Ga naar inhoud

Kan dit systeem windows 10 aan?


Passer

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, Passer zei:

'k weet dus niet of hij die key van de 7 nog heeft, maar voor zover ik weet moet je - bij een vraag naar de key - gewoon niets invullen en verder gaan want de key van de 7 staat er op en die wordt dan gebruikt. (even toch maar ter controle: dit klopt?)

Meestal maak ik wat aantekeningen wanneer ik op een pc een upgrade of schone installatie uitvoer en die aantekeningen heb ik zojuist teruggevonden. Ik deed het toch anders dan ik eerder vermeldde. Ik maakte niet gebruik van de knop Update nu, maar van de knop Hulpprogramma nu downloaden.

 

Ik heb die aantekeningen gekopieerd en plak ze hieronder:

-----------------------------------------------

PC M: van Win7 naar Win10

Zondag 3 maart 2019,

14:45 uur            Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

      Klik daar op de knop Hulpprogramma nu downloaden.
Na download rechtsklikken op MediaCreationTool1809.exe en kiezen voor Als administrator uitvoeren.
Akkoord gaan met de licentiebepalingen.
“We bereiden een paar dingen voor”
Daarna krijg je de volgende vraag:
“Wat wilt u doen:
1.       Deze pc nu bijwerken
2.       Installatiemedium […] voor een andere pc maken.

Kies optie 1: Deze pc nu bijwerken.

De pc wordt gecontroleerd en de updates worden gedownload.
Na enige tijd krijg je het venster: Gereed voor installatie.
Aangevinkt zijn: Windows 10 Home installeren én Persoonlijke bestanden en apps behouden.
Daar hoef je verder niets aan te wijzigen. Dat doe je alleen wanneer je persoonlijke bestanden en apps juist niet wilt behouden.
Daarna zal Windows 7 worden afgesloten. De pc zal automatisch weer opstarten, waarna de updates worden uitgevoerd. Je mag nu de pc absoluut niet uitschakelen. De pc wordt verschillende keren automatisch opnieuw opgestart.
Wanneer de installatie geheel voltooid is, zal Windows 10 opstarten.

Je krijgt daarna nog een aantal vragen over de privacy-instellingen. Zelf ga ik nooit akkoord met de keuzes die Microsoft maakt. Ik kies bij iedere vraag niet de eerste, maar de tweede optie, waardoor er minder gegevens over de pc en de programma’s worden doorgestuurd naar Microsoft.

De totale duur van de upgrade van Windows 7 Home naar Windows 10 Home 64 bit duurde op de pc van M bijna 2 uur.


Voordat ik het hulpprogramma startte, heb ik de virusscanner (Avast Free) uitgeschakeld.

Nadat de upgrade naar Windows 10 met succes voltooid was, heb ik Avast verwijderd. Dat verwijderen van Avast duurde vrij lang. Soms was een tijdlang geen voortgang zichtbaar bij de verwijdering van Avast. Dan toch gewoon wachten totdat het verwijderen verder ging. Na verwijderen van een virusscanner moet je altijd de pc opnieuw opstarten.

 

Ze had al de nieuwste versie van Windows 10: versie 1809, maar er kwamen toch nog een paar updates binnen, na een klik op Naar updates zoeken.

--------------------------

In mijn aantekeningen staat dus niets over een productcode. Volgens mij kreeg ik die vraag niet. Als je die vraag toch zou krijgen, dan moet je klikken op 'Ik heb geen productcode' (staat onderaan in dat venster) en pas daarna op Volgende.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

dank dat je het ook eens nakeek Porrelaar !  maareuh... dus toch met MTC ?

 

(en: makkelijk: 'k heb zelf ook zo iets gemaakt, de laatste keren dat ik met MTC mijn (10)systeem vernieuwde - 'k leg nu jouw tekst naast de mijne en zal dan wel zien welke dingen ik vergeten te noteren was.)

 

dank voor je uitgebreid verslag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Passer zei:

maareuh... dus toch met MTC ?

Euh, bijna goed... :xd: Niet met MTC, maar met MCT (Media Creation Tool), maar het is dus niet nodig om een installatiemedium aan te maken, wanneer je MediaCreationTool1809.exe downloadt en daarna uitvoert op de pc van je kennis.

Je mag natuurlijk wel een installatiemedium aanmaken. Dan heeft je kennis daarmee een mogelijkheid om Windows 10 te repareren als dat een keer nodig zou zijn. Of klopt hij dan toch weer bij jou aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer

 

Zoals ja uit eerdere antwoorden al hebt kunnen afleiden kan die pc inderdaad Windows 10 draaien. Op zijn minst zou ik dan 2 GB ram toevoegen.

Een racemachine gaat dat nooit kunnen zijn, maar als je die pc niet volpropt met opstartende progs en hem clean houdt, dan valt daar behoorlijk mee te werken.

 

Op een diagnose van de upgrade advisor moet u zich niet baseren want dat is één van de grootste blubbers van Microsoft ooit. Daar kan ik een boek over schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk MCT :)

 

en idd: de laatste keer dat ik een clean install deed op mijn systeem (half jaartje of zo geleden), merkte ik ook op dat je niet langer een stick nodig hebt, dat Windows alles ook op je eigen systeem gaat zetten, dat een stick alleen nog nodig is als je het op een ander systeem (waar je bv niet aan MCT kan geraken)

 

En nu Droske net komen kijken is even nog dit:

6 uren geleden, Passer zei:

(via versie 24074 met MCT

schreef ik hier in een post hiervoor.

 

Normaal zou ik ook gewoon met MCT de laatste versie laten binnenhalen, maar jij, Droske, wist een tijd geleden ergens te vertellen dat het beter via versie 24074 zou gaan (maar 'k vind je antwoord niet terug...) .. 

dus nu even de vraag: waarom niet via MCT (al weer 2x juist getypt:xd: ) de laatste versie binnenhalen?

 

(enne: dat boek moet je maar niet schrijven hoor :) )

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Passer zei:

Normaal zou ik ook gewoon met MCT de laatste versie laten binnenhalen, maar jij, Droske, wist een tijd geleden ergens te vertellen dat het beter via versie 24074 zou gaan (maar 'k vind je antwoord niet terug...) .. 

Heb je me daar via pb niet ooit een vraag over gesteld?

 

Ik weet zeker dat het via die oudere MCT versie nog gratis kan. Of dat met de recentste versie ook nog gratis kan dat heb ik nog niet getest. Men kan niet na iedere nieuwe versie gaan testen of een pc waar nooit eerder Windows 10 op heeft gedraaid nog gratis te upgraden valt. De pc's groeien hier niet aan de bomen hé.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, 't kan via een pb geweest zijn - waardoor de search ook niets vande 24074 vond...

En dan zal ik je fout begrepen hebben - 'k dacht dus dat het met de recente NIET kon, maar mogelijk dus wel.. Nu ja: 'k probeer het wel uit.

3 minuten geleden, droske zei:

De pc's groeien hier niet aan de bomen hé.;)

Bij jou ook al niet ? ?  :xd:  :xd:  :xd: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ondertussen ben ik verder - maar nog even ver van huis...

Want wat blijkt? dat hij een (legale) enterprise-versie van Windows 7 heeft - en laat MCT daar nu geen weg mee kunnen.... (.. versie van Windows wordt niet ondersteund)

 

Nu vind ik er wel een en ander van

("Kan ik mijn bestaande PC upgraden naar Windows 10?

Als u wilt profiteren van de nieuwste hardwaremogelijkheden, raden we u aan over te stappen naar een nieuwe pc met Windows 10. Het is ook mogelijk compatibele pc's met Windows 7 te upgraden door een volledige versie van de software te kopen en te installeren. Zie voor meer informatie Upgrade uitvoeren naar Windows 10: veel gestelde vragen.

(bron)

 

maar ik zit te zoeken of dit niet gratis zou kunnen, maar als ik deze post van I_like_Scotland lees vrees ik dat het niet gratis zal kunnen...?

 

Is dit het enigste besluit: 'het zal niet gratis gaan' ? ?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kennis heeft Windows 7 Enterprise. Maar je schreef dat hij bijna 80 is. Dan zal hij niet meer werken en dat betekent dat die versie eigenlijk niet legaal kan zijn.

Windows 7 Enterprise is een versie apart. Deze wordt niet verkocht in de winkel, maar is alleen via een zogenaamde volume-licentie te koop, oftewel alleen voor bedrijven die het product willen uitrollen op systemen binnen een bedrijf. De Enterprise-versie is samen met de Ultimate-editie de meest uitgebreide Windows 7-versie.”

Bron: https://www.computeridee.nl/achtergrond/zes-keer-windows-7-dit-zijn-de-verschillen/

 

Een goedkope licentie aanschaffen voor Windows 10 Home of Pro en dan een schone installatie uitvoeren kan natuurlijk wel.

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Dan zal hij niet meer werken en dat betekent dat die versie eigenlijk niet legaal kan zijn.

Dat eerste klopt natuurlijk, dat tweede mogelijk niet: 'k leg het even uit: 'k heb bij hem (lang geleden :) ) nog in de les gezeten en ben hem blijven kennen. Hij is een religieus (zo iets als paters) - en het bestuur van hen heeft dus een aantal licenties gekocht blijkbaar (die ze wellicht ook voor hun administratie gebruiken). Nu kunnen afzonderlijke leden van die gemeenschap aan hun bestuur een computer vragen en ze krijgen dan zo'n systeem (met Enterpriselicentie blijkbaar). Dus denk ik (herhaal: denk) dat dit toch nog wel eens legaal zou kunnen zijn - of rekken ze het begrip 'enterprise' nogal ver uit?

Hoe dan ook: het probleem is dat ik liever geen clean install doe (hij zou dus een al-dan-niet goedkope key kunnen kopen, maar waar zitten al zijn serials van zijn programma's...

Daarom zocht ik naar een upgrade met-behoud-van-instellingen.

Als dit niet kan blijft hij liever gewoon bij zijn 7, al weet hij dat de beveiliging binnen een jaar niet meer verder uitgebouwd wordt en hij dus risico's loopt.

 

ps: is dit een mogelijkheid: een oude 'gewone' 7 sleutel zoeken/kopen, dan die gewone 7 over de enterprise zetten en die dan upgraden naar de 10? (is het trouwens legaal, moest het al lukken? ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.