Ga naar inhoud

Hard Disc verwisselen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ok,  je hebt dus blijkbaar geen twee linkerhanden, en dan lukt het je misschien.

 

Kijk: het principe is: je moet in je PC op zoek gaan (*) naar twee 'socketjes', twee aankoppelstukken: als jij je schijf-zelf bekijkt merk je twee plaatsen waar een kabeltje kan ingestoken worden:

 

image.png.033d72087434209477cd374c2adc2b81.png

 

('k heb dit plaatje gewoon van het net geplukt): je ziet links de datakabel en rechts de Power(voedings, spannings)kabel.

 

Eigenlijk is het eenvoudig: je moet zo'n twee kabeltjes in je PC gaan zoeken: of je die schijf kan gaan aansluiten met aanwezig-niet-gebruikte-kabeltjes.

Vind je die, dan plug je ze gewoon in en je kijkt uit dat je bijgestoken schijfje nergens tegen 'blote contacten' kan aankomen (en dus geen kortsluiting kan geven)

Vind je die niet dan moet je zo'n kabeltjes gaan kopen (niet zo duur) - maar kijk eerst maar eens.

Plaats eventueel eerst een foto van de kabeltjes die je zou vinden, vooraleer de schijf echt te gaan aansluiten.

 

Let op: een een gewone stekker van je scheerapparaat kan je zonder nadenken in een stopcontact steken, bij deze stekkers gaat het slechts op één manier, je mag dus zo'n stekkers er niet 'omgedraaid' in proberen te steken of je helpt de zaak naar de filistijnen !

 

 

(*) PS: als jij je kast opendoet (eerst VOLLEDIG afsluiten en best de 220V-stekker eruit), ga je - voor dat je gelijk waar aan komt - jezelf statisch 'ontladen' omdat mensen soms statisch geladen zijn. Het makkelijkst kan je dit door aan het bloot metaal van vb een waterkraan of het kraantje van een radiator te komen. Er gebeurt hiermee niks, maar je bent wel ontladen. (statische schokken kunnen nefast zijn voor sommige hardwaredingen blijkbaar)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat al bedacht en deed een externe HD open. En ja hoor, dezelfde aansluiting, dus snel ingeplugd, resultaat noppes. Ik heb zowel voor als na de test met de laptop schijf, de originele schijf getest en alles ok.

Onderaan wat foto`s van mijn experiment

DSC05532.JPG

DSC05534.JPG

DSC05536.JPG

DSC05539.JPG

DSC05540.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Theo2602 zei:

Morgen zal ik foto's nemen van de binnenkant van mijn desktop, in de hoop die kabels te vinden.

ok, en het is zo'n losse voedingskabel die je zou moeten vinden, eentje zoals deze dus: image.png.d4947283ee7e0b629a7826637b26b11d.png   (met die Belgische kleuren)

en daarnaast dus zo'n klein kabeltje als in mijn post: de onderste van de twee, moet je ook hebben  (maar in tijd van nood kan je die makkelijk kopen, kosten niet zoveel - en die - maar dat vertel ik je in dat geval wel...

 

Wel OPLETTEN dat je geen zaken op printplaten legt - daar kunnen ze niet goed tegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/5/2019 om 16:57, Theo2602 zei:

Beste helpers, zoals ik al ergens schreef is mijn laptop uiteengevallen en heb mij dus een andere tweede hands aangeschaft.

Hier toch nog eens op terug komen als het mag, want het kan van belang zijn bij het invullen van je recentste vragen.

Wat versta je nu eigenlijk precies uit "mijn laptop is uiteengevallen"?

Een laptop die zomaar uiteen valt dat is toch wel iets heel bijzonders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Passer zei:

'k vermoed: is gevallen en ligt uiteen

Die staat toch altijd in zijn tuinhuisje of iets dergelijks. Hoe kan die dan vallen? Of waren de poten van de tafel rot?

Ik had een antwoord van TS verwacht met nog wat meer info zoals o.a... start die nog op?

 

Ik stel trouwens heel wat misverstanden vast. Er is sprake van een "Gevallen" laptop (een HP). Deze is vervangen door een tweedehands Dell laptop. En nu is er plots ook sprake van een desktop. Uit welke kast is die nu plots gevallen?

 

Logischerwijs zou ik denken dat Theo de voormalige interne HDD van die "gevallen" HP laptop zou willen koppelen aan de vervangende Dell laptop om de data van die HP over te plaatsen naar de Dell.

Waarom er dan plots een desktop computer is bij gesleurd is me een raadsel.

 

 

Je gaat toch niet dezelfde data (die van de HP laptop) kopiëren naar twee verschillende computers. Waar ben je dan in Gods naam mee bezig? Straks vindt de kat zijn jongen niet meer terug.

 

aangepast door droske
typefoutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe die laptop is beschadigd speelt eigenlijk geen rol, maar voor wie het wil weten. op zeker ogenblik moet de scharnier tussen het toetsenbord en het scherm geblokkeerd zijn, en heeft dus de plaat beschadigd. op die plaats zit ook de `startknop` maar ik heb nog een tijdje kunnen starten, door het deksel half dicht te doen, tot uiteindelijk alles is losgescheurd.

Wat dit een rol speelt, weet ik ook niet, maar die laptop wordt bijna elke dag van de studio naar het woonhuis getransporteerd, en gaat ook mee op verlof.

Wat de verwarring betreft over toestellen: in mijn studio staat de 11 jaar oude desktop, waar ik eigenlijk alles op doe. daarna staat nog een veel oudere desktop, waarop  W7 en XP staat. W7 gebruik ik niet meer, maar XP regelmatig. Dan heb ik ook nog een smartphone, mijn vrouw heeft ook een laptop, en ik heb 5 katten.

Wat mijn eerste plan betreft, de HD uit de HP in de Dell plaatsen, kreeg ik hier zoveel negatieve reacties, dat ik het niet heb aangedurfd.

Toen vroeg ik of ik de HD van de HP niet op de een of andere manier, als externe HD, kon aankoppelen zodat ik enkele bestanden in verband met mijn Virtuele Machine kon binnenpakken. Dan kon ik ze daarna op de Dell zetten, en zouden alle problemen in dat verband opgelost zijn. Anders moet ik niet enkel de VM terugzetten, maar ook de Dbase en GWbasic programma`s verbeteren.

Hopelijk is iedereen terug bij, en morgen zal ik foto`s nemen van het binnenste van de desktop(pen) om te zien of de nodige draadjes daar hangen. Misschien kan dan ook iemand uitleggen waarom de HD van de laptop niet draaide in de `doos` van een gewone HD, want daar zitten toch de juiste draden in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Theo2602 zei:

Wat mijn eerste plan betreft, de HD uit de HP in de Dell plaatsen, kreeg ik hier zoveel negatieve reacties, dat ik het niet heb aangedurfd.

Je moet dat niet als negatieve reacties aanzien. Er is gezegd dat dit onlogisch is en dat je daar beter vanaf ziet.

 

14 minuten geleden, Theo2602 zei:

Toen vroeg ik of ik de HD van de HP niet op de een of andere manier, als externe HD, kon aankoppelen

Ja dat kan door gebruikmaking van een docking station. Dat heeft Passer je verteld, maar dat schenkt je blijkbaar geen voldoening.

 

17 minuten geleden, Theo2602 zei:

Misschien kan dan ook iemand uitleggen waarom de HD van de laptop niet draaide in de `doos` van een gewone HD, want daar zitten toch de juiste draden in!

Om wat voor een "doos" gaat het eigenlijk. En wat versta je onder een gewone HD? Ik herinner me niet dat er in dit onderwerp sprake is geweest van een andere dan een "gewone" HD. Een harde schijf uit een desktop computer is een 3,5 inch schijf en een harde schijf uit een laptop is een 2,5 inch schijf. Beide zijn echter "gewone" harde schijven. Probeer eens duidelijk te zijn wat dat betreft, zo niet geraken we er hier nooit uit en groeit er alleen maar ergernis aan beide kanten.

 

Het is echt moeilijk om je goed te adviseren hoor omdat je er blijkbaar problemen mee hebt om situaties duidelijk te schetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.