alleen niet begrijp is, dat terwijl het programma 7-Zip inderdaad wel geïnstalleerd is, ik hem niet terugzie als optie bij de standaardapps/bestandtypes.....

 

Wat dat Hamster programma betreft: het is een raadsel waar dat vandaan komt. Staat niet bij programma's en onderdelen. Is hinderlijk aanwezig en ik krijg het met geen mogelijkheid weg.

Misschien nog een tip hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, je schrijft dat je het programma 7-Zip wél geïnstalleerd hebt. Klik eens met de rechter muisknop op een .7z bestand dat jij ergens op je harde schijf hebt staan. Zie je 7-Zip dan in het contextmenu staan?

Ik zie het onderstaande wanneer ik dat doe:

 

5bbdf763125f1-Hier_uitpakken.png

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe jij aan dat Hamster programma bent gekomen, kan ik natuurlijk niet weten. Maar ik vermoed dat dit programma stiekem meegekomen is toen jij gratis software downloadde van een dubieuze bron/website.

Ik heb dat programma even gedownload (maar niet geïnstalleerd!!!) en daarna geüpload naar VirusTotal. Dan wordt dat installatiebestand met de naam hamsterarc_v.4.0.0.59.exe gescand door maar liefst 68 verschillende virusscanners. En dit is dan de uitslag van die scan (ja, je mag gerust op de volgende link klikken): https://www.virustotal.com/#/file/57672046438d7e3a2bfa13c6d9c4be9e58530622ab970b02074cf2c3fd1b4043/detection

 

Hamster ZIP Archiver lijkt mij dus foute boel. De oordelen liegen er niet om: PUP (=potentieel ongewenste software); Unsafe; Trojan generic; adware; riskware; malicious (= kwaadaardig).

 

Je kunt zelf met diverse programma's aan de slag gaan om Hamster ZIP Archiver te verwijderen, of je roept de hulp in van een van de security helpers op dit forum. Die zal je dan deskundig begeleiden bij de verwijdering van Hamster ZIP Archiver.

Laat het maar weten wat jij wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling: na wat extra onderzoek ben ik erachter waarom diverse virusscanners het installatiebestand van Hamster ZIP Archiver onveilig vinden. Als je tijdens de installatie van Hamster ZIP Archiver niet heel goed oplet, dan zal er extra software geïnstalleerd worden, waar jij niet om gevraagd hebt.

 

5bbe061135567-Hamster_Free_Zip_Archiver_

Bron: https://www.techspot.com/downloads/5296-hamster-free-zip-archiver.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zie ik ook. Maar ik bedoel dat ik het gek vind dat de mogelijkheid niet bij de standaardapps staat.

 

En wat Hamster betreft: Ja, dat vermoeden had ik natuurlijk al, omdat het zich niet laat verwijderen.

En wat is wijsheid: misschien het beste als ik het onder begeleiding doe.

Hoe kan ik een security helper inschakelen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, sasin zei:

Wat ik alleen niet begrijp is, dat terwijl het programma 7-Zip inderdaad wel geïnstalleerd is, ik hem niet terugzie als optie bij de standaardapps/bestandtypes.....

Daar hoef jij je niet druk om te maken. Wanneer ik de lijst met bestandstypes bekijk, dan staan bij mij de bestandstypes .zip en .7z er helemaal niet bij in die lijst. Ze worden gewoon niet genoemd. Dat is voor mij ook onbelangrijk. Ik kies meestal een andere manier om een bestandstype te koppelen aan een programma. Bij in- en uitpakprogramma's zoals 7-Zip gebruik je het contextmenu van de Verkenner. Wanneer je daar kunt kiezen voor 7-Zip, dan is het goed.

 

8 minuten geleden, sasin zei:

Hoe kan ik een security helper inschakelen? 

Dat zal ik wel even voor je doen. Er zijn 2 security helpers op dit forum: abbs en kweezie wabbit. Kweezie wabbit is vooral in de vroege morgen actief. Ik zal daarom abbs vragen of hij je wil helpen met het opsporen en verwijderen van Hamster ZIP Archiver. Hij doet dan een volledige controle en het kan best zijn dat hij ook andere ongewenste software tegenkomt.

Even geduld dus totdat abbs in dit topic reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

"porrelaar" heeft gevraagd om alles eens na te kijken doe daarvoor het volgende:

 

Download de 577bf0efb8088-FRST.png&key=17a8e1ee47f9dFarbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links naar het bureaublad.


Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.
Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren

Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie RunAsAdmin.jpgAls administrator uitvoeren.

  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt en Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.


Een handleiding via een filmpje van Farbar Recovery Scan Tool kan je HIER vinden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.