Ga naar inhoud

Hard Disc verwisselen


Aanbevolen berichten

Beste helpers, zoals ik al ergens schreef is mijn laptop uiteengevallen en heb mij dus een andere tweede hands aangeschaft.

Nu mijn vraag: ik hoorde reeds vaak dat de HD's van laptoppen allemaal dezelfde afmetingen en aansluitingen hebben.

Nu dacht ik dat wanneer ik de HD van de 'nieuwe' laptop vervang door deze van mijn vorige, moet ik niets bijwerken.

Is dat waar, en zo ja kan er mij iemand bij het proces van die vervanging helpen.

In bijgaande een foto van mijn oude laptop, maar ik zie niet hoe ik die batterij kan verwijderen. Die heeft een plastik jasje aan, en zit nogal erg ingesloten.

Dus mijn eerste vraag: hoe verwijder ik die? (foto)

 

batterij.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De 2,5 inch gewone harde schijven in laptops hebben wel dezelfde lengte en breedte, maar de dikte kan verschillen. Die kan bijvoorbeeld 7 mm zijn of 9,5 mm.

Stel dat in je kapotte laptop een harde schijf zit met een dikte van 9,5 mm, terwijl in de zopas aangeschafte tweedehands laptop een harde schijf zit met een dikte van slechts 7 mm, dan past de harde schijf uit je kapotte laptop waarschijnlijk niet in de vervangende laptop. Hij zou dan te dik zijn.

 

Maar stel dat de dikte hetzelfde is, dan is er mogelijk nog een ander probleem. Overzetten van de harde schijf lukt dan misschien wel, maar zal Windows daarna ook opstarten? De vervangende laptop heeft immers andere hardware en dus ook andere drivers. En wanneer je de harde schijf omruilt, dan zijn de juiste drivers voor de hardware in je tweedehands laptop niet aanwezig.

 

Natuurlijk kun je het gewoon proberen. Wie niet waagt, die niet wint. Zorg er dan wel voor dat de laptop na het verwisselen van de harde schijven op internet is aangesloten met een internetkabel (dus niet via wifi). Dan heb je kans dat via Windows Update de juiste drivers voor de hardware worden opgehaald.

 

Van de foto die je geplaatst hebt, kan ik geen chocola maken. Die is te onscherp. Je kunt beter het merk en de volledige typeaanduiding van de kapotte laptop noemen, bijvoorbeeld: HP Pavilion DV7-2250ED. Dan kunnen de helpers zoeken naar een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je de harde schijf vervangt of eruit haalt.

Overigens vind je die handleidingen en video's vaak door te zoeken met Google op: naam en type van laptop disassembly.

Bijvoorbeeld: HP Pavilion DV7-2250ED disassembly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theo,

de mensen zijn meer geholpen als je hen het merk en type van de laptop geeft denk ik.

 

Kan je dat eens opzoeken en plaatsen

 

Porrelaar: je was me dus net vòòr  :) (en die  chocola herken ik dus ook niet :xd:

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klik op de volgende link voor handleidingen en video's waarin uitgelegd wordt hoe je die Dell demonteert: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&channel=trow&ei=U6DdXMjbLcbCwQKZz6rgCw&q=dell+latitude+e6420+disassembly&oq=dell-latitude-e6420+dis&gs_l=psy-ab.1.0.0i22i30l10.4586.6152..11095...0.0..0.60.229.4......0....1..gws-wiz.......0i71j0i30.TIVQ1OIBsUo

 

Hier de link naar de service manual van de Dell Latitude E6420: http://priede.bf.lu.lv/ftp/pub/OS/datori/Dell/Latitude_E6420/latitude-d430_service manual_en-us.pdf

Dat is een pdf die in de browser zal openen. In de linker kolom navigeer je naar Hard Drive > Removing the Hard Drive.

 

En deze is misschien eenvoudiger voor jou; deze handleiding begint met het verwijderen van de harde schijf: https://www.dell.com/support/article/nl/nl/nldhs1/sln289318/dell-latitude-e6420-and-atg-removal-guide-for-the-hard-drive-bluetooth-card-keyboard-trim-keyboard-and-keyboard-cable?lang=en

 

Is de Dell de laptop die kapot is gegaan of is de Dell juist de laptop die je net tweedehands hebt gekocht? En wat voor besturingssysteem staat er op de net aangeschafte laptop?

Ik snap dat jij graag de harde schijven wil gaan verwisselen, maar als je nog nooit een laptop hebt opengemaakt, dan kun je er ook voor kiezen om op de tweedehands laptop je favoriete programma's opnieuw te installeren. Ik neem aan dat je ook wel een kopie van je persoonlijke bestanden op een externe harde schijf hebt staan. Die kun je dan zo terugzetten naar de net aangeschafte tweedehands laptop.Maar goed, aan jou de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets anders, Theo. Toen ik net het Speccy rapport van de Dell bekeek, zag ik dat er Windows 10 Pro op stond. 

Je zult echt eerst op je ‘nieuwe’ laptop moeten kijken wat voor versie van Windows daarop staat. Als dat Windows 10 Home is, dan ga je na verwisselen van de harde schijven een probleem krijgen met de activatie van Windows 10 op die ‘nieuwe’ laptop.

De licentie van Windows 10 OEM is verbonden met de hardware. In een laptop met een licentie voor Windows 10 Home kun je niet zomaar een andere harde schijf zetten waarop Windows 10 Pro staat. Dan zal volgens mij Windows 10 Pro niet geactiveerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, porrelaar zei:

Dan zal volgens mij Windows 10 Pro niet geactiveerd worden.

die zal idd niet geactiveerd worden.

Ik denk zelfs dat het verwisselen van een HD met een home 10 met een andere HD, ook met een home 10, wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Maar zeker ben ik er niet van...

Wij het booten wordt de configuratie van een systeem vergeleken met een 'snapshot' van het systeem bij de installatie. Dat 'snapshot' (lees: een verzameling gegevens over de gebruikte hardware op het ogenblik van het installeren) bevindt zich volgens sommigen in de UEfi, anderen zeggen dan weer dat die werd doorgestuurd naar Windows-zelf.

Zo te zien gaat dus niets van de windows-versie gecontroleerd worden zolang het maar dezelfde versie is (oem-home of oem-pro of retail-home...) en is dus mijn vermoeden gewoon ongegrond.

Maar voor alle zekerheid zou ik toch zorgen voor een goede (gecontroleerde) backup van de oude HD (en niet te vergeten: een boot/rescuedisk van het gebruikte backupprogramma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geen goed idee om de schijf van je Dell laptop als systeemschijf in je nieuwe aanwinst te monteren.

  • Zoals al meteen door Porrelaar gezegd komen de geïnstalleerde hardwaredrivers niet overeen met de hardware van de doel computer.
  • Het is doodzonde dat je een Windows systeem dat eerder al zoveel gebreken vertoonde gaat overplaatsen naar je "nieuwe" laptop.
  • Ook is het te gek voor woorden dat je een voorbijgestreefde SATA-300 schijf gaat gebruiken in een laptop waarvan men toch zou mogen verwachten dat die SATA-600 ondersteunt.
  • En indien op je nieuwste laptop geen legale Windows 10 Pro staat, dan heeft het overplaatsen van die schijf al helemaal geen zin.

 

Ik raad je dan ook aan enkel je data van je oud systeem te recupereren. Een nieuwe installatie is poep-simpel, zeker indien de mogelijkheid tot een terugkeer naar fabrieksinstelling op je "nieuwe" pc nog aanwezig is. We weten echter helemaal niets over je nieuwste aanwinst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.