Ga naar inhoud

CD-DVD brander/lezer werkt niet meer


Aanbevolen berichten

7 uren geleden, porrelaar zei:

Het kan zijn dat de lens vuil is. Je kunt overgaan tot de aanschaf van een dvd lens cleaner. Hier een voorbeeld: https://www.noscratch.nl/artikel/DVD_Lens_Cleaner__HQ/37/

Die lens cleaners kosten tussen de 7 en de 10 euro, maar succes is niet gegarandeerd.

 

Voor iets meer geld koop je al een nieuwe cd/dvd brander. Die heb je al vanaf 12 euro, al komen er nog wel verzendkosten bij. Hier een lijst: klik!

Ik heb ze gesorteerd op prijs; de goedkoopste staat bovenaan. De bovenste (Lite-ON IHAS124) is al geschikt voor jouw pc. Die heeft ongeveer dezelfde specificaties als de TSSTcorp CDDVDW SH-224FB die nu in je pc zit.

Ik had nog zo'n cd liggen met bijhorende "druppels" en voordien al geprobeerd zonder succes.

Zal het nog eens proberen en indien niet dan zal ik hem toch moeten vervangen.

Dit heb ik eerder nooit gedaan, kan eventueel wel hulp vragen aan mijn broer.

Bedankt om het op te zoeken en me dit lijstje te bezorgen, top ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, stegisoft zei:

Ik gebruik zeker 10 jaar geen cd of dvd meer.

Je kan ook perfect iso bestand plaatsen op usb-stick en met de rechtermuisknop kan je deze laten starten bij Windows 10

Dan lijkt het net zoals met cd doch je moet wel in de verkenner dat uitwerpen met de rechtermuisknop als je klaar bent.

 

 

Ik zal me daar ooit eens moeten in verdiepen want nu heb ik verschillende dvd's met films op die ik niet meer zal kunnen afspelen wanneer onze dvd-speler (voor tv) het begeeft. Het zijn zelfgemaakte filmpjes met mijn oude camera (maar nog zeer goed werkende en heel goed beeld), allemaal mooie herinneringen. De cassettes zelf bewaar ik ook maar het duurt lang voordat zo'n film op pc staat, bewerkt wordt en vandaar dan op dvd gebrand wordt.

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, stegisoft zei:

Dat is volgens mij geen reden want ieder TV heeft usb-poorten tenzij je een oude TV hebt.

Voor de TV maak het niks uit.

Je kan zelfs via wifi of netwerk doen.

 

 

 

Geen reden voor wat?

Heb je mijn bericht goed gelezen? Ik schreef toch dat ik er mij zou moeten in verdiepen.

Heb je toevallig een link met uitleg hoe men films (avi) in iso kan omzetten na het bewerken van films?

En deze die al bewerkt staan op dvd hoe zou ik die op usb kunnen zetten?

Ik heb uren films, grof geschat over 20 uur filmmateriaal zou dat haalbaar zijn op usb?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stegisoft heeft gelijk dat het branden van cd's en dvd's uit de mode raakt. Veel moderne laptops beschikken niet meer over een dvd-station. Dat komt ook omdat moderne laptops steeds dunner en lichter worden, waardoor er geen plaats meer is voor een dvd-station.

 

Maar als jij door wilt gaan met het branden van dvd's, dan kan dat natuurlijk. Ik gaf je al een link naar een website waarop betaalbare dvd-branders staan. Je schreef echter dat je er tegenop ziet om de computer open te maken om het dvd-station te vervangen.

Ik heb daarom naar handleidingen gezocht waarin uitgelegd wordt hoe je dat doet:

1. https://hoe-doe-je-dat.nl/computer/een-dvd-writer-of-player-vervangen-video-tutorial.html

Op bovenstaande website vind je zowel een video als een beschrijving. Wel gaat het daar over een ouder type brander met een PATA-aansluiting. Die heeft een erg brede grijze datakabel. Een modernere brander heeft een SATA-aansluiting. De datakabel is dan veel dunner. Voor de handelingen die je moet verrichten maakt het niet uit. (in jouw pc zit nu de TSSTcorp CDDVDW SH-224FB; die heeft ook een SATA-aansluiting)

2. Hier nog een video:

 

Deze video is Engelstalig, maar de man spreekt langzaam en is goed verstaanbaar.

 

Zie je nog steeds erg op tegen het openmaken van je computer? Dan is er nog een andere mogelijkheid. Je laat de niet meer goed werkende brander gewoon zitten en je schaft een externe brander aan. Dan hoef je de pc niet open te maken. Wanneer je een dvd wil gaan branden, dan sluit je de externe brander aan op een vrije USB-poort van je pc.

Hier een lijstje met externe dvd-stations: klik!

De prijs van een externe brander ligt wel wat hoger dan die van een intern dvd-station.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, porrelaar zei:

Stegisoft heeft gelijk dat het branden van cd's en dvd's uit de mode raakt. Veel moderne laptops beschikken niet meer over een dvd-station. Dat komt ook omdat moderne laptops steeds dunner en lichter worden, waardoor er geen plaats meer is voor een dvd-station.

 

Maar als jij door wilt gaan met het branden van dvd's, dan kan dat natuurlijk. Ik gaf je al een link naar een website waarop betaalbare dvd-branders staan. Je schreef echter dat je er tegenop ziet om de computer open te maken om het dvd-station te vervangen.

Ik heb daarom naar handleidingen gezocht waarin uitgelegd wordt hoe je dat doet:

1. https://hoe-doe-je-dat.nl/computer/een-dvd-writer-of-player-vervangen-video-tutorial.html

Op bovenstaande website vind je zowel een video als een beschrijving. Wel gaat het daar over een ouder type brander met een PATA-aansluiting. Die heeft een erg brede grijze datakabel. Een modernere brander heeft een SATA-aansluiting. De datakabel is dan veel dunner. Voor de handelingen die je moet verrichten maakt het niet uit. (in jouw pc zit nu de TSSTcorp CDDVDW SH-224FB; die heeft ook een SATA-aansluiting)

2. Hier nog een video:

 

Deze video is Engelstalig, maar de man spreekt langzaam en is goed verstaanbaar.

 

Zie je nog steeds erg op tegen het openmaken van je computer? Dan is er nog een andere mogelijkheid. Je laat de niet meer goed werkende brander gewoon zitten en je schaft een externe brander aan. Dan hoef je de pc niet open te maken. Wanneer je een dvd wil gaan branden, dan sluit je de externe brander aan op een vrije USB-poort van je pc.

Hier een lijstje met externe dvd-stations: klik!

De prijs van een externe brander ligt wel wat hoger dan die van een intern dvd-station.

 

Nogmaals bedankt voor deze link ook ;)

 

Ik geef Stegisoft ook geen ongelijk hoor. Begreep echter niet waarom hij schreef dat dit geen reden was, want in het bericht voordien legde ik net uit dat ik me zou moeten verdiepen in het omzetten van films in iso om ze op usb te kunnen zetten.

Nu kan ik ze nog afspelen op onze dvd-speler (voor tv) maar als deze ook stuk gaat ga ik deze ook niet vervangen. En naar de toekomst toe vind ik het sowieso ook interessanter om alles op usb te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stegisoft zei:

Hoe maak je nu iso bestand?

 

Niet, ik heb nooit een iso bestand gemaakt.

Of ik zou liegen ; ooit -jaren geleden voor een game die ik gedownload had-.

Het was nog met mijn vorige pc waarop ik -als ik me goed herinner- software hiervoor had geïnstalleerd die ik nu niet meer heb en waarvan ik de naam niet meer ken.

En er zal ook veel veranderd zijn sindsdien.

 

Films heb ik -sinds ik mijn huidige pc heb- ook niet meer bewerkt.

Vroeger deed ik dat met een onderdeel van het programma Nero, dat stond ook op mijn vorige pc. Op deze niet.

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.