Ga naar inhoud

Kan dit systeem windows 10 aan?


Passer

Aanbevolen berichten

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi Abbs, ik heb een tijd geleden die/een upgrade advisor van windows geprobeerd (te downloaden), maar toen kreeg ik het bericht dat die er niet meer was of zo iet, hoe dan ook : 'k geraakte er niet meer aan toen ik hem in gang wilde zetten: op dat ogenblik wilde hij contact opnemen met het internet en kreeg ik dus een bericht dat (iets als:) het niet meer kon vinden.

'k Kreeg toen het idee dat de betreffende bestanden van hun net waren gehaald.

 

Of het die link van jou was weet ik niet meer, maar 'k ga het met die iig toch nog maar eens proberen.

dank voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pc uit de startpost lijkt qua hardware sterk op mijn Dell Inspiron 530 van 11 jaar oud. Mijn Dell had bij aanschaf 2 GB RAM. Daar heb ik later zelf 2 GB bijgeplaatst. Totaal 4 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 332MHz (5-5-5-15). Iets trager werkgeheugen dan in de Dell van Passer.

In de Dell van Passer zit een Intel Core 2 Duo E7400. In mijn Dell een iets tragere Intel Core 2 Duo E6750 @2.66 GHz. Hier worden die 2 processors met elkaar vergeleken: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Core2-Duo-E7400-vs-Intel-Core2-Duo-E6750/946vs942

 

De vraag was: kun je daar Windows 10 op zetten? Antwoord: Ja. Ik heb dat zelf in 2015 ook gedaan op mijn Dell. Natuurlijk wordt het geen supersnelle machine, maar dat is logisch met die oude hardware. Wel zou ik het werkgeheugen uitbreiden naar 3 of 4 GB.

Wanneer je de gratis upgrade naar Windows 10 uitvoert (ja, dat kan nog steeds), dan krijg je Windows 10 Pro, 32 bit.

Maakt het veel uit of je 1 of 2 GB RAM erbij zet? Nee, want als je er 2 GB bijplaatst, dan heb je in totaal wel 4 GB RAM, maar daarvan kan slechts 3,25 GB gebruikt worden. De rest wordt gereserveerd voor hardware. Het verschil tussen 3 of 4 GB is bij deze pc dus niet 1 GB, maar slechts 0,25 GB. Raar, maar waar.

 

Ook mijn Dell heb ik dus geüpgraded naar Windows 10 Pro, 32-bit. De opstarttijd is wat lang: circa 1½ tot 2 minuten, maar als hij eenmaal volledig is opgestart, dan valt er nog best goed mee te werken.

Omdat vanwege de 32-bit versie van Windows 10 slechts 3,25 van de totale 4 GB RAM gebruikt kon worden, heb ik onlangs een schone installatie uitgevoerd. Deze keer ging ik voor Windows 10 Pro, 64-bit. En voordat je dat vraagt: de licentie voor Windows 10 is zowel geldig voor 32 bit als voor de 64 bit versie. Je hoeft bij die schone installatie dus geen product key in te voeren, omdat de pc bij Microsoft al bekend was als Windows 10 pc.

Ik voerde die schone installatie uit omdat ik daarna wel de volledige 4 GB RAM kon gebruiken, maar maakte dat ook wat uit? Nee, op mijn Dell merkte ik daarna niet dat de pc sneller was geworden door die extra 0,75 GB RAM. Ik denk dat dat komt omdat een 64 bit besturingssysteem van zichzelf al meer werkgeheugen nodig heeft dan een 32-bit besturingssysteem.

 

Een belangrijk verschil tussen mijn Dell en die van Passer is dat in mijn Dell een aparte grafische kaart zit: 256MB ATI Radeon HD 2600 XT, terwijl de Dell van Passer het met de onboard grafische chip moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Passer,

 

Met onderstaand printscreen van een Dell Optiplex 360 heb ik in den beginne probleemloos Windows 10 Pro gedraaid.

Werd teruggezet naar Windows 7 Pro.

Zal in januari 2020 terug naar Windows 10 worden gebracht, als dat dan nog lukt ???

 

Er zit 4GB RAM in maar gezien het een 32-bit OS is worden die toch niet ten volle benut.

 

ScreenShot024a.jpg.59be06077435a3dbbb7757593e4bb00b.jpg

 

Ik weet het ... de temperaturen zijn wat aan de hoge kant.

Het is namelijk al een tijdje geleden dat ik dat kastje nog eens heb geopend en van stof heb ontdaan! :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elke pc wordt even goed gekoeld. Ik heb mijn Dell pas nog schoongemaakt. Toch blijven de temperaturen aan de hoge kant; dat is eigenlijk altijd zo geweest bij mijn Dell. Ik heb meerdere pc's en de andere pc's blijven koeler dan de Dell.

Hieronder een knipsel van Speccy vlak nadat ik mijn Dell had voorzien van een schone installatie van Windows 10 Pro, 64-bit:

 

5cadc0515a304-speccy_Dell_Inspiron_win10

 

Ha, ik dacht dat ik die schone installatie kort geleden had uitgevoerd. Blijkt toch alweer 5 maanden geleden te zijn.

Ik voerde die schone installatie ook uit, omdat ik de Dell wilde verkopen. Er blijkt echter geen animo voor te zijn, hoe weinig ik er ook voor vraag. Ik ga nu kaartjes bij de supermarkt (Albert Heijn) ophangen: Gratis op te halen! Als dat ook geen reacties oplevert, dan gaat hij naar de stort (de milieustraat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

De pc uit de startpost lijkt qua hardware sterk op mijn Dell Inspiron 530 van 11 jaar oud.

je zo wel eens in de goede richting kunnen zitten want dit beestje is iets van een 7 jaar oud.  (Die Dell is wel niet van mij maar van een goeie kennis - ma je mag blijven zeggen 'als die van Passer' :xd: - is niet juist dus, maar misschien wel het makkelijkst)

- Dat het geen snelle wordt is geen probleem: eigenaar gebruikt hem toch vooral voor internetten (wifi) en tekstverwerking

- werkgeheugen dus uitbreiden naar 4 Gig (al is dus uitbreiden naar 3 Gig al even effectief)

- gratis upgrade naar de 10 is wel de bedoeling (via versie 24074 met MCT en dan daarna 'gewoon' upgraden)

- en dus qua 32 of 64-bit speelt het eigenlijk weinig rol?

- het verschil tussen jouw systeem en het zijne is die grafische kaart - maar dat speelt bij upgraden naar de 10 geen rol toch? - en de eigenaar doet ook zelden iets grafisch

 

1 uur geleden, Calvus zei:

Zal in januari 2020 terug naar Windows 10 worden gebracht, als dat dan nog lukt ???

Ook jij bedankt voor de info en waarom doe je het nu niet, nu het zeker nog gratisch kan?

 

1 uur geleden, porrelaar zei:

Niet elke pc wordt even goed gekoeld

maar deze valt dus (zie eerste plaatje) blijkbaar goed mee? - al weet ik niet of de pc mogelijk pas net opgestart was toen dit speccy werd genomen...

 

1 uur geleden, porrelaar zei:

Ik ga nu kaartjes bij de supermarkt (Albert Heijn) ophangen: Gratis op te halen!

spijtig dat je in Nederland woont, anders kwam ik die voor hem halen...  :xd:

 

Allebei dank je wel voor het meedenken !  (abbs: 'k ben nog niet tot bij die computer geraakt, maar als ik die berichten zo lees, kan ik gerust zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Passer zei:
2 uren geleden, Calvus zei:

Zal in januari 2020 terug naar Windows 10 worden gebracht, als dat dan nog lukt ???

Ook jij bedankt voor de info en waarom doe je het nu niet, nu het zeker nog gratisch kan?

 

Voor zover ik weet kan dat gerust in 2020 ook nog gratis omdat die al eens Win 10 heeft gedraaid én dus een legale digitale licentie heeft.

Kan dan op eender welk tijdstip gratis geupgraded worden.

 

Heb ook meerdere computers.

Dit Delleke draait als een zonnetje en is momenteel nog steeds mijn hoofdcomputer.

De andere staan allemaal op Windows 10 Pro versie 1809 en zijn up-to-date.

Eén ASUS laptoptje draait op Zorin 12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Passer zei:

dit beestje is iets van een 7 jaar oud

Hum, hij lijkt me wat ouder. Of Dell heeft hem een pc geleverd met wat oudere hardware.

 

Passer, als je een gratis upgrade uitvoert op die Dell, dan wordt dat automatisch de 32 bits versie van Windows 10 Pro.

Pas nadat je de gratis upgrade hebt uitgevoerd, kun je een schone installatie uitvoeren van Windos 10 Pro, waarbij je zelf kunt kiezen voor de 64 bits versie, als je die zou willen.

49 minuten geleden, Passer zei:

gratis upgrade naar de 10 is wel de bedoeling (via versie 24074 met MCT en dan daarna 'gewoon' upgraden)

Nee, niet via versie 24074. Je moet direct de nieuwste versie van Windows 10 binnenhalen. Dat doe je door met de Dell van je kennis naar deze website te gaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op de knop Update nu.

Je ziet dit venstertje:

 

5cade5d91ed91-Windows10Upgrade.png

 

Klik op Bestand opslaan. Ga daarna naar de download map > rechtsklik op het gedownloade bestand > Als administrator uitvoeren.

Je krijgt dan direct versie 1809 van Windows 10. Dat is op dit moment de meest recente versie.

Je hoeft dus geen opstartbare dvd of USB stick aan te maken. Overigens verdient het wel aanbeveling om vooraf een back-up te maken van alle persoonlijke bestanden. Gewoon voor de veiligheid.

Ik weet niet meer zeker of er tijdens de installatie gevraagd wordt om de product key. Volgens mij niet. Het is immers een gratis upgrade. Ik heb die een paar weken geleden nog zo uitgevoerd op de Windows 7 pc van mijn vriendin. Ging prima. Windows 10 werd na afloop automatisch geactiveerd.

 

1 uur terug, Passer zei:

het verschil tussen jouw systeem en het zijne is die grafische kaart - maar dat speelt bij upgraden naar de 10 geen rol toch?

Zowel in de pc van Calvus als in mijn Dell zit een aparte grafische kaart. In de pc van jouw kennis zit alleen de grafische chip onboard. Het gaat erom of die ondersteund wordt door Windows 10. Dat lijkt wel het geval te zijn: http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=intel+q45+windows+10

Zo'n onboard chip heeft geen eigen werkgeheugen, maar gebruikt geheugen van het geïnstalleerde RAM, waardoor er minder overblijft voor Windows en de programma's.

43 minuten geleden, Calvus zei:

Voor zover ik weet kan dat gerust in 2020 ook nog gratis omdat die al eens Win 10 heeft gedraaid én dus een legale digitale licentie heeft.

Kan dan op eender welk tijdstip gratis geupgraded worden.

Dat klopt. Calvus kan in 2020 weer gratis upgraden naar Windows 10 Pro 32 bit. Hij kan ook op elk moment een schone installatie uitvoeren van Windows 10 Pro, en hij mag dan zelf kiezen tussen 32 bit of 64 bit. In beide gevallen zal tijdens de schone/verse installatie om een product key worden gevraagd. En in beide gevallen moet hij dan klikken op 'Ik heb geen product key'. Na afloop zal Windows 10 automatisch geactiveerd worden, omdat zijn computer bekend is bij Microsoft. Het maakt daarbij niet uit of hij tijdens de schone installatie gekozen heeft voor een 32-bit of een 64-bit versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, porrelaar zei:

Of Dell heeft hem een pc geleverd met wat oudere hardware.

kan ook zijn dat hij hem overgekregen heeft van iemand. Hij 'heeft hem ong 7 jaar' - maar 't zal dus langer zijn...

 

En, Porrelaar, ik dacht dus van best te moeten werken met MTC, maar jouw manier is makkelijker natuurlijk - en ja 'k heb hem al gevraagd naar een cd-speler èn hij heeft een grote externe schijf voor een backup. Heb hem ook al gezegd dat hij al zijn data moet veilig stellen.

 

'k weet dus niet of hij die key van de 7 nog heeft, maar voor zover ik weet moet je - bij een vraag naar de key - gewoon niets invullen en verder gaan want de key van de 7 staat er op en die wordt dan gebruikt. (even toch maar ter controle: dit klopt?)

46 minuten geleden, porrelaar zei:

Het gaat erom of die ondersteund wordt door Windows 10

Ah, zover had ik nog niet gedacht - maar blijkbaar wel (en anders zal Windows wel beginnen gillen zeker? er wordt toch vooraf een check gedaan) - en misschien kan ik/hij nog ergens een goedkoop kaartje vastkrijgen - scheelt weeral in Ram...

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.